מחסור במטפלים בפגיעה מינית

(0)
לדרג

בועדת זכויות הילד בכנסת נחשף כי יש מחסור חמור במטפלים מקצועיים לילדים שעברו פגיעה מינית, ובחלק מהמקומות ממתין הילד כמעט שנה לטיפול

מאת: מערכת zap doctors

ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי יש מחסור ארצי במטפלים קליניים המתמחים בילדים ובני-נוער (פסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים קליניים) שעברו פגיעה מינית.

מטפלים אלו מועסקים בדרך-כלל על-ידי משרד הבריאות במרפאות בריאות הנפש, ובהן יש תורי המתנה ארוכים, שנמשכים בין ארבעה חודשים לשישה חודשים, ובחלק מהמרפאות התורים ארוכים יותר וההמתנה מגיעה לכשנה.

יו"ר הועדה לזכויות הילד בכנסת, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, אמרה כי ע"פ החוק שמונה מרכזי הגנה למוטרדים אמורים היו להקים והם טרם הוקמו. "נדרוש הקצאת התקציב להקמת מרכזי-ההגנה כמובטח בחוק. טיפול נפשי לילדים שנפגעו מינית זה מניעת-קטסטרופה, ואם לא מטפלים מיד - כבר אי אפשר להציל".

חוק סיוע לקטינים נפגעי עבירות מין או אלימות, קובע כי לקטין נפגע עבירת מין זכות לקבל סיוע ראשוני במרכז סיוע ייחודי. הקמת המרכזים לא הסתיימה על-פי התאריך שנקבע לכך בחוק, ובתיקון לחוק מיולי 2012 נקבע תאריך יעד חדש להקמת כל שמונת המרכזים - אפריל 2013. בשנת 2012 טופלו במרכזי ההגנה שבירושלים ובתל-השומר כ-750 קטינים נפגעי עבירות מין, שהם לכל היותר 15% ממספר הקטינים נפגעי תקיפה מינית המדווחים לרשויות הרווחה.

חנה סלוצקי, נציגת משרד הרווחה, הדגישה כי המשרד דרש את מלוא הסכום להקמת מרכזי ההגנה מהאוצר, אך היא איננה יודעת אם האוצר אישר זאת. "ישנה קבוצה עדיין שלא מדווחת לפקידי הסעד והם הילדים שנפגעו ברחוב או מחוץ למוסדות החינוך. יש הצעת חוק להרחיב את חובת הדיווח".

מרים פרנק, עובדת סוציאלית ממשרד הבריאות, הבהירה כי "חייבים לטפל גם בהורים ולא רק בילד", ואילו הד"ר גדי לובין, ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות, הבהיר כי בשנה הקרובה ייפתחו עוד כשלושים תחנות לטיפול בילדים-נפגעים המופעלות ע"י קופות החולים, בהשקעה של כ-320 מיליון שקלים.

רונית צור, המפקחת הארצית על חקירות ילדים במשרד הרווחה, סיפרה כי בשנה חוקר משרדה כ-2,500 ילדים נפגעי פגיעה מינית, וזאת מתוך כעשרת אלפים חקירות על פגיעות בכלל כאלימות במשפחה ועוד. לדבריה, בכל חודש מתווספות במחוז תל אביב לבד כ-550 חקירות חדשות.

בואו לדבר על זה בפורום בטרם לביטחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום