סוכרת בגיל מבוגר: להזדקן אחרת

(0)
לדרג

חולי סוכרת מבוגרים סובלים משורה ארוכה של פגיעות קוגניטיביות לצד ירידה ביכולות הפיסיות. מרכז רפואי חדש מציע טיפול מניעתי כולל

מאת: מערכת zap doctors

מחלת הסוכרת היא מגיפה עולמית שמהווה גורם משמעותי לתחלואה ולתמותה. בארצות הברית בלבד יש למעלה מ-24 מליון חולים, ובישראל מאובחנים כ-400,000 חולים, אם כי חשוב לזכור כי יש עוד רבים שחולים ואינם מאובחנים.

כמו כן, מאות אלפי אנשים נוספים סובלים מהפרעה ראשונית במטבוליזם הסוכר בגוף, מצב הנקרא טרום סוכרת. בישראל, על פי הערכות מומחים בתחום, בשנת 2025 צפוי מספר החולים בטרום סוכרת ובסוכרת (מאובחנים או שאינם מאובחנים) לנסוק ולעמוד על כשני מיליון איש.

משאבים רבים בארץ ובעולם מושקעים בחקר המחלה ובדרכי טיפול והתמודדות עימה. הסיבוכים הקשורים למחלה רבים עד מאוד. החולים נמצאים בסיכון מוגבר לאוטם שריר הלב ("התקף לב") ולשבץ מוחי. כמו כן, הסוכרת פוגעת בכלי דם קטנים וגדולים ועל כן גם באספקת הדם לאיברים רבים. סוכרת אף גורמת למחלה בעיניים, בכליות, במערכת העצבים.

מחלה של הזדקנות מואצת

על פי ד"ר טלי צוקרמן-יפה, ממקימיו של מרכז סגל לטיפול וחקר סוכרת בגיל המבוגר, סוכרת היא מחלה של הזדקנות מואצת, הזדקנות אשר מתבטאת בירידה ביכולות של הלמידה, זיכרון וחשיבה ("תפקודים קוגניטיביים") כמו גם בירידה ביכולות הפיסיות.

"ליקויים קוגניטיביים הקשורים למחלה הם פגיעה בזיכרון, בקשב, ביכולת לקיחת החלטות וכדומה. הירידה ביכולות הפיסיות - ירידה ברזרבות מביאה לכך שכל פגיעה, למשל דלקת ריאות, מוציאה את האדם מאיזון ומקשה עליו לחזור למצבו התפקודי הקודם (מצב הנקרא תשישות", היא אומרת.

בשנים האחרונות מופנים משאבי מחקר רבים לחקר הסיבוכים הללו הפחות מוכרים של המחלה. "מחקרים מראים כי לחולים סיכוי מוגבר, אפילו עד פי שתיים, לפתח דמנציה וסקולרית ואלצהיימר. כמו כן, לחולים סיכוי מוגבר ללקות קוגניטיבית שאיננה דמנציה וכן להידרדרות קוגניטיבית מואצת".


זיהוי מוקדם

הטיפול הקיים היום במחלת הסוכרת מתבסס על עקרונות הרפואה המניעתית. כך מומלץ לכל אדם עם סוכרת לעבור בדיקת עיניים כל שנה, על מנת לזהות את הסימנים הראשונים של מחלת העיניים. סימנים אלו הם א-תסמיניים מבחינת המטופל אך זיהוי מוקדם שלהם מאפשר התערבות מוקדמת ומניעה של המשך ההידרדרות ומניעת עיוורון.

במרכז החדש שהוקם בשיבא מיישמים את עיקרון הזיהוי המוקדם גם בנושא של יכולות זיכרון חשיבה, למידה ויכולות פיסיות. במרכז מתבצע ניטור ותיעוד של אותם תפקודיים שחשובים בגיל המבוגר: יכולות למידה, זיכרון, חשיבה, כוח פיסי שיווי משקל וסיבולת במטרה ליצור עבור כל אדם תיעוד של המצב העכשווי, זאת על מנת לאפשר בעתיד זיהוי מוקדם במקרה של התדרדרות ולאפשר בניה של תוכנית טיפולית מניעתית בהתאם.

מטרת הטיפול בסוכרת הוא מניעת הסיבוכים לטווח הארוך של המחלה. בגיל המבוגר שימור הכוח, שיווי המשקל, יכולות החשיבה הלמידה והזיכרון ומניעת דמנציה ותשישות הופכים להיות המטרות החשובות בטיפול בסוכרת.

הצוות במרכז כולל נירופסיכולוגית, מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית ורופאת סוכרת. תהליך ההערכה, אשר אורך כחמש שעות, כולל ניטור, זיהוי ותיעוד של המדדים השונים.

אסטרטגיות התמודדות עם קשיים. צילום: אילוסטרציה
אסטרטגיות התמודדות עם קשיים. צילום: אילוסטרציה

טיפול אישי

ממצאי האבחון הם הבסיס לקביעת ההמלצות הטיפוליות האישיות על ידי הצוות הרב מקצועי לאדם עם סוכרת. "המרכיב הראשוני בטיפול הינו כמובן במחלה עצמה (שינוי באורחות חיים, פעילות גופנית ודיאטה, שמירה על לחצי דם ורמות כולסטרול וטיפול תרופתי). מעבר לכך, במקרים בהם עולה הצורך - מומלץ טיפול קוגניטיבי הכולל בין היתר תרגול של הזיכרון, שיפור יכולת הריכוז, פתרון בעיות שונות והצעה של אטסרטגיות התמודדות עם קשיים", מוסיפה ד"ר צוקרמן-יפה.

החדשות הטובות הן שאנו עומדים לחיות הרבה שנים, אנו חיים בחברה בה אחוז המבוגרים עתיד להיות עצום. הצפי הוא שעד שנת 2050 כרבע מאוכלוסיית העולם תהיה מעל לגיל 60. האתגר האמיתי הוא למצוא את הדרך לאיכות חיים טובה בשנים שנוספו -לשם הרפואה המניעתית חותרת: אם כי הדרך עוד ארוכה. כך, סטטיסטיקה מעניינת מארה"ב מראה כי פחות מרבע מקרב אלו שהגיעו לגיל 60 יגיעו לגיל 80 ללא איזושהי הפרעה תפקודית המפריעה להם בחיי היומיום.

הקמתו של המרכז לטיפול וחקר סוכרת בגיל המבוגר היא ציון דרך ברפואה המניעתית בתחום הסוכרת והמרכז פותח את הדלת לאיכות חיים טובה גם בקרב אנשים מבוגרים עם סוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום