יל"ד וסוכרת: "התאומות הרעות"

(0)
לדרג

כ-60% מהאנשים עם סוכרת סובלים גם מיתר לחץ דם. שתי המחלות נוטות להימצא בעת ובעונה אחת באותם החולים. כמו יתר לחץ דם, גם סוכרת היא לרוב מחלה חסרת סימפטומים

מאת: ד"ר חוליו וינשטיין

יתר לחץ דם, או לחץ דם גבוה, הוא מצב שכיח בקרב מרבית האוכלוסייה המבוגרת. לחץ הדם הוא הכוח שבו לוחץ הדם על קירות העורקים, וכאשר הוא גבוה מדי, עומס העבודה של הלב עולה ועלול להיגרם נזק חמור לעורקים. במשך הזמן, לחץ דם גבוה שאינו תחת בקרה עלול להעלות את הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי ומחלת כליות, פגיעה בראייה ובאיברים נוספים.

לחץ דם גבוה נקרא לפעמים "הרוצח השקט" משום שהוא יכול לא להפגין שום סממנים חיצוניים לאורך שנים, וכתוצאה מכך אחד מכל חמישה אנשים הסובלים מיתר לחץ דם אינו מודע לכך.

ערכים מתחת 120/80 נחשבים ללחץ דם תקין, בעוד שתוצאות גבוהות יותר לאורך זמן יכולות להצביע על לחץ דם גבוה. הערך הגבוה מציג את הלחץ כאשר הלב פועם, והערך הנמוך מודד לחץ במנוחה בין פעימות לב כאשר הלב מתמלא בדם. הסיבה להיווצרות יתר לחץ דם לא תמיד ידועה, ולעיתים מחלות בכליות או בבלוטת יותרת הכליה עלולות להוביל לעלייה בלחץ הדם.

בכל מקרה, ברגע שהערכים מגיעים לטווח המסוכן, יש לראות בכך תמרור אזהרה, להיות במעקב ולהיבדק כדי לטפל ביתר לחץ הדם לפי הצורך.

לחץ דם וסוכרת
לחץ דם וסוכרת

מי סובל מלחץ דם גבוה?

יתר לחץ דם נעשה נפוץ יותר עם הזקנה. עד גיל 45 יותר גברים סובלים מלחץ דם גבוה מאשר נשים. הסיכון לסבול מלחץ דם גבוה עולה כאשר בן משפחה קרוב סובל מלחץ דם גבוה או במידה שהאדם סוכרתי. כמו כן, אכילה מרובה של נתרן, המרכיב העיקרי של מלח, יכולה להוביל לעלייה בלחץ הדם ובכך לגרום לגוף לשמר נוזלים ולהעמיס מאוד על הלב. לפיכך, ההמלצה היא לא לצרוך כמויות נתרן גדולות המופיעות בעיקר במזונות מעובדים ותורמים לכ-75% מצריכת הנתרן שלנו.

סיבה נוספת העלולה להוביל ללחץ דם גבוה היא לחץ וסטרס. למרות שלחץ אינו מוביל לעלייה קבועה בלחץ הדם, הוא עלול להוביל לתזונה לקויה, אורח חיים לא בריא, צריכת אלכוהול ועוד, המעלים את לחץ הדם לטווח הארוך. מכאן ניתן לראות כי תזונה לא נכונה המובילה להשמנת יתר עלולה גם היא להוביל ליתר לחץ דם, ולכן כדאי להקפיד על אכילת פירות, ירקות וסיבים תזונתיים נוספים לצד הפחתה במאכלים שמנים עתירי קלוריות וסוכרים.

לחץ דם וסוכרת

כ-60% מהאנשים עם סוכרת סובלים גם מיתר לחץ דם. שתי המחלות נוטות להימצא בעת ובעונה אחת באותם החולים. כמו יתר לחץ דם, גם סוכרת היא מחלה חסרת סימפטומים, בדרך כלל.

שתי המחלות, כאשר אינן מטופלות כראוי, עלולות לפגוע באותם איברים, ועל רקע זה הן מכונות "התאומות הרעות".
לחץ דם גבוה הינו גורם סיכון משמעותי להתפתחות ולהחמרה בסיבוכים שונים של סוכרת, כולל מחלות עיניים, כליות וכד'. מצב זה עלול להיגרם מאחר שהסוכרת פוגעת בעורקים ועלולה להיווצר טרשת עורקים שפוגעת בכלי הדם, מובילה ללחץ דם גבוה, אי ספיקת כליות ופגיעה בשריר הלב.

למנוע ולטפל

יש קבוצות של תרופות המשמשות לטיפול בלחץ דם גבוה אצל אנשים עם סוכרת, דוגמת מעכבי ACE ו-ARBS. קיים מגוון נרחב של תרופות נוספות לטיפול ביתר לחץ דם, אך שתי קבוצות תרופות אלו הראו גם יכולת למנוע או לעכב את התפתחות מחלת הכליות בקרב סוכרתיים, סיבוך שכיח של הסוכרת בשילוב יתר לחץ דם. עוד קיימת קבוצת תרופות המסייעות לגוף להיפטר מעודף נוזלים ובכך להוריד את לחץ הדם. חשוב לדעת כי חלק מהתרופות לטיפול בלחץ הדם הגבוה, במינון גבוה, עלולות להשפיע לרעה על רמות הסוכר בדם ועל רמות השומנים בדם, ולכן יש להיות במעקב רפואי ולבחור טיפול רפואי מתאים.

ישנם כמה צעדים שניתן לנקוט על מנת לסייע במניעת יתר לחץ דם אצל אנשים עם סוכרת, ובהם: שמירה על רמות סוכר תקינות ומאוזנות בדם, הגבלה של צריכת המלח, שמירה על תזונה נכונה ועל משקל גוף בריא, הגבלה של צריכת אלכוהול, הפסקת עישון וביצוע פעילות גופנית.

למעשה, מדובר כאן בקשר של השפעה הדדית: הורדת לחץ הדם אצל סוכרתיים מקטינה את התחלואה ממחלות לב וכלי דם וכן ממחלת כליות, ואיזון רמות הסוכר בדם מסייע גם הוא במניעת פגיעה באיברי המטרה המשותפים לשתי המחלות ולהורדה של לחץ הדם. שינוי באורח החיים הכולל שינוי תזונתי וביצוע פעילות גופנית יכול להניב תוצאות משמעותיות עוד בטרם הטיפול התרופתי.

הכותב הינו מומחה לרפואה פנימית וסוכרת במרכז DMC ומנהל היחידה לסוכרת בבית החולים וולפסון

בואו לדבר על זה עם ד"ר חוליו וינשטיין בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום