דמנציה: לעבור את הסדר בסדר

(0)
לדרג

אירוח של אדם החולה בדמנציה או אלצהיימר במהלך החג עשוי להיות סיטואציה מאתגרת. כמה טיפים שיעזרו לכם להשרות אווירה רגועה ולהקל עליו ועל שאר האורחים

מאת: שירלי סערוני

בבתים רבים יישבו סביב שולחן החג אנשים הסובלים מאלצהיימר ומדמנציה מסוגים אחרים. דמנציה הינה קבוצת סימפטומים של ירידה קוגניטיבית של האדם, המשפיעה על תפקודו. משפחות המטפלות בחולי דמנציה צריכות להיערך מבעוד מועד לקראת החג בכלל, וליל הסדר בפרט, על מנת שכל המשתתפים יוכלו ליהנות מהמפגש החברתי.

לפניכם עשרה טיפים שיעזרו לכם לעבור את החג עם חולה דמנציה:

דמנציה בליל הסדר
דמנציה בליל הסדר

1. במידה שאתם נוסעים לבקר את החולה לרגל החג, אל תעשו את זה בלחץ של זמן. הקפידו לגשת אליו בנחת, בסבלנות ולא "על הדרך". החולה מרגיש את המתח שבו אנו נמצאים, את קוצר הזמן שלנו, וזה עלול להשפיע על תגובתו אלינו. על מנת שלא להכניסו למתח, נשב לידו, נשתדל לשוחח ברוגע, נגיב בחיוך, במגע עדין. השגרה היא הדבר הברוך ביותר עבורו ולא כדאי שהמתח שבו אנו שרויים יעבור אליו.

2. כאשר מתכננים לארח, יש לקחת בחשבון כי הוצאה של חולה דמנציה מסביבתו המוגנת, המוכרת והבטוחה עלולה לגרור חוסר ביטחון, בלבול, אי שקט ואף שוטטות בלתי מוסברת. כדאי לערוך סיור בבית שבו החולה מתארח, להשאיר את דלת השירותים פתוחה למחצה, זאת כדי לתת לחולה יכולת להתמצא במקום החדש. היו סבלניים במקרה של חוסר שקט והבינו שהדבר נובע משינוי בסביבה.

3. הושיבו את החולה ליד בן משפחה שיכול לפשט לו את מהלך הסדר, לתווך בינו ובין הסובבים, להסביר בכל שלב מה עושים ולהיות קשוב אליו ולצרכיו (לדוגמה ללוות אותו לשירותים או לחדר אחר כדי שיוכל לנוח).

4. אם נהוג אצלכם שכל אחד מבני המשפחה מקריא בתורו מן ההגדה, יש לבדוק אם אפשר לשלב את החולה בהקראה או שמא עדיף להימנע מכך. לעתים תידרש מהחולה הרבה אנרגיה כדי להראות שהוא מסוגל לכך, וזה לבדו יגרור אחר כך בלבול וחוסר שקט.

5. עודף גירויים עלול להציף את החולה ולגרום לו לתופעות של אי שקט, וכך גם ריבוי מבקרים. כדאי לבקש מהאורחים שיגיעו בקבוצות קטנות, ובתיאום עמכם מראש. בנוסף, אם הדבר מתאפשר, ניתן לשקול חזרה של החולה לביתו בצאת החג הראשון, כדי לאפשר לו לחזור לסביבתו המוכרת והבטוחה.

6. הזהירו מבעוד מועד את הסובבים שלא "יחודו חידות" לחולה. שאלות כמו "איזה חג אנו חוגגים?", "מה השעה?", "של מי הנכד הזה?", "איך קוראים לי?" מפגישות את האדם עם קשייו וגורמות לעוגמת נפש. במקום זאת אפשר לקבלו במאור פנים ולומר: "איזה יופי שאנו זוכים לחגוג יחד את החג, בוא תאמר שלום לפלוני, הבן של אלמונית", על מנת לדלג מעל המבוכה והקושי.

7. החולה עלול להתבלבל ולא לזכור שהערב ליל הסדר או את הנושאים הקשורים בחג. אל תעמתו אותו עם טעותו ואל תגערו בו - הוא לא עושה זאת בכוונה. הראו לו בעדינות ובנועם כיצד יש לנהוג ואם אפשר אפילו התעלמו מהטעות ועברו הלאה.

8. כבדו וקבלו את רצון החולה לקום מהשולחן במהלך הסדר. לא פעם עודף הגירויים מכביד עליו ויש לו צורך לגשת לחדר שקט על מנת להירגע.

9. שירי החג עשויים לעורר זיכרונות, להציף חוויות ילדות ולהביא לתגובות שונות. ייתכן שהחולה ייזכר במנגינות מילדותו וישיר את השירים, וזו הזדמנות פז להתחבר אליו ולחוויות שהוא אוצר בתוכו. מגע עדין, מילים חמות, קשר עין - כל אלה יעבירו לחולה מסר של תחושת הגנה ואכפתיות.

10. שתפו את החולה בעיסוקים בתוך הבית - עריכת השולחן, קיפול מפיות, ניגוב ומיון הסכו"ם ועוד, והעניקו לו זמן איכות: משחקי קופסה קלים עם הנכדים, טיול קצר בחוץ, עיון באלבומים משפחתיים.

יש עוד אינספור דרכים ורעיונות לעזור לחולה דמנציה, בהתאם להיכרות שלכם איתו ולמידת היצירתיות שלכם. הדבר החשוב ביותר זה לנסות להיות רגועים ולשדר לו את הרוגע הזה.

הכותבת היא עו"ס, מנהלת מרכז "ציפורה פריד" שהינו חלק מהאגף לסיעוד ולתמיכה בקשישים של "עזר מציון"

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום