משתעל? חשוב שנית

(0)
לדרג

האם תעשיית התרופות ללא מרשם נגד שיעול הינה שקר אחד גדול? ולמה אנשים ממשיכים לטעון ש"עבורם זה עובד"? - על השיעול

מאת: מחקר חדש מראה כי השימוש בתרופות נגד שיעול ללא מרשם רופא פשוט אינו יעיל- בתשעה מתוך חמישה עשר הניסיונות, השימוש בתרופות לא הביא לתוצאות טובות יותר

אין טעם בהמלצות על תרופות הניתנות ללא מרשם רופא נגד שיעול, שכן הן פשוט לא עובדות, אומר מחקר מדעי.
רופאי משפחה ושירותי הבריאות לעיתים קרובות מייעצים לחולים הסובלים משיעול לפנות לבית המרקחת הקרוב, ולרכוש מגוון מוצרים ותרופות. מכירות של תרופות עמדו בין השנים 1998-1999 על למעלה מ 94 מליון לירות שטרלינג.
ואולם, מחקר שפורסם בירחון הבריאות הבריטי מראה כי ההוכחות בבסיס הייעוץ הנ"ל קלושות במקרה הטוב.
מחברי המחקר, מאוניברסיטת בריסטול, אומרים שהחולים בעצם מבזבזים את כספם.
קיימים מספר סוגים של תרופות נגד שיעול, החל מטיפול נגד שיעול יבש ועד לתרופות להגברת ייצור הליחה הברונכיטית. מספר מוצרים נועדו להפחית את עוצמת הליחה כך שניתן יהיה לפנות אותה באמצעות שיעול, או מכילים אנטי היסטמינים להפחתת הדלקת בדרכי הנשימה.
החוקרים ערכו 15 נסיונות לבדיקת יעילותן של כל סוגי התרופות נגד שיעול. בתשעה מתוך חמישה עשר הניסיונות, השימוש בתרופות לא הביא לתוצאות טובות יותר מתערובת לא פעילה שניתנה לקבוצת חולים.

מוטל בספק
צוות החוקרים גם מציין שהתוצאות "החיוביות" מוטלות בספק מבחינת הרלוונטיות הקלינית שלהם. הם כותבים: "לא ברור עדין אם התרופות ללא מרשם רופא יעילות במקרים של שיעול חריף. לפיכך, לא ניתן לקבוע שהתרופות האלה הן הטובות ביותר לטיפול בשיעול".
ואולם, וועדת התקינה הבריטית (PAGB), המייצגת את יצרני התרופות, דוחה את תוצאות המחקר.
דובר החברה אומר שקשה לאמוד בצורה מדוייקת את הצלחת התרופות נגד שיעול, אבל שהחולים לא היו ממשיכים לרכוש אותן אם לא היו יעילות בצורה כלשהי. הוא אומר "אנשים מטפלים בעצמם ובילדיהם בצורה משביעת רצון באמצעות תרופות נגד שיעול שניתן לקבל בבית המרקחת מזה שנים רבות. מחקרים שנעשו על ידי הוועדה בקרב הצרכנים מראים שבתשעים אחוז מהמקרים התרופות היו יעילות, ו 90% מהאנשים אמרו שישתמשו שוב במוצר על מנת לטפל באותה בעיה."
דובר מועצת התרופות אומר "כל התרופות המורשות עוברות הערכה של בטיחות, איכות ויעילות. תרופה לא תקבל אישור אלא אם הוכחה יעילותה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום