דיאטה: עניין של גנטיקה?

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש, על הקשר שבין דיאטה לגנטיקה, בהחלט מקרב את היום בו לפני שנחליט על סוג הדיאטה, נגיע למכון הגנטי ל"אבחון" והתאמה אישית

מאת: מערכת zap doctors

מחקרים רבים בשנים האחרונות הדגישו את חשיבותה של הרפואה המונעת בטיפול מוקדם ומוצלח בתחלואה. הם מצאו כי אחד הפרמטרים החשובים יותר בשמירה על בריאות הגוף והנפש היא הקפדה על דיאטה מאוזנת ונכונה.

רבים מתמודדים עם הניסיון להקפיד על דיאטה, אך לא פעם מדובר במשימה קשה, הדורשת משמעת עצמית גבוהה יחד עם התאמה ושינוי של אורחות החיים. יתרה מכך, פעמים רבות התוצאות מאחרות להגיע והתסכול הוא רב.

קיים מגוון רחב של משטרי דיאטה, חלקם מוכרים יותר וחלקם פחות. אבל תמיד עולות השאלות הבלתי נמנעות: מה הם המדדים והקריטריונים על פיהם נכון לבחור בשיטת הדיאטה? האם אדם המעוניין לפתוח במשטר דיאטה בריא ומאוזן צפוי להצליח בכל סוג של דיאטה? או שניתן להתאים ו"לתפור" לכל אדם את משטר התזונה המיטבי עבורו?

שינויים במבנה שני גנים ספציפיים

מחקר ישראלי חדש בדק את הקשר בין גנים מסוימים הקשורים במטבוליזם של סוכרים ושומנים בגוף, לבין התגובה לדיאטות שונות. המחקר בוצע על ידי צוות חוקרים מבית החולים "הדסה" בירושלים, בשיתוף עם פרופ' איריס שי מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת בן גוריון, ובשיתוף עם בית הספר לבריאות הציבור של "הרווארד" בארצות הברית. תוצאות המחקר הוצגו בשבוע שעבר בכינוס הבינלאומי ה-60 של האיגוד הקרדיולוגי הישראלי, שנערך בבנייני האומה בירושלים.

צוות החוקרים, בראשות ד"ר רונן דורסט, קרדיולוג ממכון הלב ב"הדסה", בחן שינויים במבנה הגנטי של שני גנים ספציפיים (גן ה-IRS-1 וגן ה-CETP). ד"ר דורסט מספר כי בזכות שיתוף הפעולה המוצלח עם פרופסור איריס שי, אשר מנהלת מחקרים השוואתיים בין סוגי דיאטות שונות, "הייתה לנו גישה למאגרי ה-DNA של שתי קבוצות אנשים שאחת מהן במשטר דיאטה דלת פחמימות והאחרת במשטר דיאטה דלת שומנים."

גן IRS-1 קשור בפעילות של הורמון האינסולין, ההורמון המבקר את רמות הסוכר בגוף. שיונויים במבנה הגן הוכחו קשורים למחלת הסוכרת. לעומתו, גן ה-CETP קשור בפעילות החלקיקים המשנעים כולסטרול ושומנים ברקמות הגוף. בעיה בפעילותו קשורה בנטייה טרשת העורקים.

דיאטה שכתובה בגנים

על פי ד"ר דורסט, הוכח במחקר שמבנה חלבונים שונה משפיע על התגובה לדיאטה. "אנשים שונים מגיבים טוב יותר לדיאטות שונות על פי המבנה הגנטי-חלבוני שלהם. למשל, אם לאדם יש גן IRS-1 מסוג מסויים (הנקרא wild type) הוא יגיב בצורה טובה יותר לדיאטה דלת שומנים. אם לאדם אחר יש גן IRS-1 מסוג אחר (non wild type), הוא יגיב בצורה טובה יותר לדיאטה דלת פחמימות".

"כך גם ביחס לגן CEPT", מוסיף ד"ר דורסט. "לאדם בעל מבנה מסויים של CEPT יירשם שיפור בפרופיל השומנים בדיאטה דלת פחמימות. מנגד, קיים סיכוי טוב יותר של תגובה לדיאטה דלת שומן אצל אדם הנושא את המבנה השני של CEPT".

המחקר פותח צוהר ליחסים בין הגנטיקה לדיאטה. בהחלט סביר להניח כי מספר שנים מהיום, לפני שנחליט באיזו דיאטה ננסה להתמיד, נקפוץ למכון הגנטי ל"איבחון". הגנטיקאים, באמצעות בדיקה פשוטה יוכלו לתפור לכל אדם את הדיאטה המתאימה לו באופן אינדבידואלי. הם יידעו לומר לו אם עליו להפחית פחמימות או שומנים בתזונה, או שמא דווקא הדיאטה הים-תיכונית היא זו אשר צפויה להתאים לו אישית.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום