הרמת עפעפיים: לראות ולהיראות

(4)
לדרג

ניתוח להרמת עפעפיים יכול לפתור הרבה בעיות, ובצורה מהירה ולא כואבת, אבל לפני שמחליטים לעבור אותו, צריך להבין מתי הוא בדיוק יעיל ובמה הוא כרוך

מאת: ד"ר אריאל בר

עוד בנושא: אוקולופלסטיקה, בדיקת שדה ראיה

מדי יום לא מעט אנשים מתלוננים על כובד מעל העיניים, הפרעות בראייה, ועל כך שהעיניים נעצמות בעבודה או בעת צפייה בטלוויזיה. כמו כן, ישנם אלה המקבלים באופן קבוע הערות כמו "אתה נראה עייף בזמן האחרון", או "העיניים שלך נעצמות כל הזמן".

מתברר כי לא רק הרצון להיראות יפה או צעיר יותר מביא מטופלים להתייעץ בנוגע לניתוח הרמת עפעפיים, אלא גם אי נוחות רבה ובעיות תפקודיות. בכל זאת, אף פעם לא צריך למהר לבצע ניתוח להרמת עפעפיים. חשוב לברר קודם לכן מהי בדיוק הבעיה, ורק אחר כך להחליט מהו הטיפול המתאים ביותר.

קפלי עור או שקיות הן אחת הבעיות השכיחות בעפעפיים העליונים. עם הגיל נוצרים אצל כולנו שינויים ברקמות הפנים, באלסטיות העור וברקמות השומן. בדרך כלל זה קורה החל מהעשור החמישי או השישי לחיים, אך יש כמובן עניין של מבנה העין ונטייה גנטית, ולא אחת מדובר בגילאים צעירים יותר.

לעבור ניתוח ולהיראות טבעי

ניתוח הרמת עפעפיים מוצלח הוא זה המעלים את ההפרעה התפקודית והאסתטית מבלי שבאמת מבחינים כי בוצע ניתוח. על התוצאה להיראות טבעית ולא מוגזמת. הניתוח בהחלט יכול להשפיע על הקמטים בצדי העיניים, משום שבניתוח הרמת עפעפיים מה שמוסר הוא לא רק העור העודף שמעל העפעפיים אלא גם עודפי העור שבצדי העיניים. עם זאת, אין כל השפעה על העיגולים הכהים שמתחת לעיניים. בזה מטפלים בניתוח נפרד, או שמסתפקים בהזרקות מילוי.

חשוב לדעת כי ניתוח הרמת עפעפיים מתבצע בהרדמה המותאמת עבור כל מטופל. בדרך כלל ההרדמה הנוחה ביותר היא הרדמה מקומית, עם או בלי תוספת טשטוש הניתן בהשגחת מרדים. יתרון הטשטוש הוא בהקלה על חוויית הניתוח, במיוחד על ההזרקה המקומית. הרדמה כללית אפשרית גם כן, אך במרבית המקרים היא אינה נחוצה, וכרוכה בזמן התאוששות ארוך יותר.

אמבולטורי ובלי תחבושות

אז מה בעצם קורה במהלך הניתוח? ובכן, מסירים את עודף העור, ואם יש צורך בכך מוסר גם השומן הבולט. הניתוח מתבצע בעזרת מחט חשמלית שפעולתה דומה מאוד לפעולת לייזר. בדרך כלל החתך בעור עצמו נעשה בלהב מנתחים, כדי שלא תיוותר צלקת בולטת. כמו כן, במהלך הניתוח עוצרים את הדימומים כדי להקטין את שטפי הדם המופיעים לאחריו, ומקפידים לתפור בתפרים פלסטיים, מוסתרים, בחוט עדין המקטין את התגובה האחר-ניתוחית.

בסך הכל, מדובר בניתוח אמבולטורי שאינו כרוך באשפוז. אורכו 60-40 דקות, ולאחריו זמן ההתאוששות הוא בין 60-30 דקות. אחרי ההתאוששות, המטופלים משוחררים עם עיניים לא חבושות וללא כל צורך בסיוע. עם זאת אין לנהוג ויש צורך במלווה.

נפוח, אבל לא כואב

ואולי הכי חשוב, אחרי הניתוח אין כלל כאבים. עם זאת צפויים שטפי דם ונפיחות המופיעים לא רק בעפעפיים העליונים, אלא מתפשטים גם לעפעפיים התחתונים. אלה מגיעים לשיאם בבוקר שלאחר הניתוח, ויורדים בהדרגה במשך 10-7 ימים. אין הדבר אומר שחייבים להיות מרותקים לבית או מנוטרלים מכל פעילות.

אחרי 24 שעות בהן יש להניח קומפרסים קרים, ניתן לתפקד בצורה די חופשית. בכל זאת, חשוב לזכור כי במשך שבועיים אין לשפשף חזק את העין, אין לשחות בים או בבריכה, ואין לבצע מאמץ פיזי קיצוני. מנגד, אין שום בעיה להתרחץ, לצפות בטלוויזיה, לקרוא, להתהלך ולבצע פעילות גופנית קלה, ולצאת לעבודה שאינה פיזית עם משקפי שמש.

יש תופעות לוואי?

נשאלת השאלה הבלתי נמנעת האם עלולים להיות סיבוכים או תופעות לוואי, ובכן, הסיבוכים השכיחים יותר מופיעים בערך ב-2% מהמקרים בלבד. מדובר בהסרה לא סימטרית או לא מספקת של עודפי העור וצורך בניתוח תיקון, שבדרך כלל הוא קטן ופשוט בהרבה מן הניתוח הראשון.

סיבוכים אחרים שאינם שכיחים הם סגירה לא מספקת של העין ויובש בעיניים. בנוסף, בחלק מהמקרים יש תופעות חולפות שונות דוגמת תחושת נוקשות בזווית העין, אודם, תחושה של משיכה ואחרים. כל התופעות חולפות מאליהן לאחר מספר חודשים. ישנם בספרות הרפואית דיווחים על סיבוכים מסכני ראיה אולם הם נחשבים נדירים ביותר.

עוד חשוב להבין כי העישון הוא אחד הגורמים לפתיחה של החתך הניתוחי לאחר הניתוח וצורך בתפירה מחדש. העישון גורם להיצרות של כלי הדם ולפגיעה בתהליך הריפוי. אז נכון שקשה לאסור באופן מוחלט על המעשנים לעשן, אבל ההמלצה היא להפחית כמה שאפשר את העישון לפני הניתוח ואחריו, בזה בדרך כלל אפשר לעמוד, גם אם אתם מעשנים כבדים.

אודות ד"ר בר
ד"ר אריאל בר הוא מומחה ברפואת עיניים ובאוקולופלסטיקה

בואו לדבר על זה בפורום אוקלופלסטיקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום