פגים: גישה חדשנית לטיפול בעיוורון

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא פתרון טיפולי נוח ובטוח למניעת עיוורון בפגים. הטיפול יכול לצמצם את הצורך בשיטות הטיפול החודרניות שקיימות כיום ב-50 אחוז. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש שבוצע ברמב"ם והדסה מצא שיטת טיפול יצירתית, בטוחה ופשוטה למניעת הפרדות רשתית ועיוורון בפגים. זאת באמצעות מתן תרופה דרך הפה, וללא תופעות לוואי. המחקר, ראשון מסוגו בעולם, פורסם בגיליון מאי של העיתון המדעי Archives of Disease in Childhood, והוצג החודש על ידי פרופ' עימאד מחול, מנהל יחידת היילודים בקריה הרפואית רמב"ם.

פגים רבים סובלים ממחלת רשתית העין, אשר עלולה להוביל להיפרדות רשתית ואף לעיוורון. הטיפולים המקובלים כיום, בדרגות הקשות של המחלה, הינם חודרניים וכוללים ביצוע כוויות לייזר לחלק של רשתית העין, או במקרים מסוימים הזרקת תרופה הנקראת אווסטין לזגוגית העין. הסיבוך העיקרי של טיפול בלייזר הינו יצירת צלקות ברשתית ופגיעה בשדה הראיה בעתיד. הסיבוכים של הזרקת אווסטין כוללים זיהום, דימום ועכירות בעדשה.

"ישנו גורם גדילה הנקרא VEGF, והוא נמצא ברשתית העין של הפגים, בנגעי עור הנקראים הימנגיומות ובגידולים העשירים בכלי דם", מסביר פרופ' מחול, "עודף פעילות של ה- VEGF גורם להתרבות בלתי מבוקרת של כלי דם בשלושת המצבים הללו.

תרופה ידועה בשם דירלין הוכחה כיעילה לטיפול בהימנגיומות בעור, ויש לה פוטנציאל טיפולי גם בגידולים עתירי כלי דם. מכיוון שיש הרבה מן המשותף בגורם לשלושת המצבים הנ"ל, הנחתי שזה תקף גם לגבי הטיפול בהם".

בשל ההצלחה בטיפול באמצעות דירלין בהימנגיומות ובגידולים העשירים בכלי דם, שיער פרופ' מחול כי דירלין יכול גם לרסן פעילותו של VEGF ברשתית הפגים, להאט את התקדמות המחלה אצלם ובכך לצמצם את הצורך בטיפולים חודרניים.

במסגרת המחקר, נוסה לראשונה בעולם טיפול חדש ולא חודרני במחלת רשתית העין בפגים, באמצעות התרופה דירלין (propranolol) דרך הפה. המחקר נמשך למעלה משנתיים וכלל 20 פגים קטנים אשר נולדו לפני השבוע 28 להיריון, במשקל הנע בין 510 ל-1,450 גרם. פגים אלו פיתחו מחלת רשתית העין בשלבים קלים עד בינוניים.

המחקר הראה כי הטיפול בדירלין הינו בטוח בפגים, ללא תופעות לוואי. בנוסף, הטיפול בדירלין הראה מגמה של ירידה של 50 אחוז בצורך בפעולות טיפול חודרניות, בהשוואה לפגים מקבוצת הביקורת שקיבלו רק מי סוכר. המחקר הזה מהווה הקדמה למחקרים נוספים וגדולים להוכחת יעילות הטיפול.

בואו לדבר על זה בפורום הריון בסיכון גבוה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום