נפגע מערכת הביטחון: דע זכויותיך

(0)
לדרג

הדרך לקבל הכרה כנפגע של מערכת הביטחון היא לא דרך פשוטה, אבל חשוב לדעת לעשות אותה כמו שצריך, כדי לקבל את מה שמגיע על פי חוק. עו"ד תמר סיון עושה קצת סדר בדברים

מאת: מערכת zap doctors

שירות בכוחות הביטחון בישראל עלול להיות מאתגר וקשה. במקרים רבים, נחשפים לסכנת חיים וסופגים פגיעות בגוף ובנפש. כל הנפגעים, (פצועים ומשפחות שכולות שיקיריהם נפלו), זכאים לקבל הכרה וזכויות אם נפגעו תוך כדי ועקב שירותם. טיב הזכויות והתנאים לקבלתן, כמו גם אופן מימושן, מוגדרים בחוק הנכים, (תגמולים ושיקום) - תשי"ט 1959, ובחוקים, תקנות והוראות נוהל נוספים.

"ישנם מספר חוקים המסדירים את הליך הגשת התביעה נגד משרד הביטחון, הקריטריונים לקבלת התביעה, דרגות הנכות וזכויות הנכים", אומרת עו"ד תמר סיון ,המתמחה בייצוגם של נפגעי מערכות הביטחון. "לצד 'חוק הנכים' שהוא החשוב והמרכזי בשל היקפו, ישנו גם החוק המסדיר את זכויותיהן של משפחות שכולות, שנקרא 'חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) תש"י 1950'".

עו"ד סיון מוסיפה כי לצידו קיים חוק מיוחד המסדיר הכרה בחיילים בשירות חובה בלבד, שנפגעו בתאונה בעת חופשה - חוק תגמולים לחיילים ולבני משפחותיהם (חבלה שלא בעת מילוי תפקיד) תשמ"ח-1988. "זאת ועוד, זכויותיהם של נפגעים שאינם חיילי צה"ל מוסדרות בחוקים ספציפיים או בהוראות נוהל של משרד הביטחון".

לא רק נכי צה"ל

כשמדברים על נפגעים, בדרך כלל ישר חושבים על נכי צה"ל. אבל כאמור, לא מדובר רק בהם. "חייל צה"ל שנפגע תוך ועקב שירותו הצבאי, ונגרמה לו נכות, זכאי לקבל הכרה כנכה צה"ל בגין אותה נכות", מוסיפה עו"ד סיון.

"אבל גם משרתים בגופים כגון המוסד, שירות הביטחון הכללי, משטרה, משמר הגבול, שירות בתי הסוהר, משמר הכנסת וכיתות כוננות, זכאים לקבל הכרה וזכויות, אם נפגעו תוך ועקב שירותם". עו"ד סיון מדגישה כי חשוב לשים לב במקרה של פגיעה לאופן ההתנהלות, כי התנהלות שגויה עלולה לחבל בסיכויים לקבל מה שמגיע לכם.

להכיר את החוק הרלבנטי

יש כמה דברים שצריך לעשות כדי לא לשגות. הדבר הראשון הוא להכיר את החוק הרלבנטי. ישנם מספר חוקים המסדירים את הליך ההכרה ומתן הזכויות לנפגעים בגופים הביטחוניים השונים. "במקרים בהם יש הוראות חוק ספציפיות חשוב להכירן ולפעול לפיהן. בחלק מהמקרים מבחני הזכאות שונים מאלו שבחוק הנכים. החוק קובע לגבי המשרתים בצה"ל, כי כאשר מדובר בפגיעה במהלך השירות, תנאי לכך שהתביעה נגד משרד הביטחון תתקבל, ושהנפגע אכן יוכר כנכה צה"ל - הוא שהתובע סובל מנכות שנגרמה או הוחמרה עקב השירות הצבאי".

עו"ד סיון מוסיפה כי גם פגיעות בדרך אל הבסיס, או מהבסיס לבית, נחשבות פגיעות תוך ועקב השירות. "ניתן גם לקבל הכרה הן בנכות שנגרמה עקב חבלה או תאונה והן בנכות שמקורה במחלה, אולם מטבע הדברים, בדרך כלל קשה יותר להוכיח קשר סיבתי לשירות כשמדובר במחלה".

לעומת זאת, במקרים מסויימים, נפגעים שאינם חיילי צה"ל יקבלו הכרה רק אם נפגעו כתוצאה מחבלה, ולא אם לקו במחלה ולכן חשוב לבדוק לגבי כל נפגע את ההוראות הספציפיות המתאימות לו. דוגמה נוספת היא חיילים בחופשה שעליהם חל חוק מיוחד ששונה מחוק הנכים. ההכרה לגבי נפגעים בחופשה מותנית בהתקיימם של תנאים המפורטים בחוק, ובכלל זה קיומה של נכות בשיעור 20% לפחות.

שאלה של עיתוי

הדבר הבא שצריך לשים לב אליו הוא העיתוי. אדם שנפגע תוך ועקב השירות, וסבור כי יש מקום להכיר בו כנכה צה"ל, צריך להגיש תביעה להכרת זכות. מי שנפגע אך לא יזם הליך של תביעה נגד משרד הביטחון - לא יוכר ולא יהיה זכאי לזכויות לפי החוק.

הגשת התביעה נגד משרד הביטחון שנעשית על ידי מילוי טופס מתאים והגשתו למשרדי קצין התגמולים, חייבת להיעשות במועד נכון. "חייל בשירות חובה אינו זכאי לזכויות לפי חוק הנכים, ולכן הטיפול בתביעתו ייעשה רק סמוך לפני מועד השחרור מצה"ל, גם אם תוגש קודם לכן", אומרת עו"ד סיון.

"חייל בשירות קבע, וכל נפגע אחר שהחוק חל עליו, יכול להגיש את התביעה בסמוך למועד בו לקה בנכות, והוא אינו צריך להמתין לשחרורו מהשירות. נפגעים רבים אינם מודעים לכך, ומגישים את תביעתם רק בסמוך לשחרור מהשירות, ובמרחק זמן מהאירוע שגרם לנכות". עיכוב זה, לדברי עו"ד סיון, מקשה על הוכחת התביעה ועלול לגרום לנפגע הפסד כספי, שכן התגמולים משולמים ברוב המכריע של המקרים רק ממועד הגשת התביעה.

לשים לב להתיישנות

בנוסף, חשוב לשים לב לנושא התיישנות התביעה. בחוק הנכים הוראות חוק ספציפיות לעניין ההתיישנות. הזכות להגיש תביעה לפי חוק הנכים מתיישנת כתום שלוש שנים מיום שחרורו של הנכה משירותו הצבאי שבזמנו אירע המקרה שגרם לנכותו. מדובר בתקופת התיישנות קצרה בהשוואה לתחומי משפט אחרים (בד"כ תקופת ההתיישנות הינה שבע שנים).

הגשת התביעה באיחור עלולה לגרום לדחייתה על הסף, לכן חשוב לשים לב למועדים ולהגיש את התביעה במועד. בנוסף, גם בתוך תקופת ההתיישנות יכול להיות הבדל בזכויות, לפי מועד ההגשה של התביעה (למשל: מי שהגיש תביעה בתוך שנה ממועד שחרורו משירות החובה יהיה זכאי לזכויות רטרואקטיבית מיום השחרור מהשירות), ולכן רצוי שלא לעכב הגשת תביעה שלא לצורך.

להתייעץ עם מומחה

לפיכך, עוד עיקרון חשוב הוא פשוט להתייעץ עם עורך דין המומחה בתחום. ההליך להכרה באדם שנפצע תוך ועקב השירות נראה אולי קל וקצר, אך גם מקרים פשוטים עלולים להיות כרוכים בסוגיות מורכבות. עורך הדין ינסח את הבקשה לקבל הכרה וזכויות מתאימים באופן אופטימלי. חשוב לדעת כי על הנפגע התובע להוכיח קשר בין השירות לפגיעה, והוא זה שצריך להראות שקיים קשר סיבתי בין תנאי השרות והנכות. פעולה זו לא תמיד פשוטה, בוודאי כשמדובר במקרים לא ברורים ובמקרי מחלה.

כמובן, חשוב לשמור ולצרף מסמכים. "כל מסמך התומך בתביעה הוא חשוב: תיעוד רפואי, דו"ח פציעה, עדויות על תנאי השירות שנטען שגרמו לנכות ועוד", אומרת עוד סיון. "ככל שהתיעוד יהיה מלא ומפורט יותר, כך הליך התביעה יהיה קצר יותר והסיכוי להצלחה יגדל.

חשוב לזכור כי יש למלא את הבקשה בזהירות ובשימת לב לפרטים. "מדובר במסמך מהותי לצורך התביעה. אם הנפגע מבקש אחר כך לשנות את גרסתו, או שמסתבר שהסתיר מידע על מצבו הרפואי - הדבר פועל נגדו ועלול להכשיל את התביעה".

מה קורה אחרי שלב ההגשה

עם הגשת טופס התביעה צפויים לתובע מספר הליכים עד לקבלת החלטה בתביעתו. משרד הביטחון אינו מסתפק במידע שמעביר הנפגע, והוא עורך בדיקות משלו ואוסף חומרים המועברים לרופא יועץ בתחום ההתמחות הרלוונטי, שמכריע אם לקבל התביעה או לדחותה.

במקרה של דחייה, תשלח הודעה לתובע והוא יוכל לערער עליה. אם התביעה התקבלה, הטיפול בתיק ימשיך ועניינו יידון בוועדה רפואית שתקבע את דרגת נכותו ובהתאם את זכויותיו. קביעת דרגת הנכות נעשית לפי תקנות הנכים (מבחנים לקביעת דרגת נכות) בהן נקבעת דרגת נכות לכל פגימה.

חשיבות דרגת הנכות

לדרגת הנכות שתיקבע יש חשיבות רבה, ולפיה יקבעו זכויותיו השונות של הנפגע: זכויות כספיות, טיפול רפואי והטבות שונות. לפעמים הבדל של אחוז אחד בדרגת נכות משמעו הבדל תהומי בזכויות. כך, קביעת נכות בשיעור 0%-9%, לא תזכה את הנכה בהטבות כלשהן. עם זאת, שמורה לו הזכות לבקש בדיקה מחודשת, אם יחול שינוי לרעה במצבו, ואז תעודכן דרגת הנכות ותעודכנה זכויותיו.

"גם אם אין לנכה הטבה כספית מיידית, עצם ההכרה עשויה להיות בעלת חשיבות רבה עבורו בעתיד, ומכאן החשיבות בהסדרת ההכרה, גם כשהפגיעה קלה יחסית", מוסיפה עו"ד סיון. "אם תיקבע נכות צמיתה בשיעור 10%-19%, זכאי הנכה למענק כספי חד פעמי שגובהו תלוי בשיעור הנכות. גביית המענק אינה מונעת הגשת בקשה לבדיקה חוזרת, במקרה של החמרת מצב".

"אם תיקבע לנפגע נכות בשיעור 20% ומעלה, הוא יהיה זכאי לגמלה חודשית (בהתאם לגובה הנכות), ולטיפול רפואי בנכותו במסגרת אגף השיקום. כן זכאי הנכה להטבות ותגמולים שונים, בהתאם לדרגת הנכות, סוג הנכות, מצבו הרפואי וכו'".

משמעות מעמד "נכה צה"ל"

חשוב לציין כי ההכרה בנכות, בכל דרגה שהיא, מקנה לנפגע מעמד של נכה צה"ל, ויוצרת קשר ארוך טווח עם אגף השיקום, וכתובת לפניות בכל מקרה של שינוי לרעה במצב. בכך נבדלת ההכרה לפי חוק הנכים מכל הליך של תביעת פיצויים לפי פקודת הנזיקין או חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

בנוסף לזכות הבסיסית לתגמולים, בהתאם לדרגת הנכות זכאים נכי צה"ל, שדרגת נכותם 20% ומעלה (או 10% ומעלה אם נכותם מלפני ינואר 1996) להטבות שונות כגון הנחה בארנונה, פטור מאגרת טלוויזיה ועוד. באם הנכה אינו כשיר לעבודה - בשל נכותו המוכרת, באופן זמני או לצמיתות - ניתן להתאים לו תגמול מחיה, שגובהו יקבע על פי נתונים כגובה הנכות, מקורות הכנסה נוספים והשתכרות טרם הפגיעה. נכים בדרגות נכות גבוהות או בגין פגימות מסוימת, עשויים להיות זכאים להטבה של 'רכב רפואי', שמשמעה הטבות משמעותיות ברכישת רכב חדש ותוספת קבועה לתגמול החודשי".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום משרד הביטחון - נכי צה"ל
פורום שיקום נכים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום