לדיאטה נולד: על משקל לידה גבוה

(0)
לדרג

לאחרונה אנו עדים ליותר לידות של עוברים במשקל גבוה, שעלולים לסכן את האם והעובר. האשם העיקרי: סוכרת הריון. דרכי הטיפול: אבחון, טיפול מוקדם ולעיתים ניתוח קיסרי

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307059 (מספר מקשר)

לידתו של עובר במשקל 6 ק"ג בבית החולים "וולפסון", ולידת תינוק במשקל גבוה מזה בבריטניה, העלו לסדר היום תופעה מטרידה שהיקפה מתרחב בהתמדה, ושקשורה קשר הדוק למגיפת ההשמנה העולמית, והיא משקל לידה גבוה.

בעשורים האחרונים אנו עדים ליותר ויותר לידות של תינוקות במשקל לידה גבוה מאוד", אומר פרופ' ארנון ויז'ניצר, מנהל בית חולים לנשים ויולדות במרכז הרפואי רבין, ביה"ח בילינסון-השרון. מדובר במצב רפואי המכונה 'מקרוזומיה' ואשר גורם סכנה הן לבריאות האם והן לבריאות העובר".

לפי ההגדרה הרפואית, משקל לידה נחשב גבוה כשמשקל התינוק ביום הלידה הוא מעל 4 קילוגרם. כיום, 10% מכלל היולדות נכנסות לקריטריון זה, ויולדות תינוקות במשקל גבוה מ4- קילוגרם. ישנם מספר גורמים למשקל לידה גבוה, שלרוב מופיעים במשולב, כמו גורמים גנטיים; סוכרת וכו'.

משקל לידה גבוה
משקל לידה גבוה

איך נוצר עובר גדול?

"בעוד שבנטייה גנטית אין טעם לנסות ולהילחם, את הסוכרת ואת יתר הגורמים למקרוזומיה ניתן בהחלט למנוע", אומר פרופ' ויז'ניצר. "לסוכרת יש קשר ישיר להתפתחות עובר גדול. ככלל, מדובר בסוכרת הריונית או בסוכרת טרום הריונית. הסוכר הרב המצוי בגוף עובר דרך השלייה ישירות לעובר, ללא כל מעצור. העובר נחשף לסוכר רב מאוד ומפריש אינסולין. הפרשת האינסולין מגבירה את שגשוג תאי השומן בגוף העובר, ולכן הסוכרת מהווה פקטור גדילה מרכזי של העובר".

כאמור, בנוסף לסוכרת ישנו מגוון של גורמים נוספים הקשורים למקרוזומיה. מצב יחסית נפוץ הוא גדילת העובר עקב הפרשת ההורמון "לפטין" אצל האם ואצל העובר. פרופ' ויז'ניצר מסביר: "בגופן של נשים הסובלות מעודף משקל שכבות השומן מפרישות את הורמון הלפטין. הורמון זה מגיע לעובר דרך השיליה וגורם לעובר עצמו לגדול וליצור בגופו שכבות שומן. גם שכבות השומן הללו יוצרות לפטין שמעודד יצירת שומן נוסף. למעשה, מדובר בהשפעה מתמדת שגורמת לגדילה רבה של העובר ברחם אימו".

על אף שסוכרת הריונית היא גם מנת חלקן של נשים בעלות משקל גוף תקין ולא רק של נשים הסובלות מעודף משקל, אין להתעלם מהקשר ההדוק בין עודף משקל של האם לבין סוכרת הריון. סוכרת הריון מאובחנת אצל כ7%- מהנשים ההרות ורבות מהן סובלות מעודף משקל.

עובדה ידועה זו גרמה להגדרת עודף משקל של האם כגורם סיכון לפיתוח סוכרת הריון, ומוכיחה קשר ברור בין עודף משקל של האם למשקל לידה גבוה של העובר. זה קורה גם הודות לתהליך של הפרשת הלפטין שאופייני רק לנשים שסובלות ממשקל יתר ומהווה גורם מרכזי ועיקרי למקרוזומיה.

תינוק גדול לא בהכרח בריא

"אישה עם עובר במשקל לא תקין נחשבת לאישה בהריון בסיכון גבוה, ונמצאת תחת מעקב", מבהיר פרופ' ויז'ניצר. הסיבה לכך היא העובדה שמשקל עובר כה גבוה מסוכן הן לאם והן לעובר. כל משקל לידה מעל 4 ק"ג נחשב לגבוה מדי, אולם כמובן שככל שמשקלו של העובר בעת הלידה גבוה יותר, כך הסיכונים בעקבותיו לאם ולעובר משמעותיים יותר".

אילו סיכונים? לידה רגילה של עובר במשקל גבוה עלולה לגרום לנזק בתעלת הלידה. כמו כן, עלולים להיות סיכונים לעובר עקב גודלו שייגרמו מפגיעה בכתפיו ומנזקים בריאותיים אחרים.

"תינוק גדול נראה תינוק בריא, והרבה סבתות מאושרות סבורות בטעות שבגלל שהוא כה גדול, הוא יותר חזק ויותר עמיד מפני מחלות. ובכן, הן טועות", קובע פרופ' ויז'ניצר. "לא זו בלבד שתינוק זה איננו בריא יותר מתינוקות במשקל לידה ממוצע, אלא לרוב ההיפך הוא הנכון. עוברים רבים הנישאים ברחמה של אם הסובלת מסוכרת, מתפתחים בצורה איטית יותר ופחות יעילה, וכך ריאותיהם מבשילות באופן איטי יותר, והם עלולים גם לסבול מהיפוגליקמיה ומצהבת, ממנה הם נוטים להחלים לאט יותר בהשוואה לילודים של אמהות לא סוכרתיות".

תזונה, תרופות וניתוח קיסרי

למרבה המזל, בדיקות ההיריון המתוחכמות והמעקב אחר נשים הרות בישראל, מאפשרים קבלת התרעה במועד - הן על קיומה של סוכרת הריון והן על האפשרות למשקל לידה גבוה של העובר. אישה שמאובחנת כסובלת מסוכרת הריון תעבור טיפול ומעקב. לרוב, יכלול הטיפול שינויים תזונתיים ונטילת תרופות.

במידה והטיפול לא יעצור את המצב והעובר ימשיך לגדול, סביר להניח כי יומלץ לאם ללדת באמצעות ניתוח קיסרי. "אמנם לידה בניתוח קיסרי בטוחה פחות מלידה רגילה וכרוכה ביותר סיכונים לאם, אולם כשהעובר הוא מאוד גדול והאם סוכרתית יש סיכון לסיבוכים, ולכן זה בעצם בטוח יותר.

ניתוח קיסרי מונע תחלואה של האם והילד, וזו ההכרה שעומדת בבסיס ההמלצה הברורה של האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה - אישה הסובלת מסוכרת הריון והמשקל של העובר הוא מעל 4 קילוגרם, וכן אישה בריאה ולא סוכרתית שמשקל העובר שלה 4,300 - מומלץ שתבחר בניתוח קיסרי", מסכם פרופ' ויז'ניצר.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

  • צור קשר
פרופ' ויז'ניצר ארנון
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום