זונדה: לאכול ולא לסבול

(0)
לדרג

זונדה, או בשמה הנוסף "הזנה אנטרלית" היא הליך רפואי שנועד לספק תזונה סדירה למטופלים שלא יכולים להזין את עצמם. אז איך בכל זאת יוצאים מזה?

מאת: מערכת zap doctors

חולים סיעודיים רבים, המאושפזים בבתי החולים גריאטריים, ניזונים על פי רוב דרך זונדה או בשמה הנוסף "הזנה אנטרלית". מדובר למעשה בהליך רפואי הנועד לספק תזונה למטופלים בעלי הפרעה או נכות המונעת מהם לאכול בצורה רגילה באופן מלא או חלקי.

במילים אחרות, הזנה אנטרלית הינה בעצם אספקת נוטריאנטים (משמשים לבניין הגוף ולאספקת אנרגיה) לקיבה ולמעיים, דרך צינור הזנה, למטופל שלא יכול לאכול או שאינו אוכל מספיק. הצינור מוחדר דרך אחד מנחירי האף, יורד אל הוושט ולתוך הקיבה.

מי מקבל זונדה?

ענבר שמילוביץ', מנהלת שירותי תזונה ודיאטה של בית בלב, מציינת כי יש מספר סוגים של מטופלים המוזנים דרך זונדה, כמו למשל מטופלים לאחר אירוע מוחי, חולי פרקינסון ומחלות נוירולוגיות, מטופלים שיש להם ירידה ברצון לאכול מסיבות של דיכאון חמור או דמנציה, חולים לאחר כימותרפיה או הקרנות, וחולים שלא מסוגלים לאכול כתוצאה מטראומה, סרטן או חסימות מעיים.

הזנה אנטרלית פוגעת באיכות חיי המטופל. היא מעלה את הסבירות לבחילות, הקאות ושלשולים. המטופל לא יכול לטעום, ללעוס או לבלוע מאכלים ולעיתים זה מלווה גם בתחושות של דיכאון ובידוד, שחוסר יכולת לצאת החוצה וחוסר הנוחות בתפקוד היומיומי בהחלט מוסיפים לכך. ומעבר לכל מתווספת ירידה בביטחון העצמי ובדימוי הגוף.

"בארץ מספר ההזנות האנטרליות במטופלים הסובלים מדמנציה גבוה משמעותית מאשר בשאר המדינות בעולם", מוסיפה שמילוביץ'. "במחקר שערכתי ב'בית בלב' על גמילת חולים שמוזנים דרך זונדה והעברתם להאכלה דרך הפה - מתוך 4,402 חולים במשך שש שנים, נגמלו מהזנה אנטרלית 67 מטופלים. אמנם אלו מטופלים מורכבים, לכן גם המספר אינו גדול, אך כל מטופל הנגמל מהזנה אנטרלית הינו חשוב מאוד והשיפור באיכות חייו גבוה ביותר".

מי נגמל יותר

מטרה נוספת של המחקר של שמילוביץ' הייתה לבדוק האם המטופלים, שנגמלו לפי הפרוטוקול החדש, שמרו יותר על משקלם לעומת המטופלים שנגמלו שלא לפי הפרוטוקול, ולעומת מטופלים ששלפו את ההזנה האנטרלית בעצמם.

המחקר הראה שאחוז המטופלים הגבוה ביותר שנגמלו מהזנה אנטרלית וששמרו על משקלם, היה בקבוצה שנגמלה על פי הפרוטוקול (81.3%), לעומת הקבוצה שנגמלה שלא לפי הפרוטוקול (63.6%). רק 25% מהמטופלים שנגמלו על ידי שליפה עצמית של ההזנה האנטרלית שמרו על משקלם.

"סך הכל המחקר הראה שגמילה מהזנה אנטרלית לפי הפרוטוקול היה אפקטיבי מאוד על שמירה של משקל המטופלים ומניעת הידרדרות במצבם התזונתי תוך כדי הגמילה. בנוסף, מתוך 67 המטופלים שנגמלו מהזנה אנטרלית, 53 מטופלים (77.9%) השתחררו מבית החולים", מסכמת שמילוביץ'.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום וגריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום