כאבי גב - רק לא ניתוח?

(0)
לדרג

פריצות דרך טכנולוגיות כגון ניתוחים זעיר פולשניים שיפרו את יעילות ובטיחות ניתוחי הגב. חשש לא מוצדק מניתוח עלול למנוע את הבחירה בדרך היחידה לפתרון הבעיה

מאת: מערכת zap doctors


התארכות תוחלת החיים והזדקנות האוכלוסייה גרמו לכך שבעיות ומצבים רפואיים הקשורים לבעיות ניווניות בעמוד השדרה הפכו לשכיחים יותר. הבעיות השכיחות כוללות בלט דיסק, בקע (פריצת) דיסק, היצרות של תעלת השדרה המתנית או הצווארית (העלולה לפגוע בהליכה ולגרום כאב ברגליים או בידיים וכן בגב או בצוואר), שברי דחיסה בחוליות ועיוותים בעמוד השדרה. ברוב המקרים מצבים אלו גורמים לפגיעה ניכרת באיכות חייהם של הסובלים מהם עקב כאבים עזים וירידה בתפקוד.

לכתבה שניה בסדרה

האם ומתי לשקול התערבות כירורגית

רבים מהסובלים מבעיות עמוד שדרה חוששים מטיפול ניתוחי. חשש זה, המונע מהם אפילו לשקול התערבות ניתוחית העשויה לפתור את בעייתם, נובע מהמוניטין המפחידים שנקשרו שלא בצדק לניתוחי עמוד שדרה. החשש מנזק עצבי בלתי הפיך ושיתוק מונע מרבים להכיר בכך שהאופציה הניתוחית היא העדיפה במצבם ולהתעלם מהחידושים מרחיקי הלכת בכירורגיית עמוד השדרה המבטיחים תוצאות מצוינות בסיכון מזערי.


"רוב בעיות עמוד השדרה יכולות לפגוע באופן ניכר באיכות החיים, אך הן אינן מאיימות על חייהם של הסובלים מהן, ולכן רבים לא ממהרים לשקול התערבות כירורגית", אומר ד"ר נחשון רנד, מומחה לכירורגיה אורתופדית ולניתוחי עמוד שדרה.

"מי שסובל מבעיות בעמוד השדרה מדווח לרוב על כאב קבוע ומטריד, כאב הגובר בזמן פעילות, קשיים בעמידה ובהליכה וקושי לבצע פעילות גופנית משמעותית. ברוב המכריע של המקרים אין מדובר בסכנת להתפתחות שיתוק או נזק עצבי קבוע ובוודאי שלא בסכנת חיים. בשל כך, המטופלים אינם "חייבים" לבחור דווקא בפתרון ניתוחי ולכן נצמדים רבים לטיפולים שמרניים. במידה שאלה מסייעים אין בהם כל פסול, אך כאשר ההימנעות מניתוח מובילה לפגיעה קשה ומתמשכת באיכות החיים, מדובר בנזק קשה למטופל - נזק שכלל אינו מחויב המציאות. ככלל, לטיפול הלא ניתוחי יש אמנם יתרון גדול בכך שהוא שמרני, לא מאיים ולרוב אינו כרוך בסיבוכים או במהלך החלמה ממושך ומכאיב, אך מצד שני הרוב המכריע של הטיפולים הלא ניתוחיים אינו פותר את הבעיה הבסיסית הגורמת לתסמינים ולכן הוא מביא לרוב להקלה חלקית וזמנית בלבד (אם בכלל).

לכן לפני שפוסלים אפשרות לטיפול ניתוחי, הכרחי לשקול את מכלול הנסיבות של המטופל/ת הספציפי/ת - גיל, מצב בריאות כללי, חומרת ומשך הסבל, מידת ההצלחה של הטיפול השמרני, והשלכות הפגיעה בעמוד השדרה על התפקוד בחיי היום יום ועל איכות החיים בכלל".

חשש מוגזם

לפי ד"ר רנד, שיעור ההצלחה בניתוחי עמוד שדרה רבים הוא כ-90%, ושיעור הסיבוכים הכולל בניתוחי עמוד שדרה נפוצים עומד על פחות מ-2%, כאשר שיעור הסיבוכים המשמעותיים שעלולים להותיר נזק משמעותי או שאינם ניתנים לתיקון הוא פחות מ-0.5% (כלומר, פחות מ-1 מכל 200 ניתוחים).

"ברור עם זאת כי לא ניתן להבטיח מראש כי במקרה ספציפי לא יהיו סיבוכים ובאף ניתוח אין הצלחה של 100%, ולכן בכל מקרה על המטופל לקבל את הנתונים הספציפיים לניתוח אותו הוא שוקל: שיעור ההצלחה, שיעור הסיבוכים ומשמעותם ולשקול על פי נתונים אלו את סיכוייו להצליח לעומת הסיכונים אותם הוא נוטל בהחלטתו לעבור ניתוח. ברוב המכריע של המקרים הכף נוטה בבירור לטובת טיפול ניתוחי, אך ברור כי ההחלטה היא של המטופל", אומר ד"ר רנד.

המטופל צריך גם להיות מודע לאפשרויות טיפול ניתוחי מהפכניות וחדשניות שפותחו בשנים האחרונות. חידושים אלו בכירורגיה של עמוד שדרה יכולים להשיג תוצאות טובות בניתוח בהיקף קטן יותר ובאופן בטוח יותר מבעבר. ד"ר רנד: "הכיוון אליו מתקדמת כירורגיית עמוד השדרה הוא של צמצום היקף הניתוח ומשכו; התמקדות בפתרון בעיות ספציפיות;

נקיטת שיטות זעיר פולשניות כמו שימוש באמצעי גישה זעירים דרך חתכים מזעריים, ואף דרך מחט, ציוד אופטי זעיר (אנדוסקופיה) ומשתלים זעירים. כל אלה ועוד מאפשרים לבצע ניתוחי עמוד שדרה קצרים יותר, תוך מעורבות קטנה יותר של הרקמות בסביבת הניתוח, והפחתת הסיכונים השונים הכרוכים בניתוח. אדם שעובר ניתוח קצר וממוקד חשוף פחות לדמם, לזיהום, לנזק לרקמות הסמוכות לחתך ולסיבוכי הרדמה ממושכת. ההחלמה מניתוח כזה היא מהירה וקלה יותר וכרוכה באשפוז קצר יותר ובשימוש מופחת במשככי כאב".

לכתבה שניה בסדרה

בואו לדבר על זה בפורום בעיות גב ועמוד השדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום