התאוששות אחרי טראומות רפואיות

(0)
לדרג

באופן פרדוקסלי, לפעמים דווקא טראומה רפואית כמו סרטן או התקף לב יכולה לשפר את מצבו הגופני של האדם, מפני שהיא מאלצת אותו לשנות את אורח חייו

מאת: ד"ר איתי זיו

חלק מהאנשים עוברים טראומות רפואיות, ששכיחותן עולה לאחר גיל 40. במרבית המקרים מדובר בתוצאה של הזנחה ארוכת שנים של הגוף. חייו של אדם שספג טראומה כזו עוברים לרוב טלטלה קשה בעקבות גילוי המחלה. לדוגמה, חולה סוכרת נדרש להיות ערני במיוחד לרמת הסוכר בדמו, לבדוק את עצמו מדי יום במהלך כל החיים ולשים לב שלא יחווה תופעות שכיחות כמו היפרגליקמיה (עלייה ברמת הסוכר בדם) או היפוגליקמיה (ירידה ברמת הסוכר בדם).

לא אחת, אנשים שלקו במחלה עושים שינוי ממשי באורח החיים המתבטא בירידה במשקל (במידת הצורך), בביצוע אימוני כושר על בסיס קבוע, בשמירה על תפריט תזונתי המוגבל בקלוריות ובשומן ועוד. או אז, ניתן להבחין באנשים שבפועל נראים לאחר מספר חודשים או שנים בריאים הרבה יותר בהשוואה לתקופה שלפני המחלה/טראומה הרפואית, נראים טוב יותר וגילם הפיזיולוגי-תפקודי צעיר יותר. כל זאת למרות המחלה שהופיעה אצלם.

כך למשל, ניתן למצוא חולי סוכרת המשתתפים בהצלחה רבה בתחרויות סיבולת ממושכות (כמו תחרויות אופניים, מרתון וטריאתלון). האימונים הרבים הכרוכים בשמירה על היכולת הגופנית הגבוהה תורמים מאוד לאיזון המחלה, לצריכה מועטה יותר של תרופות, להרגשת חיוניות טובה יותר, להפחתת דיכאון, לירידה במשקל הגוף ואחוזי השומן ועוד.

הגיע הזמן לשינוי

לפיכך, מצבם הגופני של חלק מהלוקים במחלות השכיחות עשוי להיות טוב יותר דווקא לאחר שעברו טראומה רפואית אשר היוותה תמרור אזהרה רציני שהנה הגיע הזמן לעשות שינוי ממשי באורח החיים.

דוגמה לטראומה בריאותית מסוג זה היא השמנת היתר. מדובר במחלה שכיחה שכבר ב-2003 הוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגיפה. כיום ניתן להבחין בלא מעט מקרים בהם אנשים כבדי משקל (ואף צעירים-מתבגרים), שעברו ניתוח בריאטרי (ניתוח קיצור קיבה), התחילו לאמץ מסגרת של אורח חיים בריא וחייהם השתנו לחלוטין. לעתים ניתן להבחין גם במקרים של שינוי המקצוע על ידי אותם אנשים שעברו תהליך גופני כה משמעותי. כך למשל, מתאמנת כבדת משקל שהצליחה להפחית ממשקלה וכחלק מהתהליך נרשמה ללימודים אקדמיים כדיאטנית קלינית, או מתבגר בן 17 שלקה בסוכרת מסוג 2 ונרשם ללימודים כמדריך כושר.

מצבם הבריאותי של אנשים שלקו במחלה כרונית מסוימת או בטראומה רפואית כלשהי עשוי להיות טוב יותר אם יאמצו מסגרת של אורח חיים בריא על בסיס קבוע. כך ניתן להפחית ממשקל הגוף ומאחוז השומן התת עורי, לשפר מרכיבים בריאותיים רבים ולשפר את איכות החיים באופן משמעותי. בעניינים אלה, יפה שעה אחת קודם: ככל שמתחילים בגיל מוקדם יותר להתאמן ולשמור על אורח חיים, בריא כך יושגו תוצאות טובות יותר.

הכותב הוא מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב

בואו לדבר על זה בפורום בריאות וכושר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום