סוכרת: עושים סדר

(0)
לדרג

מה ההבדל בין סוכרת מסוג 1 לסוכרת מסוג 2? מהו אינסולין? למה שמנים סובלים יותר? כיצד תדעו אם אתם חולים? התשובות בפנים

מאת: מערכת zap doctors

מחלת הסוכרת הופכת למגיפה כלל עולמית, וכיום יש בישראל כחצי מיליון סוכרתיים ועוד קרוב לחצי מיליון שאינם מאובחנים. ד"ר מריאלה גלאנט, אנדוקרינולוגית והמנהלת הרפואית של מרכז DMC לטיפול בסוכרת, מסבירה כי סוכרת היא מונח המתאר מצב של סוכר גבוה בדם. בכתבה שלפניכם היא תנסה לשפוך אור על המושגים והמאפיינים המרכזיים של המחלה.

אינסולין

אינסולין הוא הורמון שמייצר הלבלב, ותפקידו לאפשר לסוכר להיכנס מהדם לתוך התאים כדי לתת להם אנרגיה. האינסולין פועל כמעין שוער עבור הסוכר, וכאשר אין מספיק אינסולין בגוף הסוכר נשאר בדם ואינו מנוצל כראוי על ידי התאים. חומרים מזינים אחרים שאנו אוכלים, כמו שומנים וחלבונים, נכנסים לתאים בעצמם ואינם זקוקים לגורם נוסף שיפתח עבורם את השער.

סוכרת סוג 1

סוכרת מסוג 1, האופיינית בעיקר לילדים, מתייחסת למצב שבו הגוף מתבלבל ורואה באותם תאי בטא הנמצאים בלבלב ומייצרים אינסולין תאים זרים שיש לתקוף אותם. זו למעשה מחלה אוטואימונית שבה הגוף תוקף את עצמו, משאיר את האדם ללא אינסולין ובכך מעמיד את האדם בסכנת מוות ללא טיפול. סוג זה של סוכרת משפיע על כ-10% מאוכלוסיית החולים בסוכרת, ונקרא בעבר "סוכרת נעורים" או "סוכרת תלוית אינסולין".

סוכרת סוג 2

סוכרת מסוג 2, שבעבר כונתה "סוכרת מבוגרים", משפיעה על כ-90% מאוכלוסיית החולים בסוכרת, ומהווה מחלה שונה לחלוטין. התאים בגוף שאמורים להגיב לאינסולין למעשה עמידים בפניו, מכנים אותם "עצלנים" בשל כך, והדבר מוביל להפרשת מוגברת של אינסולין מצידו של הלבלב כדי להתגבר על ההתנגדות. עם הזמן הלבלב מתעייף ומפריש פחות ופחות אינסולין, כך שהסוכר בדם הולך ועולה. החולים בסוכרת מסוג 2 נוטים להיות בעלי עודף משקל.


הקשר בין עודף משקל לסוכרת

בעבר חשבו ששומן הינו כתם לבן שפשוט נשאר במקומו, אך כיום ידוע כי השומן פעיל מאוד מבחינת חילוף החומרים ושולח מסרים שונים לתאים כדי שלא יגיבו לאינסולין.

תסמיני הסוכרת

החולים בסוכרת מרגישים עייפות ורעב לאורך רוב שעות היום, ועל אף שהם יכולים לאכול ולאכול, עדיין הסוכר יישאר אצלם בדם במקום להגיע לתאים ולספק להם אנרגיה. חולי סוכרת מטילים באופן תדיר יותר שתן מאחר ורמות סוכר גבוהות בדם מונעות מהכליות לשמור על הנוזלים בתוך הגוף בצורה תקינה, דבר הגורם להטלת שתן מרובה, לאיבוד נוזלים ולהתייבשות.

בנוסף לכך, חולי סוכרת עלולים לסבול מראייה מטושטשת מאחר שריכוז גבוה של סוכר בעדשת העין מערפל את הראייה. החדשות הטובות הן שהתופעות האלה בדרך כלל נעלמות לאחר שמתחילים בטיפול.

הסוכרת כמצב כרוני

כאשר סוכרת מסוג 2 מתגלה בשלב מוקדם, ניתן לעיתים לרפאה ולחזור לרמות סוכר תקינות באמצעות דיאטה ופעילות גופנית. הפחתת 5% ממשקל הגוף מסייעת לעורר את התאים שהתנגדו לאינסולין ולגרום להם להגיב אליו. בזמן פעילות גופנית הסוכר מגיע לתאים ללא עזרת האינסולין, דבר המוריד את רמות הסוכר בדם ומשפר את מצב הסוכרת. עם זאת, במרבית הפעמים לא ניתן לרפא סוכרת, ובדרך כלל מדובר במצב כרוני.

הסיבוכים בסוכרת

סוכרת משפיעה בעיקר על מחזור הדם, ועל כלי דם גדולים וקטנים, בכך שיש הפרעות בזרימת הדם. כאשר נפגעת זרימת הדם בכלי דם גדולים, האדם נמצא בסיכון להתקף לב או שבץ, וכאשר נפגעת זרימת הדם בכלי דם קטנים עולה הסיכון לבעיות בכליות, עיוורון, פגיעה בעצבים, אימפוטנציה ועוד. למרבה המזל, ניתן להימנע ממרבית הסיבוכים כאשר מטפלים בסוכרת בצורה נכונה.

הטיפול בסוכרת

חולי סוכרת מסוג 1 זקוקים לאינסולין מרגע אבחון הסוכרת, לעומת חולי סוכרת מסוג 2 אשר לגביהם מתנהל ויכוח עיקש בנוגע למועד תחילת הטיפול באינסולין. ישנם מחקרים המראים שטיפול מוקדם באינסולין בקרב סוכרתיים מסוג 2 מאפשר ללבלב מנוחה ומשמר את תפקודו לאורך זמן, אך מרבית הרופאים מתחילים טיפול באינסולין לאחר שתרופות אחרות לסוכרת לא הצליחו להוריד את רמות הסוכר בדם.
אנשים מפחדים להתחיל את הטיפול באינסולין מתוך חשיבה שמדובר ב"סוף הדרך", אך למעשה הבעיות נגרמות בגלל רמות הסוכר הגבוהות. סביר שאם הייתה דרך לקחת אינסולין דרך הפה הפחד ממנו היה פוחת, ואכן רופאים ומדענים עמלים כדי לאפשר זאת.

שיפור החיים עם סוכרת

חולי סוכרת יכולים לשפר את איכות חייהם בצורה משמעותית, באמצעות טיפול משולב ומקיף הכולל אנשי מקצוע מתחומים רבים: רופא, דיאטנית, מאמן כושר, קואצ'ר, פסיכולוג ועוד. הטיפול הרב-תחומי מסייע לטפל לא רק במחלה עצמה, אלא גם בנפש האדם הסוכרתי ובהתמודדותו היום יומית עם הסוכרת, ועל כן מהווה אפשרות טיפולית משמעותית מאוד.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום