רפואה אישית

(0)
לדרג

שיטת ה"מתאים לכולם" ברפואה הולכת לפח האשפה

מאת: שיטת ה"מתאים לכולם" ברפואה הולכת לפח האשפה

התווית על בקבוק הכדורים לשיכוך כאבים ברורה לגמרי: מתחת לגיל 12 כדור אחד, מעל לגיל 12 שני כדורים. גובה, משקל, מין, מוצא, היסטוריה אישית או טיפולים קודמים לא משחקים תפקיד. זוהי הגישה המסורתית של "מתאים לכולם" ברפואה. ואולם בין אם מדובר במשככי כאבים ללא מרשם רופא, בסרוטונין או אפילו בתרופות נגד איידס כמו ריטונאביר, כשמגיעים לתפעות הלוואי, הן בהחלט לא "מתאימות לכולם".
מטבע הדברים אין בכך לחדש לקהילה הרפואית, או לצרכנים. כבר ב 1909 חוקרים הבחינו שיש קשר בין היסטוריה משפחתית ותגובה לתרופות. אבל עד לאחרונה לא היו הכלים המדעיים לבחון את הקשרים הללו.
היום, כשכבר יש רצף ראשוני של הגנום האנושי אנו נכנסים לעידן שבו גילוי תרופות יוכרע יותר ויותר על ידי תחום מדעי חדש שנקרא פרמגנומיקס (pharmacogenomics), או במילים פשוטות יותר, רפואה מותאמת אישית. במקום לחפש תרופה אחת לכל הסובלים מ X, החוקרים מצמצמים את המיקוד, ומחפשים תרופות אישיות המתמקדות בהבדלים הגנטיים בין החולים. בנוסף, מספר חברות בוחנות אוכלוסיות מסויימות, כמו באייסלנד או ניופאונדלנד, בהן החברה סגורה מאוד וניתן לעקוב אחר דורות רבים במשפחה המורחבת ולבחון מחלות.
מרק וורטמן בספרו "הרפואה הופכת לאישית" מתאר את התהליך שנעשה בשימוש בידע הגנטי על מנת לתפור תרופות אישיות לחולים. השלב הבא הוא ההבנה כיצד הצירוף הגנטי מגיב לסביבה, תזונה וסגנון חיים, כך שרופאים יוכלו לצפות את הרגישויות השונות לתרופות ולמחלות, ולרשום את התרופה המותאמת. הרברט צ'ייס מבית הספר לרפואה בייל מתאר תסריט אפשרי: "נדע מטיפת דם אחת שלחולה יש 14 מתוך 19 גנים ללחץ דם גבוה, ויש לנו 172 תרופות שיתחברו למצב הזה".
חברה אחת שיש להתחשב בה בעידן החדש הזה היא "מילניום פרמצאוטיקלס" מקיימברידג' מסצ'וסטס. מנכ"ל החברה מעריך "על מנת להיות חברת תרופות מצליחה בעוד חמש או עשר שנים מהיום, כל חברה תצטרך לא רק להבין את הגנום אלא גם את ה*Proteum, להיות מסוגלת לאתר את המטרות הנכונות על ידי הבנת רפואה מולקולרית, ולדעת איך לקדם את המטרות הנכונות בניסויים קליניים." התרופה הראשונה של החברה, תרופה נגד סרטן, נקראת Campath ומיועדת לאנשים שלא הגיבו לטיפולים המקובלים. התרופה אושרה ב 2001 על ידי מועצת התרופות והמזון.
אין ספק שאנו עדין רחוקים ממצב שבו נירק לתוך המבחנה, ומיד נראה תדפיס של הפרופיל הגנטי המלא שלנו, כאשר הרופא מתאים לנו את התרופות בצורה הטובה ביותר. אבל נראה שהנטייה להתאמה אישית של הרפואה נכנסת להילוך גבוה.

The Proteum
http://www.techreview.com/articles/cohen_pro1001.asp
Medicine's New Millennium
http://www.techreview.com/articles/qa1201.asp

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום