תרופה: מהרעיון ועד לבית המרקחת

(0)
לדרג

תהליך פיתוח תרופה הוא תהליך מורכב ביותר שדורש מכשור מתקדם, הון אנושי, כמיליארד דולר בממוצע ועשר שנים מרגע הבדיקה הראשונית ועד לשיווק

מאת: מערכת zap doctors

אובחנתם כחולים? קיבלתם מרשם? מן הסתם, הלכתם לבית המרקחת וקניתם מה שנחוץ. האם עצרתם לרגע לשאול איך זה מתאפשר? האפשרות שלנו פשוט לקטוף מהמדף תרופות שיסייעו לנו להתמודד עם מגוון תסמינים ומחלות כלל איננה טריוויאלית, ומהווה ביטוי לתהליך ארוך ומורכב של מתן טיפול תרופתי מפוקח.

דרך ארוכה מאוד עשתה האנושות מהימים שבהם רופאי אליל היו רוקחים מיני שיקויים ועד לימינו שבהם גופים גדולים, מדינות ואינטרסים מגוונים מניעים תעשייה עצומה ורחבת היקף: תעשיית התרופות. אז מה קורה מרגע שנהגה רעיון לרקוח תרופה מסוימת? איזו דרך עוברת תרופה משלב הרעיון ועד לשלב הפיתוח? ד"ר אייל שורצברג, ראש אגף הרוקחות במשרד הבריאות, מנסה להשיב.

"בכל שלב בפיתוח התרופה מעורבים גופים רבים: רשויות רגולטריות של המדינה, גופים חוקרים, בתי חולים, חברות תרופות ועוד", אומר ד"ר שורצברג. "התהליך דורש משאבים רבים: מכשור מתקדם, הון אנושי ולא מעט כסף: כמיליארד דולר בממוצע. לרוב יחלפו יותר מעשר שנים מרגע הבדיקה הראשונית ועד לשיווק התרופה".

איך הכל מתחיל

בכל רגע בודקת חברת תרופות מסוימת עשרות אלפי חומרים חדשים שיש סיכוי כי עיבודם ופיתוחם יניבו תרופה שתוכל לסייע לחיינו: למניעת מחלות, לאיתורן או לטיפול בהן. הדרך הצפויה להגעתן אלינו כתרופות רשומות ובטוחות לשימוש היא רבת מכשולים ומפרכת.

"פיתוח הרעיון לתרופה חדשה מתחיל בשלבים פרה קליניים, הכוללים ניסויים בתאים, רקמות ובעלי חיים שמטרתם להדגים את יעילות התרופה במודלים המדמים את המחלה המדוברת", אומר ד"ר שורצברג. "לאחר שלב זה מגיש הגוף המפתח פרוטוקול מפורט לרשויות הרגולטוריות בעולם וישראל, שיאשרו את המשך המחקר. אם זה מאושר, ממשיכים לשלב הניסויים הקליניים בבני אדם".

כאשר מדברים על שלב זה מתכוונים למחקר הכולל ניסוי קליני בבני אדם. ההתייחסות לניסוי זה מוסדרת בתקנות בריאות העם, ניסויים רפואיים בבני אדם, התשמ"א 1980. ד"ר שורצברג מבהיר כי ההתנהלות בשלב זה זהירה ומוקפדת, וכי על החוקרים חלים פיקוח צמוד ודרישות דיווח הדוקות.

הניסוי הקליני בעצמו מורכב משלושה שלבים, כאשר בכל שלב ושלב יש מעורבות של גופים מפקחים. ד"ר שורצברג: "בשלב הראשון יצרן התרופה בוחן את החומרים הפעילים ומתעד כיצד הם משפיעים על משתמשים בריאים לחלוטין. כאן נבחנים מנגנון הפעולה, בטיחות השימוש, תופעות לוואי, תגובות והשפעות של התרופה. בשלב זה משתתפים עשרות אנשים בריאים ונבדקת בעיקר בטיחות התרופה. את תוצאות הבירורים מעבירים מפתחי התרופה והחוקרים לרשות הרגולטורית במקרה של ישראל, משרד הבריאות שיכול לאשר את המשך פיתוח התרופה או שלא לאפשרו.

אם המשך הפעילות מאושר, יתחיל שלב 2 שבו ניתנת התרופה לקבוצה גדולה יותר של אנשים, כולם חולים, ונבדקת יעילותו וקביעת המינון הנדרש לטיפול במחלתם הספציפית. גם כאן יש תיעוד של התנהגויות, השפעות, תופעות לוואי, תגובות וכן הלאה. אם שלב זה מראה יעילות ובטיחות, ממשיכים לשלב השלישי, שהוא השלב המכריע בפיתוח התרופה. שלב זה כולל ניסויים רחבי היקף הכוללים את מתן התרופה למאות ואפילו לאלפי מטופלים. בעזרת בחינת ההשפעות על המטופלים ועל קבוצות הביקורת ניתן להסיק לגבי היעילות, הבטיחות והמאפיינים של התרופה. שלב זה חיוני מאוד לפני אישור התרופה והוא גם מסייע לקבוע האם יעילות התרופה עולה על הסיכונים שהיא עלולה לגרום, וכן מזוהות תופעות לוואי נפוצות פחות וארוכות טווח ונכתבים עלוני מידע לרופאים".

רישום התרופה

לאחר שהסתיים המחקר הקליני, מחליטות הרשויות האם להמשיך בפיתוח המוצר. בשלב זה הגוף המפתח מגיש בקשה לרשויות הבריאות לקבל אישור לרישום התרופה. המחלקה המרכזית העוסקת ברישום תרופות ותכשירים רפואיים היא מחלקת הרישום של אגף הרוקחות במשרד הבריאות. דר שורצברג מתאר את תפקידה: "זהו הגוף העוסק ברישום תרופות במדינת ישראל. פעילות המחלקה מוסדרת על פי תקנות הרוקחים (תכשירים) התשמ"ו ועל פי נהלים המתעדכנים מפעם לפעם. על פי תקנות אלה, תרופה תירשם בפנקס התרופות הממלכתי רק לאחר שהוכחו בטיחותה, יעילותה ואיכותה. דרישות אלה מתמלאות כאשר מוצגת בפני הגורמים הרלוונטיים הצלחה של כל שלבי הניסוי". במסגרת זו מתייעצים במשרד הבריאות עם ועדת מומחים מייעצת המורכבת מרופאים ורוקחים במטרה לקבל החלטה סופית באשר לרישום התרופה.

כל מהתרופות ממשיכות להיות במעקב במסגרת מה שמכונה "השלב הרביעי של הניסוי", במהלכו נבחנות התוויות נוספות של התרופה וכן מגובשים כללים בנוגע לזהירות ובטיחות בעת השימוש בה. הבטיחות והיעילות בהתוויות החדשות נבדקות בקפידה, כמו גם השפעות של מינונים משתנים. בסיום מבוצעים איסוף וניתוח של נתוני בטיחות ארוכי-טווח. שלב זה חשוב ביותר היות שהוא מאפשר מעקב אחר התרופה לאורך שיווקה, שינוי התוויות אליה היא מיועדת ובמידת הצורך במקרים חריגים אף הגבלת או הפסקת שיווקה.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום