תרופות: הכי טוב פעם ביום

(0)
לדרג

רופאי משפחה תמימי דעים: אם החולים יידרשו ליטול רק כדור אחד כל יום, זה ישפר את ההתמדה שלהם בטיפול, ועשוי גם למנוע מקרים רבים של מוות בעתיד

מאת: ד"ר אריק שכטר

לפי סקר חדש שנערך על ידי חברת "מדיק Insight" במדגם מייצג של 150 רופאי משפחה בישראל, עולה כי 94% מרופאי המשפחה סבורים שמתן תרופה פעם ביום, במקום פעמיים או יותר, תגדיל את מידת ההיענות של המטופל לטיפול. האם באמת מספר הטבליות שיש לקחת הוא עד כדי כך משמעותי לחולים? מתברר שכן.

אחד האתגרים הגדולים שעומדים מולנו, רופאי המשפחה, הוא חוסר היענות וחוסר התמדה מצד חולים. גם כאשר הרופא כבר בדק והתאים את הטיפול היעיל והמתאים ביותר לחולה, קורה פעמים רבות שלאחר כמה שבועות או כמה חודשים או שנה - החולה נוטש את הטיפול ובכך פוגע בבריאותו.

ידוע כי ההתמדה של המטופלים בטיפול שהותאם להם מושפעת מגורמים רבים. אלו עלולות להיות תופעות לוואי קשות שהופכות את הנטילה השגרתית למציקה. אלו עלולות להיות בעיות בנטילה עצמה שהופכות אותה לבלתי נוחה, כמו נטילה בזריקה או בבליעה או בהזלפת טיפות לעין. ולעיתים פשוט שגרת הטיפול מסובכת ויש צורך בבדיקות רבות ובמעקב קבוע.

באים לקראת החולים

מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי רק כ-50% מהחולים הכרוניים הזקוקים לטיפול תרופתי קבוע מתמידים בו. טיפול ומניעה של אסתמה, אוסטיאופורוזיס, סוכרת, שבץ מוחי, עודף כולסטרול ויתר לחץ-דם נמצאים בראש רשימת הטיפולים הננטשים בחוסר היענות לאחר כמה חודשים או שנה.

בשל החשיבות המכרעת של התמדה בטיפול, מושקעים משאבים רבים בפיתוח תרופות נוחות לנטילה, כמו למשל זריקת טסטוסטרון הניתנת פעם בשלושה חודשים בלבד, או תרופה לטיפול בגרורות בעצמות הניתנת בבליעה בכדור יומי, המהווה חלופה יעילה לתרופה הניתנת בעירוי לווריד. כמו כן, לאחרונה הושק בישראל טיפול לשיפור הזיקפה, בטבלייה בטעם מנטה הנמסה על הלשון, המהווה חידוש מרענן ומועיל, זאת בנוסף לתרופות הוותיקות.

נוגדי קרישה, נוגדי טיפול

סיפורם של נוגדי הקרישה הוא דוגמה מצוינת לחשיבות הרבה של היענות לטיפול. נוגדי קרישה משמשים זה עשרות שנים כטיפול מונע לשבץ מוחי ולפקקת ורידים תסחיפית. גם שבץ מוחי וגם פקקת ורידים הם מצבים מסכני חיים, העלולים לגרום למוות או לנכות, והטיפול המקובל זה 60 שנה הוא נוגד קרישה בשם קומדין תרופה לא נוחה הדורשת בדיקות דם שגרתיות, ניטור פעילות תפקודי הקרישה בדם והימנעות ממזונות רבים. באופן לא מפתיע, לפי מחקר שהתפרסם ב- 2012, השימוש בקומדין ננטש באופן קבוע על ידי יותר ממחצית החולים.

על מנת לצמצם את היקף השבץ המוחי ופקקת הוורידים, ולהגביר את היענות הטיפול, פותחו נוגדי קרישה שניתנים במינון קבוע של כדור אחד ביום. המשמעות של היענות לטיפול בקרב אוכלוסייה בסיכון היא עצומה: נתונים ממחקר בריטי שנערך ב-2012 מראים כי רק 75% מהחולים במחלות לב וכלי דם מתמידים בנטילת התרופות שלהם, וכי התמדה בטיפול התרופתי היתה מביאה ל-50,000 פחות מקרי מוות ממחלות לב בכל שנה, ו-25,000 פחות מקרי שבץ מוחי בשנה בבריטניה.

איך עוצרים את הרוצח השקט?

דוגמא נוספת היא היענות טובה יותר לטיפול ביתר לחץ-דם - "הרוצח השקט" מספר 1 בעולם. מחקרים מראים כי קיימת היענות טובה יותר לתרופות ללחץ-דם הניטלות פעם ביום לעומת תרופות הניטלות פעמיים ביום או יותר.

אפשר לסכם ולומר כי גם התרופה הטובה ביותר לא תועיל, אם לא לוקחים אותה. והאתגר המשותף של הרופא ושל החולה הוא להעלות את שיעורי ההתמדה וההיענות של החולים, כך שהשלכות אי ההתמדה בטיפול יצטמצמו.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום