נס רפואי: בן 38 יצא מתרדמת

(0)
לדרג

גבר שלקה בשבץ מוחי חריף ונכנס לתרדמת נותח למרות הסיכויים האפסיים להציל את חייו, והתעורר מהניתוח ללא כל נזק מוחי

מאת: מערכת zap doctors

אלי אזערי, בן 38 מחיפה, הגיע לבית החולים רמב"ם במצב של תרדמת, כשהוא סבל משבץ מוחי חריף כתוצאה מחסימה בעורק המוביל לגזע המוח. הרופאים לא היו אופטימיים באשר לסיכויי הישרדותו, בשל הזמן הרב שחלף מאז לקה בשבץ המוחי - שבע וחצי שעות.

למרות שפרק זמן כה ארוך מתורגם במובנים של שבץ מוחי לנזק בלתי הפיך, החליטו רופאי רמב"ם לבצע צנתור מוח בתקווה שיצליחו להציל את חייו למרות הסיכוי הקלוש. ההחלטה הזו הצילה את חייו של אזערי, שהתעורר מהתרדמת למחרת היום, ללא כל נזק מוחי.

כנגד כל הסיכויים

שבץ מוחי הוא גורם המוות השלישי בארץ ובעולם. בכל 35 דקות מתרחש אירוע מוחי בישראל, ומדי שנה מצטרפים כ-15,000 אנשים לסטטיסטיקה. השבץ הזמן שחולף מהרגע שבו פוגע השבץ המוחי ועד קבלת טיפול רפואי חורץ גורלות. חלון ההזדמנויות לטיפול ולהצלת רקמת המוח נמדד בשעות ספורות. ככל שחולף הזמן, כך גדל הנזק לתאי המוח וניתן להציל פחות ופחות תאים.

"על פי הספרות הרפואית, 90% מהחולים שמגיעים במצבו של אלי נפטרים", אומר ד"ר יעקב אמסלם, מנהל היחידה לנוירו-רדיולוגיה פולשנית ברמב"ם ומי שצינתר את אזערי. "אחוז גבוה מהם הופכים לצמח. הסיכוי להתאושש ממצב כזה הוא כמעט בלתי אפשרי".

למרות הנתונים הלא מעודדים, לאחר התייעצות עם ד"ר גרגורי טלמן, אחראי שבץ במחלקת נוירולוגיה, החליט ד"ר אמסלם לבצע צנתור במוחו של אזערי. לאחר שמיפה את אזור הקריש וגודלו, העלה ד"ר אמסלם צנתר דרך עורק המפשעה של אזערי, עד למוחו. דרך הצנתר הזה הוכנס מכשיר זעיר (סטנט), שצורתו כמעין רשת. המכשיר מסייע לרופא "לדוג" את הקריש שחוסם את העורק ובכך לפתוח את החסימה ולחדש את אספקת החמצן למוח. בתום הניתוח, שארך כשעה, הועבר אזערי למחלקה לטיפול נמרץ כללי.

גם לאחר שהניתוח הסתיים בהצלחה, התחזיות באשר לסיכויי ההתאוששות עדיין היו עגומות. אולם, להפתעתם של הרופאים, למחרת בבוקר עזארי התעורר מהתרדמת. באופן פלאי, אזערי הצליח לנצח את הסטטיסטיקה והוא אינו סובל מכל נזק מוחי.

"אנחנו עשינו כל מה שיכולנו מבחינה רפואית, אולם אין ספק שההתאוששות המהירה שלו היא מפתיעה", אומר ד"ר אמסלם, "להוציא נזק מינימלי לראייה ולהליכה, אלי יצא מהאירוע הזה ללא פגע. זה מה שאנו מגדירים 'נס רפואי'".

לאחר שהות של כמעט שבועיים ברמב"ם, בימים הקרובים ייצא אזערי מבית החולים ויעבור לשיקום. בעוד כחודשיים, בעיכוב של שבועות אחדים בשל הניתוח, הוא אמור להינשא לבחירת לבו פזית אסרף . "אני לא זוכר הרבה ממה שקרה", הוא אומר, "בעיקר את הרופאה עומדת מעלי במחלקה, אחרי שהתעוררתי, ומברכת אותי בבוקר טוב. אני עדיין לא מאמין שיצאתי מזה. תודה לאל שהגענו לרמב"ם".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום