מחקר: בשר מעובד מזיק לבריאות

(0)
לדרג

מחקר חדש שכלל חצי מיליון משתתפים מצא כי צריכה של לפחות 160 גרם בשר מעובד ליום, לוותה בעלייה של כמעט פי שתיים בסיכון לתמותה מכל סיבה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת BMC Medicine, נמצא כי צריכה של בשר מעובד על ידי מבוגרים לוותה בעלייה של כמעט פי שתיים בסיכון לתמותה מכל סיבה, במהלך תקופה ממוצעת של 12 שנים.

לדברי החוקרים, בשר מעובד מכיל יותר שומן רווי מבשר לא-מעובד, כמו גם כולסטרול ותוספים. ולדעתם מדובר בגורמים קרצינוגניים או גורמים המקדימים תהליכי התפתחות מחלות ממאירות. גורם נוסף הוא תכולת המלח במוצרי בשר מעובדים, הקשורה עם יתר לחץ דם, שהוא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם.

כמו כן, החוקרים הוסיפו כי לרוב צריכה רבה של בשר מעובד קשורה עם הרגלים לא-בריאים אחרים, כולל עישון, פעילות גופנית מעטה וצריכת פירות וירקות מעטה.

הנתונים מבוססים על מחקר EPIC שכלל 10מדינות וכחצי מיליון גברים ונשים. ומתוך הנתונים עלה כי הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם עלה בלמעלה מ-70% במשתתפים שאכלו למעלה מ-160 גרם ליום, בהשוואה לאלו שצרכו 10-19.9 גרם ליום. הסיכון לתמותה עקב מחלות ממאירות היה גם הוא גבוה יותר ב-43%, בקרב אלו שצרכו כמות רבה של בשר מעובד.

החוקרים ציינו כי למרות שיש סממנים לעלייה בשיעורי התמותה עם הצריכה הרבה ביותר של בשר אדום בכלל, הסיכון לבשר אדום היה נמוך יותר בהשוואה לבשר מעובד, ואיבד מובהקות סטטיסטית לאחר הערכה מקיפה של הנתונים. בעקבות ההערכה המקיפה החוקרים זיהו קשר בין צריכת בשר מעובד ובין עליה של 18% בסיכון לתמותה מכל-סיבה.

החוקרים כותבים כי המסר העיקרי לדעתם הוא כי ניתן לאכול מוצרי בשר, אך יש להגביל את צריכת הבשר המעובד.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום