מיגרנה: איך זה קשור לגלולות?

(13)
לדרג

נשים רבות סובלות ממיגרנה חזקה ימים ספורים לפני קבלת המחזור. האם זה קשור לסוג הגלולות שהן לוקחות ומה אפשר לעשות בנידון?

מאת: מערכת zap doctors

הגלולות למניעת הריון חוסכות לנו כאבי ראש רבים, אבל לפעמים הן דווקא עלולות לייצר כאבי ראש ממשיים לגמרי. "מיגרנות אצל נשים לפני מחזור הן דבר די שכיח", אומרת ד"ר אורלי גולדשטיק, מומחית בגניקולוגיה ומיילדות. "לעתים הדבר נגרם במחזור הטבעי ולעיתים בגלל ירידה חדה של ההורמון אסטרוגן בדם בעקבות נטילת גלולות למניעת הריון".

קיימים פרוטוקולים שונים לנטילת גלולות, כשהנפוץ הינו נטילה של גלולה אחת כל יום במשך 21 ימים רצופים, ולאחר מכן הפסקה של 7 ימים שבמהלכם לא נוטלים גלולות. יחד עם הגלולה נכנסת לגוף גם מנה לא מבוטלת של הורמון האסטרוגן. "בימים שבהם מפסיקים לקחת את הגלולה ומקבלים מחזור, רמת האסטרוגן בדם יורדת בבת אחת", מסבירה ד"ר גולדשטיק. "השינוי ההורמונאלי הזה עלול לגרום לכאב ראש בצורת מיגרנה, אותו נשים רבות מכירות היטב".

הכאב ההורמונאלי בימי המחזור נגרם בתגובה ל"מדיאטורים של דלקת" חומרים שמופרשים על ידי תאים בתוך רירית הרחם, וגם במקומות אחרים בגוף, ויכולים לעורר אצל נשים מסוימות מיגרנות חזקות וכאבי מחזור. כאבי המחזור האלו חולפים מיד אחרי המחזור, ביחד עם התפנות המדיאטורים מחלל הרחם.

גלולה ללא אסטרוגן

"הפתרון לתופעת המיגרנות הוא גלולה ללא אסטרוגן כלל או גלולה המכילה רמה פחותה של אסטרוגן, ולכן בימי המחזור, כשמפסיקים לקחת אותה, הסיכון למיגרנה יורד באופן משמעותי", אומרת ד"ר גולדשטיק.

"גלולה מסוג 'קלייר', שמכילה אסטרוגן שונה משאר הגלולות הקיימות בשוק, ניטלת בפרוטוקול שונה, במהלך 28 יום. בכל יום שבו נוטלים את הגלולה על פי רצף הימים, רמת האסטרוגן יורדת עוד ועוד, כך שהירידה ההורמונאלית מתונה מאוד, ובגלולה זו יש בסה"כ יומיים ללא חומר פעיל, כלומר גם ה"הפסקה" קצרה מאד. גלולה זו משלבת גם סוג של פרוגסטרון, שמעכב את השפעת המדיאטורים הקשורים לכאבי מחזור ברחם. השילוב הזה יוצר מעברים הורמונאליים פחות חדים, כך שסביר להניח שהגוף לא יגיב אליהם בצורה חזקה כמיגרנה".

נשים רגישות במיוחד יכולות למצוא בשוק אמצעי מניעה נוספים כמו גלולות ללא אסטרוגן, המצליחות להגן מפני כניסה להריון, למשל מיקרולוט וסראזט. אמצעי מניעה פופולארי נוסף שאינו כולל פעילות הורמונאלית הוא התקן תוך-רחמי המכיל נחושת ומותקן ברחם למשך 5 שנים. לצדו נמצא גם התקן תוך-רחמי מסוג "מירנה", שמשחרר באופן מבוקר כמות קטנה של פרוגסטרון מסוג לבונורגסטרל, שמונע כניסה להריון, וגם הוא מותקן למשך 5 שנים.

תופעת המיגרנות הנשיות יכולה להיווצר כתוצאה מגורמים רבים ומגוונים: מתח נפשי, תזונה לקויה, עייפות, חוסר איזון הורמונאלי שאינו מותנה בגלולות ומחלות כרוניות שונות. עם זאת, לנשים שמשתמשות בגלולות וסובלות ממיגרנה נקודתית רק בסמוך לימי המחזור מומלץ להתייעץ עם רופאן לגבי השימוש בגלולות.

לדברי ד"ר גולדשטיק, "לנשים אחרי גיל 35 שסובלות ממיגרנה, ובמיוחד אם יש להן גורמי סיכון נוספים לשבץ מוחי (כגון יתר לחץ דם, סוכרת, ושומני דם גבוהים), וגם לנשים שסובלות מאירועים חוזרים של מיגרנות עם 'אאורה' לא מומלץ ליטול גלולות עם אסטרוגן. מדובר במיגרנה המלווה בסימנים נוירולוגיים אשר מקדימים את כאב הראש, ומופיעות בתדירות גבוהה של למעלה מפעם בחודש. אלה מיגרנות חמורות יותר שאינן קשורות ישירות למחזור, ומחקרים מראים כי נטילת גלולות המכילות אסטרוגן בנשים הסובלות ממיגרנות עם 'אאורה' עלולות להגדיל את הסיכוי לשבץ מוחי.

מובן שכל מקרה לגופו, ולכן כל מי שסובלת ממיגרנה צריכה לקבל ייעוץ פרטני מרופא הנשים שלה לגבי אמצעי המניעה שמתאים לה". בנוסף, מעבר לנושא המיגרנה, יש לזכור שהגלולות למניעת הריון מעלות את הסיכון לקרישי דם במערכת הוורידית בגוף, ולכן לפני תחילת שימוש בגלולות למניעת הריון יש לפנות לרופא נשים להערכה מדוקדקת של הסיכון והתאמת אמצעי המניעה.

מלת הרגעה

אף שחלק מהגלולות למניעת הריון עלולות להחמיר מיגרנה, לנטילה של גלולות למניעת הריון יש גם יתרונות רבים, בנוסף למניעת הריון בלתי רצוי. הגלולה מורידה את הסיכון לחלות בסרטן השחלות, בסרטן המעי הגס ובסרטן הרחם. בנוסף היא מפחיתה כאבי מחזור, מפחיתה את עוצמת הדימום הווסתי וע"י כך גם מפחיתה אנמיה הקשורה לדימומי הווסת. בנוסף לכך, נשים שנטלו גלולות במשך שנים אינן סובלות מיותר בעיות פוריות מאשר נשים שלא נטלו גלולות.

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום