מכה אפורה: להתגונן מפני האובך

(0)
לדרג

האובך שמגיע לא פעם בתקופה זו של השנה, עלול לגרום לבעיות בריאותיות לא נעימות. אז מי נמצא בקבוצת סיכון ומה אפשר לעשות כדי לעבור אותו בשלום?

מאת: מערכת zap doctors

גם השנה, כמו בכל שנה כמעט, פוקד את ארצנו אובך, ורובנו מחכים שהוא כבר יחלוף ויפנה מקומו לאביב. עבור ילדים, נשים בהריון, קשישים וחולים במחלות כרוניות של הנשימה, האובך יכול להיות יותר מתופעה חולפת ובלתי נעימה, אלא כזאת שממש מזיקה לבריאות.

"אובך היא תופעה של הימצאות גרגירי חול ואבק באוויר", מסביר ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה של המרכז הרפואי הלל יפה. "אובך מקשה במיוחד על ראייה ונשימה סדירה. גם אנשים שלא סובלים בדרך כלל מבעיות נשימה עלולים למצוא עצמם מתקשים, ולכן במזג אוויר כזה, צריך לדעת להקשיב לגוף קצת יותר מהרגיל".

אובך בישראל. צילום: שאטרסטוק

מה קורה בגופנו כתוצאה ממזג אוויר אביך?

דרכי האוויר שלנו מורכבים משריר המבצע פעולה שאין לנו שליטה עליה. כאשר שריר זה מגורה מחלקיקי אבק או פיח, נגרם בו כיווץ, ועל ידי כך היצרות של דרכי האוויר. פעולה זו יוצרת גם שיעול וקוצר נשימה גובר. חלקיקי האבק שחודרים ראשית למערכת הנשימה, עלולים לגרום לנזקים, כגון קשיי נשימה, הפרשות מרובות והצטברות של ליחה, עד כדי קוצר נשימה משמעותי.

מיהם הנפגעים העיקריים ממזג אוויר זה ומהן התופעות הנפוצות?

כאמור, הנפגעים העיקריים במזג אוויר שכזה הם לרוב חולים במחלות כרוניות נשימתיות (אסטמה), תינוקות וקשישים, אבל גם נשים בהריון עלולות להיות פגיעות, ובאופן עקרוני, כדאי גם שאנשים בריאים יימנעו מפעילות ספורטיבית מחוץ לבית.

חשוב לזכור, בדרך כלל, התופעות האופייניות עקב אובך הן שיעול טורדני, היצרות של הסימפונות וציפצופים מעל הריאות והתקף אסטמה (קל או קשה).

"מופעים קליניים אלו עלולים לגרום בהמשך לזיהום מקומי ותהליך דלקתי", מסביר ד"ר אשקר, "וכמובן, מצב של קוצר נשימה מעמיס על הלב, גורם לפעילות מאומצת שלו, ומהווה סיכון גם לסובלים ממחלות לב שונות".

תופעות נוספות הן עייפות, כאבי ראש ותחושה כללית רעה. פגיעה אפשרית יכולה להיות גם בעיניים, כמו גם הופעתן של תגובות אלרגיות לחול ואבק.

עדיף להישאר בבית ולסגור חלונות. צילום: שאטרסטוק

מה מומלץ לעשות בכדי להתמודד עם פגעי מזג האוויר?

הדבר הנכון ביותר למרבית האנשים, במיוחד לאלו הנמצאים בקבוצות הסיכון, הוא להישאר בבית ולסגור חלונות. ניתן להדליק מזגן בטמפרטורה סבירה, ולא לעסוק בפעילות מאומצת ובפעילות ספורטיבית.

במידה ונוצרים קשיי נשימה או מופיעות חלק מתופעות שתוארו לעיל, רצוי לגשת לקבל טיפול תומך או טיפול רפואי תלוי בחומרת המצב. הטיפול המקובל הוא שימוש באינהלציות שמרחיבות את דרכי הנשימה (הסימפונות), ומסייעות להחזיר את הנשימה לסדרה.

ישנם מטופלים שיזדקקו לטיפול בסטרואידים דרך אינהלציה או פומית (דרך הפה), אבל זאת בהתאם להנחיית הרופא המטפל בלבד. במידה ונראה כי אין שיפור לאחר הטיפול הראשוני, יש לפנות לרופא המשפחה או למוקד לרפואת חירום בקהילה לקבלת טיפול שחלקו גם תוך-ורידי.

במקרים חריפים יותר, יש לפנות לקבלת טיפול בחדר המיון של בית החולים הקרוב לשם מתן טיפול תרופתי חריף יותר, וכן ייתכן צורך באשפוז והשגחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום