תרופה מבטלת רבצנות

(0)
לדרג

תגליות באוניברסיטת דנדי מסייעות בפיתוח תרופות המדמות מצב של פעילות גופנית גם כאשר הגוף במנוחה, ויכולות לסייע למניעת התפשטות המגיפה של סוכרת והשמנה.
פרופסור גרהם הארדי מבית הספר למדעי החיים גילה את האנזים - AMPK AMP-activated protein kinase בשנות השמונים. AMPK מופעל על ידי פעילות גופנית ומעורר את תהליך "שריפת" הפחמימות והשומנים על ידי השרירים, וכך מונע אגירה שלהם בתאי השומן. המערכת נחשבת לאחראית על היתרונות של פעילות גופנית במניעת השמנה וסוכרת. תרופות המחקות את פעולת ה AMPK יחקו גם את ההשפעות החיוביות.
התרופה מטפורמין (המופקת מהתרופה הצמחית מימי הביניים, לילך צרפתי) כבר מוכרת ומשמשת לטיפול בסוכרת, למרות שלא הבינו איך היא פועלת. היום ברור שהיא פועלת על ידי הפעלת AMPK. פרופסור הארדי עובד בשיתוף עם חברות תרופות ליצירת דור חדש של תרופות מפעילות AMPK שיהיו יעילות יותר ממטפורמין.
אינסולין הוא ההורמון המעורר את הרקמות לנצל את הגלוקוז מהדם. סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) נובעת מחוסר באינסולין, ואילו סוכרת מסוג 2 נובעת מחוסר יכולת של הגוף להגיב בהתאם לאינסולין. מקרי סוכרת מסוג 2 הולכים ומתגברים בכל העולם, כנראה בגלל אורח החיים המודרני של מזון עתיר קלוריות ושומן, וחוסר פעילות גופנית. 5% מהאוכלוסייה הסקוטית כבר סובלים מסוכרת, אבל בגלל ההשפעות ארוכות הטווח כמו נטייה מוגברת להתקפי לב, שבץ, עיוורון, בעיות בכליות וכריתת הרגליים, היא נחשבת לאחראית על 10% מהוצאות הבריאות. למרות שסוכרת מסוג 2 אובחנה בעבר רק במבוגרים, היום ניתן לראות אותה גם אצל צעירים בעלי עודף משקל.
פרופסור הארדי אומר "מצאנו ש AMPK מופעל בתאים כאשר חסרה להם אנרגיה, וכך מתחילה פעולת חילוף החומרים המנצלת גלוקוז ושומן. הטיפול הטוב ביותר כמובן הוא אכילה נכונה ופעילות גופנית על בסיס קבוע, שיפחיתו את הסיכון לעודף משקל וסוכרת. ואולם כאשר פעילות גופנית אינה אפשרית, למשל אצל מבוגרים או בעלי בעיות בלב, תרופות המפעילות את ה AMPK יכולות להוות אלטרנטיבה. הן יכולות לסייע במאבק בהשפעות אורח החיים הפאסיבי".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום