הגיל השלישי: דברים שצריך לזכור

(0)
לדרג

ירידה בזיכרון היא חלק טבעי מתהליך ההזדקנות, והיא מושפעת ממצב בריאותי, סגנון חיים, רמת השכלה ועוד. אולם יש מגוון דרכים לאמן את הזיכרון ולשפר תפקודו

מאת: יובל נוה

זיכרון תקין הנו אחד מעמודי התווך של הקוגניציה שלנו, והידרדרות שלו בגיל מבוגר עלולה לפגוע בתפקוד היומיומי ובביטחון העצמי. בדרך כלל פגיעה בזיכרון באה לידי ביטוי בחוסר היכולת לזכור היכן הנחנו חפץ מסוים או האם לקחנו תרופות, לזכור שמות של אנשים מוכרים ובמקרים קיצוניים אף ביכולת לזכור כיצד להגיע ממקום למקום.

ירידה הדרגתית של הזיכרון היא חלק טבעי מתהליך ההזדקנות, זאת למרות שאנשים רבים חוששים שהם לוקים בזיכרון וסובלים ממחלות ניווניות כגון אלצהיימר. למעשה, ירידה בזיכרון מושפעת ממספר גורמים הכוללים מצב בריאות, סגנון חיים ורמת השכלה. חשוב לדעת שאנשים מבוגרים מסוגלים לתרגל ולשפר את יכולת הזיכרון אם הם רוצים בכך.

בעיות זיכרון
בעיות זיכרון

סוגים שונים של זיכרון

בין הגורמים המשפיעים על הירידה בזיכרון ניתן למנות חוסר תשומת לב לנעשה, עייפות, דיכאון, מתח נפשי ובעיקר מחסור בהזדמנויות לתרגל ולשפר מיומנויות הקשורות לזיכרון. כשמדברים על זיכרון מדברים למעשה על כמה סוגים של תהליכים קוגניטיביים. זיכרון פרוצדורלי, למשל, הוא אוטומטי, לא מודע, ומוטמע בעקבות חזרה על פעולה מסוימת. לעומתו, הזיכרון ההצהרתי (דקלרטיבי) דורש מודעות ויכולת שחזור. היכולת לרכב על אופניים, למשל, שייכת לזיכרון הפרוצדורלי, ואילו שחזור של שיחה שהתרחשה היום דורש זיכרון הצהרתי.

הוכחה לכך שזיכרון פרוצדורלי וזיכרון דקלרטיבי הם תהליכים שונים ניתן למצוא במחלות השיטיון (דמנציה) לסוגיהן. במחלות אלה האדם בדרך כלל מאבד באופן מהיר יותר את הזיכרון ההצהרתי, בעוד שהזיכרון הפרוצדורלי, הכולל מיומנויות יומיומיות כגון היכולת להתלבש, דועך לאיטו.

לפי חלוקה אחרת, ניתן להבחין בין זיכרון לטווח קצר (שמכונה זיכרון עבודה), שנמדד בשניות ומושפע מיכולת ההקשבה, לבין זיכרון לטווח ארוך, שנצבר לאורך החיים וכולל אירועים משמעותיים. האדם המבוגר סובל בעיקר מירידה בזיכרון לטווח הקצר, בליקויי קשב ובקשיים לרכוש מיומנויות חדשות.

זה מזכיר לי משהו

למרות שהירידה ההדרגתית של הזיכרון היא תהליך טבעי בזקנה, ההנחה שלא ניתן לעשות כלום בעניין היא שגויה לחלוטין. המחקר הרפואי מצא כי גורמים כמו מצב הבריאות, סגנון החיים ורמת ההשכלה משפיעים על רמת הזיכרון.

בנוסף נתגלו שתי עובדות חשובות: הראשונה היא שהפגיעה בזיכרון מתרחשת באיטיות, והשנייה היא שניתן לשפר אותו באמצעות תרגול ואימון. חשוב לציין שגם למוטיבציה ולרגש יש חשיבות והשפעה על יכולת הזיכרון. אירועים בעלי משמעות רגשית ייזכרו יותר טוב מאשר אירועים יום-יומיים שיגרתים. אם קיימת מוטיבציה גבוהה ללמידה, המבוגר הבריא בהחלט יכול ללמוד דברים ומיומנויות חדשות.

כדאי לתרגל שימוש באסוציאציות ובדימויים, אפילו בהגזמה, כדי לזכור שמות, למשל. אפשר לנסות לחלק את המידע לקבוצות בעלות משמעות זהה, וניתן כמובן להשתמש בעזרים כמו יומן או פנקס. מחקרים מראים כי שימוש במשחקים יכול לאמן את המוח, ואף להאט ירידה בזיכרון בקרב חולי שיטיון. למעשה, באותה מידה שבה ניתן לאתגר ילדים בפיתוח מיומנויות חברתיות, יכולת חקירה, שפה ויכולת רגשית, ניתן להשתמש במשחק וסביבה מאתגרת גם בקרב אוכלוסייה מבוגרת. וכך שש-בש, דמקה, שחמט וברידג' הופכים לכלי טיפולי של ממש.

כמה טיפים שיעזרו לכם לזכור יותר טוב:

1. התייעצו עם רופא המשפחה, ודאו שאינכם סובלים ממחסור של B6, B1, B12 או חומצה פולית.

2. התרכזו במשימה אחת בכל פעם והימנעו ממסיחים.

3. השתמשו באסוציאציות ודימויים לזכור פרטים.

4. חברו סיפור או שיר בו הפרטים שיש לזכור מופיעים ברצף הנכון תוך כדי שימוש בדימויים.

5. חלקו מידע לקבוצות בעלות משמעות זהה (כגון ברשימת מכולת).

6. חלקו מספרי טלפון לחלקים במקום לזכור ספרות בודדות.

7. היו מודעים לאפיונים של פני אנשים שאתה פוגש, והשתמשו באסוציאציות ודימויים כדי לזכור את שמם.

8. השתמשו בעזרים כגון פנקס, יומן, טייפ ותוויות צבעוניות. ניתן גם להיעזר בצלצול של שעון מעורר כדי לזכור לקחת תרופות.

9. תרגלו את המיומנויות האלו בכל הזדמנות.

10. זכרו שכאשר משתמשים בדימויים ואסוציאציות יש להגזים בתיאורים כדי להקל על זכירתם.

אנשים מבוגרים יכולים לחיות חיים מלאים ועצמאיים תוך כדי שמירה על זיכרון תקין. יחד עם זאת, חשוב לזכור שבמידה שמופיעה ירידה חדה ופתאומית הפוגעת בתפקוד היומיומי, יש להתייעץ עם רופא המשפחה אשר יידע להפנות לגורם המתאים להערכה גריאטרית מקיפה.

הכותב הוא מנהל מחלקת ריפוי בעיסוק בבית בלב

בואו לדבר על זה בפורום שיקום וגריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום