המבקר: מתים מזיהומים לשווא

(0)
לדרג

דו"ח מבקר המדינה ל-2013 חושף מציאות קשה במערכת הבריאות הציבורית, ומציין במיוחד את שיעורי התמותה מזיהומים ואת המערך הלקוי לטיפול בהפרעות אכילה

מאת: מערכת zap doctors

דו"ח מבקר המדינה לשנת 2013 חושף מציאות קשה במערכת הבריאות הציבורית. אולי הדבר הצועק ביותר בדו"ח הוא שיעור התמותה מזיהומים. לפי הדו"ח, ההערכות הן כי 5,000 מתים מזיהומים כל שנה בישראל, וכי ניתן למנוע 75 אחוז מהמקרים הללו.

הסיבות למציאות זו הן צפיפות גבוהה במחלקות, חולים שאינם מבודדים, ציוד רפואי שאינו עובר חיטוי כנדרש, שמירה בלתי מספקת של היגיינה בקרב הצוות המטפל, וגם חוסר מודעות למניעת זיהומים בקרב המבקרים.

"בשנים האחרונות הושקע תקציב רב לטיפול בתחום הזיהומים ומניעתם, אולם הגירעון התקציבי במערכת הבריאות אינו יכול להביא לפתרונות אופטימליים", כך הגיב משרד הבריאות לממצא זה והוסיף: "משרד הבריאות דוחה את סוגיית הצפיפות בבתי החולים כהסבר להיגיינה הירודה ומקפיד על פעולות הסברה הדרכה ומניעה.

ממצא מדאיג נוסף העולה מדו"ח המבקר הוא מתחום הטיפול בהפרעות אכילה. לפי הדו"ח, רק בית החולים תל השומר, בית החולים גהה ובית החולים הדסה משמשים לאישפוז וטיפול, אם כי לשניידר יש מחלקת טיפול יום.

לפיכך, יש תורים ממושכים, וחולים רבים, במיוחד נערות, נותרים בלי טיפול ונמצאים בסכנה, אף בסכנת מוות. לפי המבקר, כל המערך נבנה ללא הכוונה וללא בחינה יסודית של הצרכים על ידי משרד הבריאות. "מקבלי ההחלטות אינם מעניקים את הטיפול המיטבי המאפשר להתמודד עם התופעה ולטפל בה כראוי", נכתב שם.

במשרד הבריאות מסרו בתגובה כי "בדיונים הוחלט שישנה חשיבות קריטית להתמקצעות, ולכן לא נכון לדברי ליצור יחידות קטנות לטיפול בהפרעות אכילה, אלא לעבות את המחלקות הקיימות". במשרד מציינים כי התווספו שמונה מיטות לאישפוז כפוי של חולים "כך שקיימות 37 מיטות - עלייה של 30%". עוד מוסיף המשרד כי כיום אין רשימת המתנה לאישפוז.

ליקויים נוספים שמביא הדו"ח הם בנושאי כח אדם, צפיפות, תשתיות רעועות בבתי החולים, חוסר בקרה על פעילות הרפואה הפרטית ורופאים מנתחים הקורסים תחת עומס העבודה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום