סוכרת: פגיעה בתפקוד בעבודה

(0)
לדרג

המשק מפסיד הון עתק כתוצאה מהיעדרויות ומפגיעה בכושרם של חולי סוכרת. ניתן למנוע חלק ניכר מהנזק הזה באמצעות טיפול נכון

מאת: ד"ר חוליו וינשטיין

סוכרת סוג 2, או "המגיפה של המאה ה-21", כפי שנהוג לכנותה, ממשיכה לגבות מחיר גבוה מהחולים בה. מנתוני האיגוד האמריקאי לסוכרת (ADA), כ-22 מיליון אמריקאים מאובחנים כסוכרתיים, ועלויות הטיפול הישירות בהם עומדות על 300 מיליארד דולר בשנה.

מדובר ב-15%-20% מההוצאה הלאומית על בריאות. העלויות העקיפות של המחלה הנובעות מהיעדרות מהעבודה, ירידה בתפקוד ותחלואה בטרם עת, נאמדות ב-69 מיליארד דולר בשנה. לפיכך, ההוצאות הישירות והעקיפות הנובעות ממחלת הסוכרת בארה"ב בלבד עומדות על 369 מיליארד דולר בשנה.

בישראל יש כחצי מיליון סוכרתיים מאובחנים, וחצי מיליון נוספים מוגדרים כטרום סוכרתיים, ועלולים לפתח סוכרת. העלות הממוצעת של חולה סוכרת בישראל מוערכת ב-20 אלף שקל בשנה לפחות.


חוסר אנרגיה

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Advances in Therapy, מצא קשר בין איזון הסוכרת לבין שיפור בפרודוקטיביות העובד הסוכרתי במקום העבודה. סוכרתי שאינו מאוזן וחווה נפילות ועליות ברמת הסוכר בדם במהלך יום העבודה, יתקשה יותר להתרכז ולתפקד באופן יעיל, ואף עלול לחוש חוסר באנרגיה, הנובע מהיעדר איזון ברמות הסוכר במחזור הדם. מעבר לכך, סוכרת שאינה מאוזנת דורשת מהסוכרתי תשומת לב ומעקב תמידי אחר רמות הסוכר, דבר העלול לקטוע את רצף העבודה התקין.

לבסוף, סוכרתיים שאינם מאוזנים עלולים להיעדר יותר מהעבודה בשל מחלתם, דבר הפוגע הן בעובד והן במעסיק. בארה"ב, ההערכה היא כי עובד סוכרתי ייעדר בממוצע 8 ימים בשנה ממקום עבודתו, בשל מחלתו.

המחקר כלל כ-1,000 סוכרתיים המטופלים ב-49 מרכזי טיפול בסוכרת ברחבי איטליה. במסגרת המחקר, התבקשו הנבדקים למלא שאלונים העוסקים בקשיים בתפקוד בעבודה, לצד שביעות רצונם מהטיפול. לאחר מילוי השאלון לראשונה עברו הנבדקים לטיפול משולב במטפורמין ווילדגליפטין (יוקריאס), והיו במעקב במשך שנה מיום תחילת הטיפול.

המחקר מצא כי הטיפול המשולב הביא לשיפור של 40% בפרודוקטיביות בעבודה, ולהפחתת העדרויות מהעבודה בכ-50%. כתוצאה מכך, הופחתו העלויות העקיפות בשל פגיעה בפרודוקטיביות, ב-400 יורו לעובד סוכרתי לשנה.

לבסוף, נמצא כי שביעות הרצון של הנבדקים מהטיפול עלתה ב-30%. תוצאות המחקר מצביעות בצורה ברורה כי טיפול למשך שנה בתרופה משולבת מביא לשיפור בתפוקה ובפרודוקטיביות של העובד הסוכרתי, מפחית את העלויות העקיפות הנובעות ממחלת הסוכרת ואף מביא לשיפור באיכות החיים של המטופלים, זאת כתוצאה מאיזון הסוכרת וממניעת תופעות כדוגמת עליות ונפילות מהירות ופתאומיות ברמות הסוכר בדם.

אינטרס משותף

לפיכך, מדובר באינטרס משותף הן של העובד הסוכרתי והן של מעסיקו לפעול לאיזון הסוכרת, מה שיביא לעלייה ביעילות ובתפוקת העובד. חשוב להדגיש: אין מניעה כי סוכרתיים ימשיכו לעבוד ולקיים שגרת חיים תקינה ופעילה, מכיוון שסוכרתי שמחלתו מאוזנת הינו פרודוקטיבי ובעל ערך מוסף לארגון לא פחות מכל עובד אחר. איזון הסוכרת יושג באמצעות שינוי באורח החיים, הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה, לצד טיפול תרופתי המותאם למצבו ולצרכיו של הסוכרתי.

ניתן להיוועץ ברופא באשר לטיפולים יעילים בסוכרת הניתנים בכדור ומסייעים לשיפור איזון רמות הסוכר בדם, תוך סיכון נמוך ביותר להיפוגליקמיה, כדוגמת גאלבוס, יוקריאס, ז'נוביה, ז'נואט ואונגלייזה.

בשנים האחרונות עלתה מודעות ארגונים ומעסיקים לחשיבות שילובה של פעילות גופנית בזמן העבודה ותרומתה לשמירה על בריאות העובדים בעבודה משרדית (עבודה יושבנית), ואף לתרומתה לעלייה בתפוקת העובדים. כך, כיום ישנם מקומות עבודה המחזיקים במכון כושר לעובדים וחלקם אף מאפשרים לעובדים לשלב פעילות גופנית במסגרת שעות העבודה.

עם זאת, לא ניתן להתעלם מהשפעת מצבי לחץ בעבודה על הסוכרת. כיום ידוע כי מצבי סטרס עלולים להוביל לפגיעה באיזון הסוכרת. מסיבה זו יש להשתדל להימנע ככל הניתן ממצבים אלו. אם הינכם סוכרתיים העובדים במקום עבודה דינמי ובעל אופי אינטנסיבי, מומלץ שתהיו במעקב צמוד אחר רמות הסוכר. בכל מקרה של הפרת האיזון בסוכרת יש לפנות לרופא המטפל, לשם התאמת הטיפול והשבת איזון רמות הסוכר בהקדם האפשרי.

הכותב הוא מומחה לרפואה פנימית וסוכרת, מנהל היחידה לסוכרת בבית החולים וולפסון

בואו לדבר על זה עם ד"ר חוליו וינשטיין בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום