תזונה: לעבור את החגים בשלום

(0)
לדרג

החגים הם ימים שבהם רבים מאיתנו מתפתים לאכול והרבה. אז מה אפשר לעשות כדי לצלוח אותם בלי עלייה במשקל? לדיאטנית גלית אלדרוטי יש הצעות

מאת: מערכת zap doctors

האביב מבשר את התקופה שבה נהוג להיפרד מכורסת הטלוויזיה, להשיל את הסוודרים והמעילים, לזרוק עלינו גופייה ושורטס או בגד ים - ולצאת החוצה. הבעיה מתחילה כששכבות הבגדים יורדות, ואז יוצאים לאור כל השומנים שהצטברו בחורף בגלל החטיפים שזללנו מול "דה וויס", החמין והג'חנון בשבת, ומאכלי הקדירה עתירי הקלוריות.

ואם כל זה לא מספיק, עוד לפני שאנחנו מחליטים להתחיל דיאטה ולחזור למכון, מגיעה מתקפת חגים אימתנית - פסח עם המצות, הארוחות המשפחתיות והמימונה, יום העצמאות עם המנגלים והבשרים עתירי השומן, וחג שבועות עם הפשטידות ועוגות הגבינה כל אלה מערימים לא מעט קשיים על אלה מאיתנו שמנסים לשמור על גזרה חטובה. לגלית אלדרוטי, דיאטנית ראשית ומנהלת מקצועית בחברת דיאטהקלאב, יש כמה עצות והמלצות שיעזרו לכם לצלוח את החגים בשלום:

לא זבנג וגמרנו

ירידה בריאה במשקל, באמצעות דיאטה מאוזנת ופעילות גופנית, עומדת על 1.5 קילו בשבוע. דיאטת כאסח, שמביאה לירידה מהירה יותר במשקל, אינה בריאה ואף עלולה לגרום נזקים. דיאטות כאסח גורמות לירידה בקצב חילוף החומרים במנוחה, וכך הגוף מתחיל להיות חסכוני בקלוריות. כשמפסיקים את הדיאטה, מעלים במשקל מאותה כמות האוכל שאכלתם בעבר מבלי להשמין. במילים פשוטות - כל מה שהורדתם יעלה בחזרה, ואפילו יותר.

הדבר היחיד שמשיגים בדיאטה קיצונית שמובילה לירידה דרסטית הוא ירידה במסת השריר ובנוזלים, ולא בשומן. מעבר לכך, דיאטה כזו גורמת למחסור גדול בוויטמינים, במינרלים ועוד. לאורך הזמן, המחסור באותם חומרים החיוניים לגוף גורם לחוסר יכולת לרדת במשקל. לכן דיאטניות ממליצות בסופו של דבר להסתכל פחות על הקילוגרמים, ויותר על אחוזי שומן והיקפים.

הפחתת אוכל בצורה קיצונית מתפרשת בגוף כרעב. בתגובה לכך, הגוף מתגייס ומאט את קצב המטבוליזם שלו, בכדי להסתדר עם הפחתת המזון. ההאטה הזו לא תמיד הפיכה, והרבה פעמים קורה שמי שעושה דיאטה מואס באכילה מועטת ועובר לאכילה אובססיבית, הגורמת שוב לעלייה במשקל. לכן, מי שרוצה להתחיל דיאטה, צריך להתייעץ עם דיאטנית שתבחר יחד איתו את השיטה המתאימה והבריאה ביותר.

התאמת ציפיות

במהלך השבוע של חג הפסח עולים בממוצע בשני קילו, וביום העצמאות ובשבועות עולים 1.2 קילו לפחות. אז מה עושים? קודם כל חשוב שתשאלו את עצמכם מהן בדיוק הציפיות שלכם - החל מציפייה לרזות למרות החגים, דרך ציפייה למזער נזקים הכוללת שמירה על הקיים, או החלטה על עלייה מזערית במשקל. כמובן שאפשר גם להחליט שפסח ויום הולדת למדינה יש רק פעם בשנה, אז אפשר להיכנע לחגיגת האוכל, אבל בשביל זה אף אחד לא צריך עצות.

אז אם הציפייה היא לרזות, צריך להיצמד לתפריט האכילה על פי המרכיבים שבו. הבעיה היא הפיתויים הרבים שמתלווים אליהם. בכל זאת, כדי להתגבר עליהם צריך לנסות ליהנות מדברים אחרים שאינם אוכל, וששייכים לחג עצמו. כדי לעמוד בציפייהשל שמירה או עלייה קלה צריך לעשות אותו הדבר, אבל עם קצת יותר גמישות, למרות שיש בזה סיכון, כי לכו תגדירו "קצת".

לא לבוא רעבים

לפני ארוחת החג הגדולה מומלץ לאכול ארוחות קלות אך משביעות, כדי להשאיר את מירב הקלוריות באותו יום לארוחה החגיגית. חשוב לא לצום במהלך היום, ולא להגיע רעבים לארוחה העיקרית, כי אז יהיה מאד קשה לבחור נכון.
ארוחת החג מלאה מאכלים מגוונים, טעימים ועתירי קלוריות.

כדאי לשקול היטב מה כדאי לאכול לפני שמעמיסים את כל המבחר על הצלחת. ההמלצה היא לבחור מנה אחת, או לבחור דגימה מכל המנות שאתם רוצים לטעום. כמו כן, רצוי לשתות הרבה מים במהלך הארוחה, כדי להרגיש שבעים, ובעיקר להסתפק בכוס אחת של יין.

להפעיל את הגוף

רבים מאיתנו מנצלים את החג כדי לצאת לחופשה, ואנו רגילים לחשוב כי אחד הפינוקים בחופשה החלומית הוא האוכל וזה הזמן לאכול כל מה שרוצים ללא הגבלות. הבעיה היא שאנשים רבים השומרים כל השנה על משקל מנצלים את החופשה כדי להתפרע, וחוזרים עם כמה קילוגרמים מיותרים.

אז מה עושים? ראשית כל, מכיוון שהאוכל הוא חלק מהחוויה ותרבות המקום, אל תימנעו ממנו. בחופשה יש זמן לאכול לאט ולהתענג על כל ביס - ככה תאכלו פחות באופן טבעי. בנוסף, הקפידו לשתות כעשר כוסות מים ביום. בכל חופשה הפעילות הגופנית היא רבה מהרגיל והרבה פעמים הרעב נובע מצמא.

חשוב שקפידו לאכול ארוחת בוקר מזינה, על מנת שלא תרגישו לא מסופקים וכל היום תרצו להשלים את מה שהחסרתם. למרות שלפעמים מדובר בחופשות של "הכל כלול", לא חייבים לטעום מהכל. נצלו את הזמן היטב, הפעילו את הגוף כדי לטייל, לשחות, לצלול, לעשות סקי או סנפלינג. ככל שתוציאו יותר אנרגיה כך ייטב.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום