אין מספיק מפקחי בטיחות במפעלים

(0)
לדרג

מדיוני ועדת העבודה עולה כי בישראל יש 60 מפקחים בלבד לבטיחות במפעלים על 50 אלף מקומות עבודה, וכי 60 אחוז מהנפגעים סובלים מירידה בשמיעה

מאת: מערכת zap doctors

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת דנה בחשיפת עובדים לחומרים מזיקים במפעלי תעשייה, ובתפקוד מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והמסחר.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה), אמר כי הוועדה תפנה בדחיפות לשרי הכלכלה, האוצר, הבריאות והסביבה ותדרוש מהם להגדיל את מספר המפקחים באופן ניכר ולפעול נמרצות להגברת המודעות בקרב העובדים. הוועדה תקיים דיון נוסף בסוגיה בקרוב, ותדרוש תשובות מהגורמים הממונים.

ד"ר שלמה משה, מנהל מרפאה תעסוקתית בקופת חולים מכבי, אמר בדיון כי מספר הרופאים התעסוקתיים בישראל הוא רופא אחד ל-40 אלף עובדים. ממש כמו במונגוליה ועשירית מהתקן המקובל בעולם המערבי.

"במשך 18 שנה לא הותקנה אף תקנת בריאות תעסוקתית הנוגעת למפעלים בישראל. למרות נתונים מזעזעים ששלחתי לאגף הפיקוח על העבודה במשרד הכלכלה והמסחר, לא נעשה דבר בחשיפה לחומר הסיליקה, שהוא מסרטן באופן ודאי. אין שום מדיניות אכיפה בישראל; מטילים קנסות של 1,500 ש"ח, וזה עדיף למעסיק מאשר להוציא 100 אלף ש"ח על מיגון הולם".

ד"ר מיכאל מימן, האחראי על רישום מחלות במשרד הבריאות אמר כי בשנת 2012 נרשמו במשרד 1,460 דיווחים על מחלות עובדים כתוצאה מחשיפה לחומרים מסוכנים. 60% מהמקרים סבלו מירידה בשמיעה. במקום השני מחלות שריר ושלד ובמקום השלישי פגיעה במערכת העור ובמערכת הנשימה.

נציגות עמותת "אזרחים למען הסביבה", ליאורה אמיתי, ג'מילה הרדל-ואכים וד"ר קרן אגא-ישי, ציינו כי מבדיקות חומרים מסוכנים שנערכו בשנים 2009-2011 התגלו בחלק מהמפעלים חריגות בחומרים סטירן, ארסן וטולואן, עד פי 6 מהתקן המותר. 9 מתוך 16 מפעלים שבדקה העמותה חרגו בניטור סביבתי.

ורדה אדוארדס, מפקחת עבודה ראשית במשרד הכלכלה, אמרה כי המשרד מטיל צווים ומפסיק עבודות במפעלים שמתגלים אצלם ליקויים בטיחותיים, עד אשר מתוקנים הליקויים. "אנחנו אחראים על כ-50 אלף מקומות עבודה בישראל באמצעות כ-60 מפקחים. כתוצאה מכך, יש מפעלים שלא נבדקים כלל".

בואו לדבר על זה בפורום בטיחות גהות ואיכות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום