האם אתם סובלים מירידה בשמיעה?

(0)
לדרג

לרגל חודש השמיעה הארצי הכנו עבורכם מדריך מפורט מהרגע שמתעורר חשד לירידה בשמיעה ועד התאמת מכשיר שמיעה אופטימלי

מאת: מערכת zap doctors

נפתח בשאלון קצר:

האם לעתים תכופות אתם מבקשים מבן שיחתכם לחזור על דבריו?

האם לעתים תכופות אתם חשים שאנשים ממלמלים, מדברים באופן בלתי ברור או בעוצמה חלשה מדי?

האם אתם חשים שקשה לכם לעקוב אחר הנאמר בשיחה כאשר יש רעש רקע או כאשר כמה אנשים מדברים יחדיו?

האם קשה לכם לעתים תכופות לדעת מאיזה כיוון מגיעים הקולות?

האם אתם מתקשים לשמוע קולות של ילדים, צלצול של טלפון או את פעמון הכניסה לבית?

האם אתם נוטים להגביר את עוצמת הקול של הטלוויזיה או הרדיו באופן שמפריע לאחרים?

האם אתם יכולים לשמוע את הנאמר אך קשה לכם להבין חלק מהמילים?

האם אנשים בסביבתכם הקרובה מעירים לכם כי ייתכן שהנכם לא שומעים טוב?

האם אתם מתאמצים להתרכז כדי להבין את הנאמר או מרגישים מותשים לאחר שיחה ארוכה?

האם אתם מנסים לנחש מה נאמר או משלימים מילים לעתים תכופות?


אם עניתם בחיוב על 5 או יותר מהשאלות האלה, ייתכן כי אתם סובלים מירידה בשמיעה.

אז מה עושים?

צעד ראשון בדרך הנכונה לפתרון הוא האבחון. יש לפנות לרופא אף אוזן גרון לצורך ביצוע בדיקה. במקרים שמתעורר חשש כי קיימת ירידה בשמיעה מסוג כלשהו, הרופא יפנה אתכם לבדיקות נוספות, כשהמרכזית שבהן היא בדיקת השמיעה.

בדיקת השמיעה

בדיקת השמיעה מעניקה תמונה עדכנית של מצב השמיעה שלכם וכוללת מספר אלמנטים חשובים. היא בוחנת את חומרת ירידת השמיעה, היא נותנת אינדיקציה אם הבעיה בשמיעה, ככל שבעיה כזו קיימת, היא עצבית או הולכתית, היא בודקת את היכולת שלכם להבחין בדיבור ועוד.

הבדיקה נערכת בחדר אטום לרעשי חוץ, שהותאם לצורך כך במיוחד במכון השמיעה. במהלך הבדיקה תרכיבו אוזניות. באמצעות מכשיר הקרוי אודיומטר יושמעו לכם צלילים בתדירויות מסוימות (טונים טהורים), ובעוצמות שונות - תחילה באוזן אחת ולאחר מכן באוזן השנייה. במהלך הבדיקה הזו, עוצמת הצלילים תלך ותפחת עד שלא תוכלו לשמוע אותם כלל - זהו סף השמיעה שלכם.

בדיקה נוספת שתיערך לכם היא מידת היכולת שלכם לשמוע ולהבחין במילים. בבדיקה זו תאזינו לסדרה של מילים שעליהן תתבקשו לחזור. תחילה בעוצמה הולכת ופוחתת ולאחר מכן בעוצמות שונות. המידע המתקבל מבדיקה זו מסייע לקבוע את סף השמיעה לדיבור - העוצמה החלשה ביותר שבה הנכם מסוגלים לשמוע דיבור. כמו כן, נקבעת היכולת שלכם להבחין בין מילים שונות בתדירויות שונות.

הבדיקה קצרה יחסית ואינה כרוכה באי נעימות או כאב כלשהו. היא יכולה להתבצע במכון שמיעה מקצועי או בקופת-חולים, באמצעות הפניה מהרופא המטפל. חשוב להקפיד על בדיקה אצל קלינאי תקשורת מוסמך. ייתכן שממצאי הבדיקה יצביעו על צורך בהתאמת מכשיר שמיעה.

תוצאות הבדיקה

תוצאות בדיקת השמיעה יהוו נדבך מרכזי לכל טיפול שיידרש בהמשך. חלק מהתוצאות יוצגו בצורת אודיוגרמה. האודיוגרמה מציגה באופן גרפי את מצב השמיעה שלכם ואת ספי העוצמות של הקול שאתם מסוגלים לשמוע על-פני טווח תדירויות (גובה הצלילים). התדירות נמדדת בהרץ והיא מה שאנו תופסים כגובה הצליל. העוצמה נמדדת בדציבל.

כאשר תוצאות הבדיקה יצביעו על קיומו של ליקוי בשמיעה, ייתכן שימי לב ששיניתי את המשפט , כי ההחזר הכספי התייחס לחברה המסוימת הזאת...תירשם בטופס הבדיקה המלצה לשימוש במכשיר שמיעה. לאחר התייעצות עם רופא אף אוזן וגרון המטפל בכם, עליכם לפנות למכון המתמחה בהתאמת מכשירי שמיעה לפגישת ייעוץ.

התאמת המכשיר

התאמת מכשיר שמיעה היא עיסוק למקצוענים בלבד. הקפידו תמיד ללכת לייעוץ אצל אנשי מקצוע מיומנים, מוסמכים ומנוסים. במהלך הפגישה, קלינאי התקשורת יקשיב לבקשותיכם והעדפותיכם וימליץ לכם על המכשירים המתאימים עבורכם. קלינאי התקשורת ייתן המלצה זו בהתבסס, בין היתר, על שיקולים רבים כגון חומרת הירידה בשמיעה שלכם, אופייה, התאמה לאורח חייכם, ניסיון קודם במכשירי שמיעה והמבנה האנטומי של האוזן שלכם. ייתכן גם ידגום את תעלת האוזן שלכם, על-מנת להכין מהמידה שנוצרה את גוף מכשיר השמיעה או האוזנייה המחוברת אליו.

בפגישה הבאה ימסור לכם קלינאי התקשורת לכם את מכשיר השמיעה ויבצע בו סדרת בדיקות לצורך כיול וכוונון של התוכנה המצויה בו לנתונים שלכם. המכשיר יישאר ברשותכם לתקופת ניסיון בהתאם לסוג המכשיר, כדי לוודא שהוא עונה על צורכיכם וציפיותיכם. במקרה שבמהלך תקופת הניסיון תרגישו שהמכשיר לא עונה על ציפיותיכם, ייעשו נסיונות נוספים להתאים לכם מכשיר שיביא לתוצאות אופטימליות.

הכתבה נערכה בסיוע "אודיו מדיק", המתמחה בתחום מכשירי השמיעה

בואו לדבר על זה בפורום שמיעה ושיקום שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום