סקר: ירידה חדה בתמותה מאירוע לב

(0)
לדרג

הסקר של האיגוד הקרדיולוגי בישראל מפתיע לטובה: בעשור האחרון נרשמה ירידה של יותר מ- 50% בתמותה מאירועי לב. מנגד, נשים עדיין לא מודעות לפגיעותן למחלות לב וכלי דם

מאת: מערכת zap doctors

השבוע נערך בבנייני האומה בירושלים הכינוס הישראלי הבינלאומי בסימן 60 שנות פעילות והישגים של האיגוד הקרדיולוגי (רפואת הלב). ראש האיגוד הקרדיולוגי בישראל, פרופ' חיים לוטן, מציין כי תחום הקרדיולוגיה בישראל מוביל בתחומו הן מבחינת פיתוח טכנולוגי והן מבחינת תוצאות קליניות מרשימות, שמתבטאות בירידה משמעותית באחוזי התמותה מהתקפי לב בעשור האחרון ובעלייה משמעותית במספר הצינתורים המוקדמים במהלך אירועי לב.

במהלך הכינוס הוצגו לראשונה הנתונים המעודכנים מסקר אקסיס. סקר אקסיס הוא סקר דו-שנתי שנערך החל משנת 2000 על ידי האיגוד הקרדיולוגי בישראל. בסקר נאספים נתונים על כלל החולים המאושפזים במחלקות הקרדיולוגיות בכל רחבי הארץ.

ירידה בשיעור הסיבוכים

בסקר המעודכן לשנת 2013 נבדקו גם פרמטרים שונים בטיפול שניתן טרם הגעת החולה לחדר המיון, ולראשונה יכלול הסקר נתונים לגבי חולים הלוקים בדום לב טרם ההגעה לבית החולים. על פי פרופ' אילן גולדנברג, מנהל המכון לשיקום חולי לב בתל השומר ומנהל העמותה למחקרי לב וכלי דם בישראל, בסקר נמצא כי בעשור האחרון נרשמה בישראל ירידה מרשימה של יותר מ- 50% בתמותה מאירועי לב. הירידה המרשימה באה לידי ביטוי הן בתקופה האקוטית (במהלך האירוע ומיד לאחריו) והן במעקב שבוצע שנה לאחר האירוע. נתונים נוספים ומרשימים העולים מהסקר הם ירידה בשיעור סיבוכי האוטם, ירידה בשכיחות אוטמים חוזרים ובשיעורי אי ספיקת הלב, עלייה באיכות החיים של המטופלים ועלייה בצריכה של תרופות המגינות על תפקוד הלב ומפחיתות סיכון להישנות של אירועים נוספים.

הנשים לוקחות את הזמן

בסקר אקסיס המעודכן עולות נקודות מעניינות ורבות משמעות בכל הנוגע למחלות קרדיו-וסקולריות ונשים. בציבור קיימת, לעתים, נטייה להתייחס אל נשים כחפות מסיכון לאירועים קרדיו-וסקולרים. "בשנים האחרונות נצפתה עלייה בשכיחות גורמי הסיכון הלבביים בקרב נשים המתקבלות לבית החולים עקב אירוע בלב", אומר פרופ' גולדנברג. "עלייה בשכיחות השמנת היתר, סוכרת ויתר לחץ דם. אמנם אפשר להסביר את הנתונים הללו בעובדה שהקריטריונים המגדירים את המצבים הללו החמירו עם השנים, אך מצד שני אין להקל ראש בנתונים הללו וברור כי קיימת עלייה בשכיחות הנתונים האבסולוטיים. למשל, עלייה בשכיחות העישון בקרב הנשים הללו ו-BMI (מדד המתייחס ליחס בין משקל וגובה) גבוה יותר".

לרשות הקרדיולוגים עומדים כיום כלים יעילים מאוד לפתיחה של חסימה בעורקים הכליליים (העורקים המספקים דם לשריר הלב). הצינתור שהפך זמין ביותר מאפשר פתיחה של חסימה וחידוש של אספקת הדם באמצעות בלון ולעיתים תוך החדרה של סטנט (תומכן) אשר מותיר את העורק פתוח. את הפגיעה באספקת הדם יש לפתור תוך פרק זמן קצר. על כן קיימת חשיבות יוצאת דופן להגעה מוקדמת ובזמן לבית החולים.

מסקר אקסיס עולה כי נשים, בהשוואה לגברים, מתמהמהות להגיע לחדר המיון לאחר אירוע לב. זאת, דרך אגב, לעומת השיפור בזמני הגעת הגברים לחדר המיון במצבים שכאלה. פרופ' גולנדברג: "בשנת 2000, לגברים לקח יותר משעתיים להגיע לחדר המיון והיום הם מגיעים תוך פחות מ-90 דקות, אבל לנשים זה עדיין לוקח יותר משעתיים".

סיבות שונות עשויות להסביר את הפער הזה. ייתכן שמדובר בחוסר מודעות של הציבור למחלות לב בקרב נשים. סיבה נוספת שעשויה להסביר זאת היא זיהוי מאוחר עקב הסתמנות לא שגרתית של האירוע. הסימנים המוכרים והידועים לאירוע של אוטם שריר הלב הם כאב בחזה, אשר מקרין לזרוע, לכתף ו/או ללסת. לעתים הכאב מלווה בזיעה מוגברת, בבחילות ובקוצר נשימה. לעומת זאת, סימנים פחות אופיינים עשויים להיות כאב בבטן או קוצר נשימה ללא כל כאב. בחולים מבוגרים וסוכרתיים עשויה אף להיות רק תחושה כללית רעה או חולשה.

אם כן, על אף הירידה יוצאת הדופן באחוזי התמותה מאירועי לב בישראל, אל לנו לנוח על זרי הדפנה - על אחת כמה וכמה לאור היכולות הגבוהות והטכנולוגיה המתקדמת של הרפואה הקרדיו-וסקולרית בישראל. חשוב להעלות את המודעות לכך שנשים גם הן נמצאות בסיכון לפתח מחלה של שריר הלב. יש להקפיד על הפחתה של גורמי סיכון (הפסקת עישון, הקפדה על תזונה נכונה ופעילות גופנית). ואם עולה חשד לאירוע של אוטם שריר הלב, יש לתת דגש על הגעה מהירה לחדר המיון ובכך למנוע נזק משמעותי וכמובן להציל חיים.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום