תינוקות: אל תקפצו מעל הפופיק

(0)
לדרג

לכל שלב בהתפתחות אותו מפספס התינוק עלולות להיות השלכות שליליות בעתיד. זה משמח כשתינוק לומד תנועה חדשה, אך חשוב יותר לעקוב כיצד הוא מבצע אותה. כל מה שחשוב לדעת

מאת: טלי גליקסמן

איכות התנועה של התינוק היום תשפיע על מיומנויות וכישורי חייו בעתיד. כשתגיעו לטיפת חלב עם התינוק, סביר כי יסתכלו שם בעיקר על מה שהוא עושה ולא על איך הוא שעושה. יבדקו האם הוא שוכב על הבטן, אבל לא בהכרח יבדקו האם הוא מתהפך לשני הכיוונים? האם הוא זוחל זחילה מוצלבת? האם הוא מעביר את משקל גופו מצד לצד? האם הוא דוחף עם הרגליים? האם יש לו יכולת לביצוע תנועות קוארדינאליות כגון זקיפה, כפיפה, כפיפות צידיות ורוטציה? האם יש לו שיווי משקל?

כל היכולות הללו מעידות על איכות התנועה של התינוק ותשפענה בעתיד על בריאותו, יכולותיו הקוגניטיביות, יכולות קשב וריכוז, סקרנות, מוטיבציה, תקשורת ועוד.

אם התינוק לא רכש את איכויות התנועה הנכונות, סביר כי הבעיה שהייתה לו לא תיעלם, אלא תקבל צורה שונה בגיל מאוחר יותר ותשפיע על יכולות ומיומנויות אחרות בהמשך החיים.

איכות התנועה של התינוק משפיעה על הילד שיגדל. צילום: שאטרסטוק

כיצד משפיעה איכות התנועה על עתיד התינוק?

איכות התנועה של התינוק משפיעה על הילד שיגדל להיות בתחומים הבאים:

חגורת כתפיים חלשה - הילד עלול לסבול ממערכת חיסון חלשה. המחלות נוטות להתרכז בשני שלישים מהמקרים בחלק הגוף העליון ובשליש מן המקרים בחלק הגוף התחתון. הפרקטיקה מראה כי ילד כזה ייטה לפתח מחלות שקשורות לחלק גוף עליון: עיניים, אוזניים, גרון, נזלות, נשימה.

חולשת שרירים באזור החזה ואקסטנציה (הקשתת יתר של הגב) - הילד ייטה לסבול מבעיות נשימה או מריפלוקס (החזר מזון מהקיבה לוושט שעלול לגרום לצרבות והקאות) גלוי או סמוי.

חולשת שרירים באזור הפה - הילד יתקשה לעבור לאכילת מוצקים, קושי שיתבטא יתבטא ברפלקס הקאה או בבעיות אכילה. בעתיד עלול הילד להתקשות בדיבור ובהגייה נכונה.

קו אמצע וחציית קו אמצע - לגוף יש קו דמיוני המחלק אותו לכל אורכו לשניים- ימין ושמאל. קו האמצע הינו אחד האספקטים של מערכת ההצלבה המתפתחת במהלך השנה הראשונה. היא אחראית על התקשורת והתיאום בין שתי האונות במוח. חצייה היא היכולת לחצות עם יד ימין לצד שמאל ללא שיתוף של כל הגוף בתנועה זו, וההיפך. ללא רכישת איכויות תנועה אלה, הילד יתקשה במיקוד ובריכוז, באוריינטציה ובהתמצאות במרחב.

חוסר סימטריה (המתבטא הרבה פעמים בתחילה בטורטיקוליס - הטיית ראש לצד אחד) - יביא לכך שהתינוק יתהפך רק לצד אחד, יזחל באופן א-סימטרי ובשלב מאוחר יותר יהיה חסר שיווי משקל בזמן שילמד לעמוד, יתקשה ללכת וייטה ליפול הרבה.

זחילה מוצלבת - זחילה מוצלבת של יד ורגל נגדית חשובה לרכישת יכולות למידה בהמשך החיים. ההצלבות בתנועה מחברות בין האונה הימנית לשמאלית ומייצרות קשרים חשמליים במוח שישרתו את הילד במיומנויות למידה. ברגע שאין הצלבה יש פגיעה בקשרים הללו: נתק או מעבר לא טוב, מה שעלול לגרום ללקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז, בעיות בזיכרון, בחשבון ובכתיבה. בעיות במוטוריקה העדינה: החזקת עפרון, כתב לא קריא או לבעיות במוטוריקה הגסה: ילד מגושם, שנופל הרבה, נתקל, מתקשה בטיפוס, מתקשה במשחקי הכדור ובספורט, מתקשה לשבת על הכסא ו"נוזל" ולכן לא מסוגל לשבת בכיתה.

קושי בתיאום בין העין ליד - ילד עם קושי באחיזה, המביא לבעיות במוטוריקה העדינה- החזקת עיפרון, ציור וכתיבה.

רגישות תחושתית או בעיה בוויסות החושי - תינוק כזה שלא מטופל בהתאם, עלול לגדול ולהפוך לילד עם בעיות רגשיות, בעיות חברתיות או לילד הסובל מבעיות אכילה או הפרעות קשב וריכוז. זה לרוב מולד, אבל יכול להיות מושפע גם מההתנהלות שלנו סביב התינוק: מגננת יתר, שמירת הילד בצמר גפן, הימנעות מלהעביר אותו לידיים אחרות, הימנעות מלתת לתת לו להתנסות בדברים חדשים או חוסר מענה נכון לצרכיו.

ישיבה לפני הזמן - הורים רבים נוטים להושיב את הילד בטרם התיישב בכוחות עצמו. ישיבה עצמאית מתרחשת סביב 8-9 חודשים. סביר כי תינוק שכבר הושיבו אותו ידלג על שלבי ההתפתחות כגון הזחילה כי הוא כבר "רואה עולם" ולא ירצה לחזור לשכיבה, ימצא דרכים להתקדם על הישבן ולא יחזק חגורת כתפיים, מה שיגרור איחור בהליכה.

במהלך שעות היום מומלץ לתת לתינוק לשכב על הבטן. צילום: שאטרסטוק

 

מהם הדברים שיש לשים אליהם לב?

על כל הורה לדעת על מה להקפיד, ממה להימנע וכיצד יש לטפל בבעיות:

מודעות הורית - יש להבין את ההשלכות של איכות התנועה ולהסתכל על הדרך בה התינוק מבצע את השלבים ההתפתחותיים, מתוך הבנה שמה שהוא עושה או לא עושה היום, ישפיע על עתידו.

תשומת לב לבעיות פיזיולוגיות - בעיות ממקור פיזיולוגי או שרירי, כגון מערכת עצבים מגורה, בכי מרובה, ריבוי גזים שעלול להיגרם מתזונה לא נכונה, מחסור בשינה ובעיות בוויסות חושי, משפיעות גם הן על רכישת איכויות התנועה ועלולות לגרום לדילוגים על שלבים ועיכובים התפתחותיים. אם אתם רוצים שתינוקכם יתפתח בצורה האופטימלית, עליכם לספק לו את התנאים המיטביים לעשות זאת. פנו להתייעצות עם הרופא, נסו לשנות לו תרכובת מזון לתינוקות, ובצעו את כל הבדיקות הנדרשות כדי לשלול קיומן של בעיות פיזיולוגיות.

שימוש מושכל בסלקל, עגלות, טרמפולינות ונדנדות - כשאתם נמצאים בבית חשוב להוציא את התינוק מהסלקל, לא לתת לו לשהות שעות או לישון במנחים משופעים.

שכיבה על הבטן - במהלך שעות היום מומלץ לתת לתינוק לשכב על הבטן, גם כשהוא ער וגם כשהוא ישן, ובלבד שהוא יישאר בהשגחה במהלך כל הזמן.

לא להושיב לפני הזמן - הימנעו מלהושיב את התינוק לפני שהוא מתיישב בעצמו, גם לא עם תמיכה.

התאמת תינוק עם עיכוב התפתחותי למקומו ההתפתחותי ולא לגילו הכרונולוגי - אם איתרתם בעיה, התאימו את התרגילים לשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ולא לגילו הכרונולוגי, על מנת שירכוש את אותן איכויות תנועה ולא ידלג על שלבים. ככל שנשכיל לאתר ולעבוד על בעיות בזמן, כך העבודה תהיה קלה ומהירה יותר. כדאי לא לחכות עד שהילד מתעכב בהליכה ורק אז להתחיל בטיפול, אם זיהינו כבר קודם לכן בעיות ברכישת התנועה.

תרגול - ישנם תרגילים פשוטים וחווייתיים העובדים על גמישות, הרפיה, חיזוק, קו אמצע וחציית קו אמצע, הצלבות, העברות משקל, תנועות קוארדינאליות ועוד. עבודה נכונה על תרגילים, שימוש בעיסויים, מגע, סוגים שונים של משטחים תוך כדי משחק ילמדו אותו להכיר את גופו וכיצד להשתמש בו בדרך הנכונה. ברגע שהתינוק ילמד להשתמש נכון בגופו, הוא יזכה לחוויות הצלחה וירכוש את איכויות התנועה הנכונות שיביאו אותו לרכישת מיומנויות טובות בעתיד.

זכרו, מה שתעשו היום בגיל קטן ישפיע על המחר ויחסוך זמן, כסף ומשאבים רבים בעתיד.

הכותבת היא יועצת של אופטימיל - תרכובת מזון לתינוקות, ומומחית בנושאי התפתחות תינוקות ושנת תינוקות.

רוצים לדעת עוד כיצד ילדים לומדים?

פרופ' אסתר עדי יפה מסבירה על מערכות למידה וזיכרון בגיל הרך:



רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום