סוכרת: הטכנולוגיות המתקדמות ביותר

(0)
לדרג

אז מהי המלה האחרונה בטיפול בסוכרת? התחום הרפואי הזה, שהתקדם בצורה מטאורית בשנים האחרונות, מלא בחידושים. אם אתם סוכרתיים, חשוב שתתעדכנו

מאת: מערכת zap doctors

התקדמות הרפואה והטכנולוגיה לא פסחה על תחום הסוכרת. טיפול נכון במחלה יכול לסייע לחולים לשמור על איכות חיים גבוהה, ולמנוע הופעת סיבוכים שונים. קיימות בדיקות, שיטות וטכנולוגיות טיפול שונות הרלוונטיות לקהל הסוכרתיים, ומאפשרות אבחון וטיפול במחלה והיערכות נכונה להתמודדות עימה. מומחי מרכז DMC לטיפול בסוכרת מציגים בפניכם את הבדיקות והטכניקות המתקדמות ביותר:

בדיקות ומכשירים לסוכרתיים:

בדיקת הולטר סוכרת - ניטור רציף של רמת הסוכר: הניטור הרציף הוא כלי המבוסס על טכנולוגיה חדישה המאפשרת מדידה רציפה של רמת הגלוקוז בדם, רמה המשמשת מדד לסוכרת. כלי זה משפר את יכולת השליטה בסוכרת. הבדיקה נעשית באמצעות חיבור המטופל לסנסור למשך כמה ימים, כאשר עיבוד התוצאות ומתן ההמלצות נעשה לאחר מכן על ידי אנדוקרינולוג מומחה לסוכרת.

בתום החיבור, הצוות הרפואי מוריד את נתוני הסוכר לתוכנת מחשב ייעודית, המספקת דו"ח מפורט על שינויים ברמות הסוכר במהלך שעות היום והלילה באמצעות גרפים וניתוחים סטטיסטיים. בעזרת ההולטר סוכרת ניתן ללמוד כיצד מגיב הגוף לטיפול התרופתי, למצבי לחץ, לסוגים שונים של פעילויות ולשינויים בתזונה, ועל סמך כל זאת יכול האנדוקרינולוג להתאים טיפול רפואי אישי ומדויק יותר.

מכשיר FreeStyle Insulinx: מערכת המיועדת לניטור רמות הסוכר בדם, הכוללת מחשבון אינסולין ארוחה (בולוס) המסייע בחישוב מינון האינסולין המומלץ לפני ואחרי ארוחה (בהתאם לערכי הסוכר בדם ולאופציה המוזנת במכשיר).

המערכת מציעה תוספות של מאפיינים חדשניים וטכנולוגיים דוגמת ממשק של מסך מגע, יומן רישום אוטומטי, העדפות מותאמות אישית ו-USB המאפשר גישה לדו"חות בשיטת plug and play (חיבור המכשיר למחשב ללא התקנת תוכנה מראש).

חשיבות המכשיר נעוצה בהיותו כלי המסייע למטופל לנהל חישוב מדויק של מינון האינסולין המומלץ להזרקה, כדי לשמר רמות סוכר מתאימות בדם לפי המלצות הצוות הרפואי.
מחקרים מראים כי קרוב ל-60% מהסוכרתיים אינם מצליחים לחשב את מינון האינסולין הדרוש להם, בשילוב של צריכת פחמימות ורמות הסוכר בדם, ולפיכך מכשיר שכזה יכול לסייע להם משמעותית לשמור על איזון הסוכרת.

בדיקת RMR - בדיקת קצב חילוף חומרים בגוף: Resting Metabolic Rate (RMR) פירושו מספר הקלוריות שאדם שורף מדי יום במצב של מנוחה (פעילות מינימאלית), והוא מושפע מגורמים כגון משקל, הרכב גוף, מצב הורמונאלי והיסטוריה של דיאטות. מתוך סך ההוצאה האנרגטית, RMR מהווה כ-75% מהקלוריות שאדם שורף ביום.

מדידת RMR מאפשרת התאמה מדויקת יותר של תוכנית ירידה במשקל לנבדק, על פי מטרותיו האישיות ועל סמך הקצב המטבולי הייחודי לו. כמו כן היא יכולה לסייע לכל מי שהתחיל תוכנית הרזיה ונתקע במהלך הירידה, וכן בהרכבת תוכנית שמירה על המשקל לטווח הארוך.

בדיקת A1C - בדיקת המוגלובין מסוכרר: בדיקה זו משמשת להערכת איזון הסוכרת בשלושת החודשים שקדמו לה. בדיקת ה-HbA1c משקפת את המתרחש לאורך זמן, ובמחקרים שונים נמצא קשר בין ערך ה-HbA1c לבין התפתחות סיבוכי סוכרת לטווח הארוך, וזו הסיבה לחשיבותה הרבה של בדיקה זו. במרכז ניתן לערוך את הבדיקה במקום על-ידי נטילת דם קפילרי מן האצבע ולקבל תוצאה תוך דקות ספורות (דם עורקי הנלקח במכשיר הגלוקומטר ע"י דקירה באצבע ונחשב למדויק ביותר קריאת רמת הסוכר).

בדיקת פרופיל שומנים מלא בדם: בדיקה הנעשית באמצעות דקירת אצבע פשוטה, ומאפשרת לקבל תוך כחמש דקות מידע על פרופיל השומנים בדם הכולל כולסטרול כללי, טריגליצרידים, LDL (כולסטרול רע) ו-HDL (כולסטרול טוב).

רמות גבוהות מדי של LDL עלולות לגרום לשקיעת הכולסטרול בעורקים ולגרום טרשת עורקים, בעוד שרמות HDL תקינות מסייעות לסלק את אותה הצטברות כולסטרול ולהביא לתפקוד תקין בגוף. הכולסטרול הוא אחד מגורמי הסיכון למחלות לב ותופעות פיזיות נוספות, כאשר רמת הסיכון נעה בהתאם לערכי הכולסטרול העולים מהבדיקה, ומכאן חשיבות המעקב אחר הנתונים.

שיטות טיפול מיוחדות לסוכרת:

טיפול אינטנסיבי באינסולין: שיטת טיפול חדשה במסגרתה סוכרתיים מזריקים לפחות 4 זריקות ביום של אינסולין למשך מספר שבועות (זריקה של אינסולין לטווח ארוך וזריקות אינסולין נוספות לאחר ארוחות במהלך היום), כאשר טיפול רגיל באינסולין דורש בערך 1-2 זריקות ביום. מטרת הטיפול היא לחקות את פעילות הלבלב. שיטה זו רלוונטית הן אצל סוכרתיים מסוג 2 שאובחנו לאחרונה, והן אצל סוכרתיים הסובלים מהמחלה לאורך שנים, והטיפול הזה הוכיח עצמו כאפקטיבי ביותר בשליטה על הסוכרת.

בקרב סוכרתיים מסוג 2 שרק אובחנו ניתן לראות כי הטיפול האינטנסיבי במשך מספר שבועות הוביל אף להפוגה של המחלה בקרב מרבית המטופלים, והם הצליחו לשמור על ערכי סוכר תקינים במשך כשנה ויותר לאחר הטיפול. אצל סוכרתיים ותיקים נראה כי הטיפול האינטנסיבי הקצר באינסולין מסייע לעורר את הפעילות הרדומה של תאי הביתא בלבלב ולשפר את השפעת יתר התרופות שהם נוטלים.

זהו ממצא חשוב, שכן סוכרתיים הסובלים שנים מהמחלה ואינם מצליחים לאזן את עצמם, יכולים לנסות ולהיעזר בשיטת הטיפול הזו כפריצת דרך לשיפור מצבם. הטיפול האינטנסיבי באינסולין מסייע גם להורדת תדירות הופעת "הרעלת סוכר", מצב בו רמות הסוכר גבוהות מאוד ועלולות לגרום לנזקים בתפקוד כלי הדם. "הרעלת הסוכר" מובילה להתחברות סוכר עם חלבונים, והתרכובת הנוצרת גורמת לשינויים מצברים בכלי הדם. ככל שהסוכרתי יקבל טיפול מהיר יותר, ויוריד את רמות הסוכר, כך יוצרו פחות תרכובות שכאלה והסיכון לסיבוכי הסוכרת יפחת.

ספירת פחמימות: כלי חשוב לטיפול הן בסוכרת מסוג 1 והן בסוכרת מסוג 2, לצד טיפול באינסולין או טיפול תרופתי. שיטה זו מתמקדת בספירת הפחמימות הנאכלת בכל ארוחה או חטיף, מתוך הבנה כי פחמימות הן גורם ראשוני ועיקרי המשפיע על רמת הסוכר בדם לאחר האכילה. פיזור כמות הפחמימות הנאכלת לאורך היום יכול לשפר את הבקרה על רמות הסוכר, להוביל לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם ולהפחית משמעותית את הסיכון לסיבוכים עתידיים.

כמו כן, הדבר יאפשר לכל סוכרתי להתאים לעצמו את מגוון וסוגי המאכלים שהוא מעדיף, בהתאם לכמות הפחמימות שיש בהם. למעלה מ-90% מכלל הפחמימות מתפרקות לסוכר תוך שעתיים מתחילת הארוחה, ומופיעות בדם לראשונה לאחר כ-15 דקות, לפיכך חשובה כמות הפחמימות הכוללת, תוך שילוב חלבונים ושומן המתפרקים לאחר זמן ארוך יותר לסוכר. שיטה זו מתבצעת באמצעות חישוב יחס אינסולין-פחמימות אישי. כך ניתן להגדיר כמה יחידות אינסולין צריך לתת על כל מנת פחמימה (כ-15 גרם פחמימות).

ניתוח בריאטרי: פתרון נוסף שהולך ונעשה נפוץ ומקובל בקרב סוכרתיים הסובלים מהשמנת יתר הוא ניתוח לקיצור קיבה. זאת מאחר והשמנה מביאה ליצירת תנגודת אינסולין וכתוצאה מכך לירידה בתפקוד תאי הבטא המייצרים אינסולין, ולירידה בפעילות הורמונים ספציפיים כך שנוצר מצב שמאיץ את התקדמות הסוכרת.

ניתוחים מסוג "שרוול" או מסוג "מעקף קיבה" כוללים נטרול חומרים והורמונים שונים המיוצרים בקיבה, אשר גורמים גם לעלייה במשקל וגם לעלייה ברמת הסוכר בדם. לאחר הניתוח, הקיבה אינה מסוגלת עוד לייצר את אותם הורמונים, מה שמביא באופן כמעט מיידי לירידה ברמות הסוכר בדם. כבר למחרת הניתוח, לפני שהמנותחים יורדים במשקל גופם - ניכר השיפור ברמת הסוכר בדמם.

יש להביא בחשבון את משך זמן הסוכרת ומשך הטיפול באינסולין ומינונו לפני שנכנסים לניתוח בריאטרי. בין 6,000 ל-7,000 איש עברו ניתוח בריאטרי בישראל בשנה האחרונה, מתוכם אחוז משמעותי של סוכרתיים מסוג 2.

מתוך אותם סוכרתיים ההערכה היא שכ-80% מבריאים לגמרי מהסוכרת ומחזירים לעצמם את רמות הסוכר לטווח הנורמאלי והבריא, לעיתים גם אצל כאלה שטופלו בכמויות אינסולין גדולות - הם אינם נזקקים עוד לא להזרקות עצמיות ולא לניטור עצמי של סוכר בדמם עם מכשיר גלוקומטר. כמובן יש להפקיד בין ריפוי הסוכרת, המתבטא בין היתר בהפסקת הטיפול באינסולין, לבין עלייה במשקל שיכולה לחזור באופן מתון ונמוך יותר מהמצב ההתחלתי שלהם. כלומר, ישנם אנשים שיכולים אף להבריא לחלוטין מסוכרת מסוג 2 בעקבות הניתוח.

מומחי מרכז DMC שהשתתתפו בהכנת הכתבה:

ד"ר מריאלה גלאנט אנדוקרינולוגית והמנהלת הרפואית של מרכז DMC
פרופ' משה קרפ אנדוקרינולוג במרכז DMC והיועץ הרפואי של האגודה לסוכרת נעורים
ד"ר חוליו וינשטיין - מומחה לרפואה פנימית וסוכרת במרכז DMC ומנהל היחידה לסוכרת בוולפסון
ענת טימין דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת והשמנה במרכז DMC

בואו להתייעץ עם מומחי DMC בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום