האם פרפור בלב גורם לדמנציה?

(0)
לדרג

ממחקר חדש עולה כי פרפור פרוזדורים קשור באופן מובהק עם ליקוי קוגניטיבי ודמנציה, ללא כל קשר אם החולים סבלו מאירועים מוחיים קליניים בעברם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

פרפור פרוזדורים קשור באופן מובהק עם ליקוי קוגניטיבי ודמנציה, ללא תלות בהיסטוריה של אירועים מוחיים בעבר - כך עולה מסקירה חדשה שפורסמה בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע הסבירו החוקרים כי מחקר קודם הדגיש את הקשר בין פרפור פרוזדורים ובין הידרדרות קוגניטיבית, אך הניח כי הקשר מתווך על ידי אירועים מוחיים קליניים, מאחר וחולים עם פרפור פרוזדורים מצויים בסיכון גבוה פי 4-5 לאירועים מוחיים קליניים. במחקר זה הם ביקשו לבחון אם הקשר היה בלתי תלוי בהיסטוריה של אירועים מוחיים, ומצאו כי אכן כך הדבר.

החוקרים ערכו חיפוש בחמישה מאגרי נתונים גדולים: MEDLINE, PsycINFO, Cochrane Library, CINAHL ו-EMBASE כמו גם ברשימת המקורות הנלווים. הסקירה שלהם כללה 21 מחקרים מאזורים גיאוגרפיים שונים.

ב-14 מחקרים דווח על קשר בין פרפור פרוזדורים ובין ליקוי קוגניטיבי או דמנציה בחולים עם או ללא היסטוריה של אירועים מוחיים. שבעת המחקרים האחרים בחנו את הקשר בין פרפור פרוזדורים ובין ליקוי קוגניטיבי או דמנציה לאחר אירועים מוחיים.

משילוב נתוני 14 המחקרים הראשונים, נמצאה עלייה של 40% בסיכון לליקוי קוגניטיבי, אם כי נמצאה הטרוגניות רבה, ככל הנראה בשל שונות במאפייני המשתתפים. בשבעת המחקרים האחרים, פרפור פרוזדורים לווה בעלייה של יותר מפי שניים בסיכון לפגיעה קוגניטיבית.

החוקרים ערכו סקירה נוספת שהתמקדה במחקרים שלא כללו חולים עם היסטוריה של אירועים מוחיים או תקנון לאירועים מוחיים. שם הם זיהו עלייה של 34% בסיכון לפגיעה קוגניטיבית בחולים עם פרפור פרוזדורים, ללא אירועים מוחיים בעברם.

סובל מהלב? כדי לאבחן את עצמך לחץ כאן.

בואוח לדבר על זה בפורום שיקום לב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום