מי שפיר: לא יסובסדו בדיקות פרטיות

(0)
לדרג

בג"צ קבע כי המדינה לא תשתתף במימון בדיקות פרטיות של מי שפיר, וכל מי שתרצה לבחור בעצמה את הרופא - תאלץ לממן זאת מכיסה הפרטי

מאת: מערכת zap doctors

בג"צ דחה את עתירתן של אסותא וההסתדרות הרפואית (הר"י) כנגד הנחיית משרד הבריאות להפסיק את סבסוד בדיקות מי שפיר באופן פרטי. המשמעות המעשית - מעתה כל מי שתרצה לבצע את בדיקת מי השפיר באופן פרטי, ולבחור בעצמה את הרופא, תאלץ לממן אותה במלואה. מנגד, אם תבצע את הבדיקה במערכת הציבורית, לא תידרש כלל לשלם.

הנפגעים העיקריים מההחלטה יהיו בתי החולים הפרטיים והרופאים, שההכנסות שלהם ייפגעו באופן משמעותי. לטענתם, ההחלטה פוגעת בחופש העיסוק של הרופאים, ויתרה מכך יישום שלה ייצור עומס על המערכת הציבורית, מה שיוביל לעיכובים בבדיקות עצמן. עוד טענו העותרים כי ההנחיה היא גם תוצר ניגוד העניינים של משרד הבריאות, שלמעשה דואג לפרנסה של בתי החולים הציבוריים הנמצאים באחריותו על חשבון הפרטיים.

השופטים: אין פגיעה בזכויות המטופלות

בכל אופן, השופטים מרים נאור, יצחק עמית ונעם סולברג כתבו בין היתר בנימוקיהם: "ככל שיש פגיעה בזכות המבוטחת, הרי שהפגיעה אינה בגרעין הזכות, שהרי האפשרות להיבדק באופן פרטי עומדת למבוטחת. הפגיעה היא אך בשולי הזכות, בגובה שווי רכיב המימון הציבורי".

בנוגע לטענה על הפגיעה בחופש העיסוק של הרופאים, קבע השופט עמית כי ההנחיה אינה פוגעת בגרעין חופש העיסוק של הרופאים, שיכולים להמשיך לבצע את הבדיקות הן במסלול הציבורי והן בפרטי. "לרופאים לא עומדת זכות קנויה לגבות תשלום עבור טיפול שחלקו ניתן במימון ציבורי, תוך עירוב בין רפואה ציבורית לפרטית".

השופטת נאור הוסיפה בפסק הדין כי "לאחר שמסלקים מן הדרך את כל הטענות בנושא אי החוקיות, נותרנו בסופו של יום עם שאלת המדיניות או אולי עדיף לקרוא לה השאלה הערכית בעניין ניהולה של הרפואה הציבורית. גם הפרקטיקה שנהגה בעבר לא הייתה בלתי חוקית. אפשר כך ואפשר אחרת, את ההכרעה במחלוקת הערכית יש להשאיר בידי מי שהופקדו על כך, ואין מקום להתערבותנו".

השופט נעם סולברג הוסיף: "חוק ביטוח בריאות ממלכתי נועד להבטיח מתן שירות ציבורי, ולא מתן שירות פרטי בסבסוד ציבורי. התניית המימון הציבורי לבדיקת מי שפיר, אשר כלולה בסל שירותי הבריאות, באיסור על גביית תשלום נוסף בגין שירותי רפואה משופרים פרטיים - כפי שנעשה בהנחיה הנ"ל - עולה בקנה אחד עם עקרונותיו של החוק".

בדיקת מי שפיר היא אמצעי לאבחון מומים בעובר במהלך ההריון. על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, נשים מעל גיל 35 וכאלה העומדות בקריטריונים רפואיים מסוימים - זכאות לקבל את הבדיקה בסבסוד מלא של המדינה. עד לפרסום הנחיות משרד הבריאות בספטמבר 2011, נשים זכאיות שרצו לבחור את הרופא יכלו לעשות זאת בבית חולים פרטי, ולשלם את ההפרש שבין מימון המדינה לבין התשלום שגבה מהן הרופא הפרטי.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום