השתלת כליות מוצלבת ברמב"ם

(0)
לדרג

אשתו של חולה כליות ערבי תרמה כליה לגבר זר יהודי, ובתמורה, בנו של אותו גבר זר, תרם כליה לבעלה. המסר של המשפחות: "מי שמציל חיים זה קודש, לא משנה אם יהודי או ערבי"

מאת: מערכת zap doctors

בשבוע שעבר התקיים ניתוח מורכב של השתלת כליות מוצלבת ברמב"ם, כאשר תורמי הכליות רשא אקרט ושמואל בן יאיר נכנסו בו זמנית לחדרי הניתוח הסמוכים זה לזה. שם, בניתוח שארך כשלוש שעות, הסירו רופאי רמב"ם את כליותיהם והכינו אותם למצב של השתלה. מיד בתום ניתוח זה, עברו השניים להתאוששות ובמקומם תפסו את חדרי הניתוח הנתרמים: מוחמד אקרט (בעלה של רשא) ודוד בן יאיר (אביו של שמואל). בניתוח שארך כשלוש שעות וחצי, הושתלו כליות התורמים בהצלבה רשא תרמה לדוד ושמואל תרם למוחמד.

הפרוצדורה השתלה צולבת (crossover transplantation), מתבצעת כאשר אין התאמה של סוגי הדם והרקמות בין תורם לקרוב משפחתו, או כאשר יש נוגדנים בגוף החולה אשר מקשים עליו לקבל כליה מקרוב משפחתו. במצב כזה, מחפשים את האיבר, במקרה הזה כליה, באמצעות מנגנון מידע המבוסס על שיתוף פעולה בין בתי החולים. על בסיס ההתאמה הטובה ביותר מפנים תורמים אחרים לאותו המושתל. במקרה של אקרט ובן יאיר נמצא כי בני משפחותיהם מתאימים לתת תרומת כליה באופן צולב, כאשר הקשר בין המשפחות נוצר דרך ד"ר ראוי רמדאן, מנהל היחידה למעקב מושתלי כליה ברמב"ם אשר מלווה אותם. למבצע זה שותפים גופים שונים כמו המערך הסיעודי ברמב"ם והמעבדה לסיווג רקמות שעמלו קשות כדי לאתר זוגות המתאימים מבחינת רקמות.

בניתוח המורכב לקחו חלק: פרופ' סמי ניטצקי, סגן מנהל מחלקת כירורגית כלי דם והשתלות, בניהולו של פרופ' אהרון הופמן, וד"ר טוני כראם, מנהל היחידה לכירורגיה אנדו - וסקולרית וגישה לכלי הדם במחלקה, פרופ' משנה קליני אחמד עסליה, סגן מנהל המערך לכירורגיה כללית ומנהל המדור לכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת ובריאטרית בביה"ח, ד"ר רן שטיינברג, מנהל מחלקת כירורגית ילדים, ד"ר איימן בוקאעי, וד"ר יורי דיקוסט, שניהם רופאים בכירים במחלקת הרדמה, וצוות חדר הניתוח בביה"ח.

בימים אלה צפויים התורמים והמושתלים להשתחרר. היום (חמישי), הם חוו נקודת שיא נוספת, כשארבעתם נפגשו לראשונה מאז שהעניקו זה לזה את חייהם במתנה. למשפחות אקרט ובן יאיר יש מסר אחד וברור: "מי שמציל חיים זה קודש, לא משנה אם יהודי או ערבי, ברכת האל תבוא עליו", אומר מוחמד. "כאן, במדינה שלנו, ובעולם בכלל, אנחנו צריכים להבין את הכוח שיש לנו להציל אנשים, את כל האנשים", אומר דוד. "תתרמו כמה שאפשר, תעזרו כמה שאפשר", אומרים השניים, "אנחנו קיבלנו עוד צ'אנס. תנו אותו גם לאחרים".

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום