כואב לך? אולי תפסיק לעשן

(0)
לדרג

מחקר חדש הראה כי אלו הסובלים מהפרעות בעמוד השדרה ומטופלים כנגד הכאבים, עשויים לחוות הקלה משמעותית בכאבים אם רק יפסיקו לעשן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הפסקת עישון עשויה לסייע לאלו הסובלים מהפרעות בעמוד השדרה ומטופלים כנגד כאב, כך עוולה ממחקר חדש שתוצאותיו דווחו בכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Orthopaedic Surgeons בשיקגו.

מהמחקר עלה כי חולים מעשנים סבלו יותר מבעיות בעמוד השדרה וכי הפסקת עישון לוותה בהקלה בכאב. הקשר הבולט בין כאב והפסקת עישון תועד באופן דומה בחולים צעירים ומבוגרים.

במטרה לבחון את ההשפעות של הפסקת עישון על כאבים, החוקרים התבססו על מאגר נתונים פרוספקטיבי משני מרכזים אקדמיים. הם זיהו ארבע קבוצות חולים עם כאב אקסיאלי (כאב הממוקם בגב) או רדיקולארי (כאב המקרין לאורך פיזור עצבי תחושתי) על רקע הפרעה בעמוד השדרה: חולים שלא עישנו מעולם (2,678 משתתפים), מעשנים שהפסיקו לפני תחילת המחקר (1,558 משתתפים), מעשנים שהפסיקו במהלך המחקר (259 משתתפים) ומעשנים בהווה (932 משתתפים).

משך המעקב הממוצע עמד על שמונה חודשים (מינימום של חודש). אלו שלא עישנו מעולם ואלו שעישנו בעבר דיווחו על כאב הרבה פחות חמור, בהשוואה למעשנים בהווה ולאלו שבסופו של דבר הפסיקו לעשן במהלך תקופת המעקב.

לפי מדד (VAS (Visual Analog Scale לדירוג הכאב, במעשנים בהווה ממוצע הכאב היה גבוה יותר משמעותית, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם ואלו שהפסיקו לעשן. במשתתפים שהפסיקו לעשן לפני תחילת המחקר דרגת הכאב הייתה גבוהה יותר, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם. חולים בשתי קבוצות הגיל שהמשיכו לעשן במהלך הטיפול לא דיווחו על כל שיפור קליני משמעותי בכאב.

חשוב לציין כי מחקרים קודמים הוכיחו כי הפסקת עישון מלווה בשיפור שיעורי האיחוי, ירידה בחומרת הכאב, הפחתת שיעור הסיבוכים, הפחתת תמותה לאחר-ניתוח ושיפור ההישרדות בטווח הארוך.

סובלים מכאבים? לאבחן את עצמכם לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום איך להפסיק לעשן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום