הקשר בין אובדן הריון למחלת לב

(0)
לדרג

מחקר חדש מחזק את ההנחה כי קיים קשר בין אובדן הריון לבין הסיבוכים הקשורים לטרשת עורקים. ייתכן ומדובר במנגנון דומה או בתהליך פתולוגי שגורם לשניהם

מאת: גיא טופז

מחקר חדש שנערך בדנמרק בדק את הקשר בין הפלות בהריון ולידת עובר מת, לבין הסיכוי לפתח סיבוכים המאפיינים את טרשת העורקים. על פי תוצאות המחקר, אשר פורסם בעיתון Circulation והקיף מעל למיליון נשים - אלו אשר עברו הפלה במהלך חייהן היו בסיכון גבוה ב-13% לחוות אוטם שריר הלב ("התקף לב"), וסיכון גבוה ב- 16% לעבור שבץ מוחי בהמשך החיים בהשוואה לאלו שלא עברו הפלה.

המחקר נערך בין השנים 1977-2008, ובמהלכו בוצע מעקב אחר 1,031,279 נשים אשר היו בהריון לפחות פעם אחת. החוקרים עקבו אחר הנשים מהרגע בו הסתיים ההריון, במטרה לאתר אירועים של אוטם שריר הלב (MI), שבץ מוחי (CVA) ויל"ד כלייתי (RENOVASCULAR HYPERTENSION).
במהלך תקופת המעקב זוהו 2,798 אירועים של אוטם שריר הלב, 4,053 אירועים של שבץ מוחי ו-1,448 מקרים של יל"ד כלייתי.

החוקרים מצאו כי נשים שעברו הפלה היו בסיכון גבוה ב-13% לעבור בעתיד אוטם שריר הלב, סיכון גבוה ב-16% לעבור שבץ מוחי, וסיכון גבוה ב 20% ללקות ביל"ד כלייתי, בהשוואה לכאלו שלא עברו הפלה. כמו כן, נמצא כי הסיכון הינו מצטבר, כלומר נמצא קשר בין הפלות נוספות לבין עלייה ברמת הסיכון לפתח את אחד הסיבוכים. הסיכון עלה ב- 9-20% בכל הפלה נוספת. נשים אשר עברו לידת ולד מת היו בסיכון גבוה ב- 169% לעבור בעתיד אוטם שריר הלב, סיכון גבוה ב-74% לעבור שבץ מוחי, וסיכון גבוה ב-142% ללקות ביל"ד כלייתי, בהשוואה לכאלו שלא עברו לידת ולד מת.

מניתוח הנתונים עולה כי נשים אשר חוו לידת ולד מת היו בסיכון גבוה יותר לסיבוכים של טרשת עורקים בעתיד מאשר אלו אשר עברו הפלה. אך נשים אשר עברו ארבע הפלות היו בעלות סיכון דומה לשל כאלו שחוו לידת ולד מת. כמו כן, החוקרים מצאו כי אצל נשים צעירות מ-35, הקשר בין הפלות מרובות לאירועים וסקולרים היה חזק אף יותר מאצל נשים מבוגרות יותר.

הממצאים מחזקים את ההנחה כי קיים קשר בין אובדן הריון לבין הסיבוכים הקשורים לטרשת עורקים. על פי החוקרים ייתכן ומדובר במנגנון דומה או בתהליך פתולוגי אשר גורם לאובדן ההריון ובהמשך להתבטאות של טרשת העורקים.
טרשת עורקים היא מחלה נפוצה ושכיחה בעולם המערבי. זו מחלה דלקתית שפוגעת בכלי הדם, וסיבוכיה מתבטאים באיברים שונים ביניהם הלב, המוח והכליות. במחלה זו מצטברים בדופן כלי הדם חומרים שונים, ביניהם כולסטרול ותאי דלקת.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום