אקנה: מתחילה העונה הקשה

(0)
לדרג

הקיץ מחמיר את פצעי הבגרות. הפתרונות: לשטוף את הפנים פעמיים ביום, להמעיט באכילת מאכלים משמינים, לשתות הרבה מים ולהשתמש בתכשירים מתאימים

מאת: ד"ר להבית אקרמן

קיץ כרוך בהרבה דברים נעימים, אבל למי שסובלים מאקנה, הקיץ הוא בשורה לא משמחת: בקיץ מזיעים יותר, הזיעה מתערבבת עם הפרשת החלב של העור, עם האיפור ועם מסנני הקרינה. בקיצור, חגיגה לחיידקים ולאקנה.

האקנה היא פצעי בגרות, שלמרבה הצער מופיעים לא רק בגיל ההתבגרות. התופעה מתרחשת כאשר זקיקי השערות/ בלוטות החלב נסתמים. בהמשך נוצר זיהום חיידקי ואז פצעי האקנה נהפכים לאדומים, דלקתיים ומוגלתיים.

עור הפנים מושפע מכמה גורמים, חלקם גנטיים; חלקם קשורים לאורח חיים (היגיינה, שימוש בתכשירים נכונים, תזונה בריאה); חלקם לפעולות טיפול ומניעה: האם אתם מטופלים אצל קוסמטיקאית? האם אתם נוהגים לפוצץ פצעונים בעצמך?

תכשירים שמנוניים כגון מייקאפ או מסנני קרינה יכולים לגרום להחמרה או הופעת אקנה. גורמים נוספים קשורים לשינויים הורמונליים שחלים בשלבים השונים של החיים. אם זה מעודד מישהו, רוב המתבגרים - 95%-79% - סובלים מאקנה, כך לפי נתונים שפורסמו בכתב העת הרפואי Dermatology"".

אז מה בכל זאת עושים לפני שמתחילה עונת הים, הבריכה, והבילויים בחוץ בשמש? להלן כמה עצות שיכולות להקל על נערות ונערים את ההתמודדות עם אקנה, במיוחד לקראת הקיץ:

התנהגות כללית:

עדיף להשתמש בקרם לחות או מסנן קרינה עם קרם לחות בעל מרקם קליל ונטול שומן כגון תחליב או ספריי. תכשיר כבד יותר ייראה לא טוב על עור מזיע וגם עלול להחמיר את האקנה.

יש לשטוף את הפנים עד פעמיים ביום (ולא יותר). יש להשתמש במים פושרים (ולא חמים מאוד), וכדאי מאוד להשתמש באלסבון עדין או בסבון ייעודי לעור הפנים. רחצה מוגברת של העור תייבש אותו יותר מדי ועלולה לגרום לקילוף ופריחה, וכך גם שימוש בתכשירים כמו אלכוהול.

אסור לשפשף את הפנים חזק - זה עלול להחמיר את האקנה ולהזיק לעור.

אין לפוצץ את הפצעונים, ואסור לחטט או לגרד את הפנים. הפעולות האלה עלולות לגרום להופעת זיהום או לגרום להופעת או החמרה של סיכוי להצטלקות בעור.

במקרים של אקנה פעילה יש לפנות לרופא עור לקבלת טיפול מתאים לעונת הקיץ. ישנם תכשירים לאקנה שגורמים לרגישות יתר של העור לשמש וחשוב לדעת זאת לפני שנחשפים לשמש הקופחת.

תזונה:

מאחר שהבעיה מאפיינת את תרבויות המערב וכמעט אינה מתרחשת בתרבויות אחרות, מניחים שלתזונה יש השפעה משמעותית על הופעת הפצעונים. החשודים העיקריים הם:

שוקולד: יש הערכות כי שומן רווי גורם לרמות שומנים גבוהות בדם. השערה נוספת היא כי היפר אינסולינמיה גורם להפרשת יתר של אינסולין בגוף. יתר שומנים ויתר אינסולין נחשבים לחלק מהגורמים לאקנה.

מוצרי חלב: מחקרים מצאו קשר בין צריכת מוצרי חלב בקרב מתבגרים לבין פצעי בגרות. ההסבר לקשר, לפי החוקרים, הוא ככל הנראה הימצאות הורמונים בחלב שאנו שותים.

שומנים: הטענה היא שתזונת מתבגרים, המרבים לאכול מזון עשיר בשומנים - ג'אנק פוד, חטיפים וממתקים משחקת גם היא תפקיד משמעותי בהיווצרות אקנה.

שתייה:

כדאי לשתות לפחות שמונה כוסות מים ביום. על אף שיש ויכוח על כמויות המים שעלינו לשתות, ואיזה מים רצוי לשתות, אין שום ויכוח על חשיבות המים ותפקידם בשמירה על העור. אדם מבוגר זקוק ל-8 כוסות מים ביום לפחות כדי לספק את צרכי העור והגוף. בנוסף לשמירה על לחות התאים, המים מסייעים להעברת חומרי מזון לתוך התא ולהוצאת חומרים רעילים אל מחוץ לתא. הפעולות האלה לבדן גורמות לתאי העור להרגיש ולהיראות טוב יותר. כשיש מספיק נוזלים אנחנו גם מזיעים בצורה יעילה יותר.

תכשירים לטיפול מקומי בפצעים:

חומצה סליצילית מעודדת את התחדשות התאים של שכבת העור העליונה ופתיחת נקבוביות סתומות, מה שמסייע לתהליך התחדשות התאים הנורמלי. החומצה הסליצילית יעילה רק כשמשתמשים בה לאורך זמן, והיא מצויה בתכשירים רבים נגד אקנה הנמכרים בלי מרשם רופא: תחליבים, משחות, תחליבים מבוססי אלכוהול ופדים רפואיים. יש תכשירים רפואיים נוספים המכילים חומים פעילים כגון ויטמין A, בנזואיל פראוקסיד או אנטיביוטיקה וכדאי להתייעץ עם רופא עור ולקבל המלצות בהתאם למצב.

טיפול תרופתי:

במצבים חמורים יותר שאינם מגיבים לטיפול בתכשירים מקומיים, אפשר לשלב טיפול תרופתי דרך הפה. טיפול תרופתי כולל אנטיביוטיקה, בעיקר ממשפחת הטטראציקלינים, כגון: מינוציקלין ודוקסיציקלין, או תרופות הדומות מבחינה כימית לויטמין A כגון רואקוטן וקיורטן (חלופה גנרית זהה לרואקוטן). תרופות אלה המבוססות על נגזרת של ויטמין A מסייעות להקטנת בלוטות החלב המורחבות אצל הסובלים מאקנה קשה.

טיפול הורמונלי:

גלולות יאז הן גלולות למניעת הריון, הן הגלולות היחידות אשר יש להן התוויה מאושרת לטיפול ומניעת אקנה בינוני. הן מתאימות לנשים ונערות בעלות ייצור מוגבר של הורמונים המכונים אנדרוגניים או בעלות רגישות גבוהה לאנדרוגנים.

אם האקנה נגרמת על ידי עודף הורמונים אנדרוגניים, הגלולות הללו יעזרו להפחית את האנדרוגנים בשל הרכב ייחודי של אסטרוגן ופרוגסטרון. יש נשים ונערות אשר מוצאות ביתרון נוסף זה של הגלולה פיתרון ארוך-טווח לבעיית האקנה, אשר מפחיתה את הצורך בטיפולים רפואיים אקטיביים.

הזמן:

לא לחינם אומרים שהזמן ירפא את כל הפצעים, וגם במקרה של אקנה זה נכון, מפני שעם הגיל יש ירידה משמעותית בשיעור הסובלים מאקנה. אבל הדרך ארוכה והזמן עובר לאט כאשר מצפים שיחול שינוי. לכן כדאי להתייעץ, וכדאי לבחון את סיבות האקנה ואת הפתרונות האפשריים בעזרת רופא מומחה ולא להתנסות באופן עצמאי בפתרונות שמבטיחים שינוי מהיר ודרמטי, כי כאלה אין במציאות.

ד"ר להבית אקרמן היא מומחית לרפואת עור

בואו לדבר על זה בפורום אקנה ופצעי בגרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום