תזונה: חשיבות שתיית מים

(0)
לדרג

המים הם נוזל קסם: ככל ששותים מהם יותר, שוקלים פחות. וגם להפך: אם שותים מעט מדי, עלולים להעלות במשקל. המסקנה ברורה

מאת: גלית אלדרוטי

מוותרים על ממתקים? מתרחקים מפחמימות? עושים כושר? דעו לכם כי המים הם הזרז חשוב לירידה במשקל ולשמירתו ברמה תקינה. בממוצע, אדם צריך לשתות לפחות שני ליטרים ביום, רצוי משקה ללא סוכר וללא קפאין. אין ספק כי המשקה הטוב ביותר לבריאותנו הוא מים, אך אפשר לגוון עם סודה, משקאות דיאטטיים או תה צמחים (ללא קפאין).

הכמות ששותים צריכה לעלות כאשר מזג האוויר חם ויבש וכאשר עוסקים בפעילות גופנית.

כאשר הגוף מקבל את כמות המים לה הוא זקוק על מנת לתפקד כיאות, הנוזלים מאוזנים היטב בגוף. במצב כזה: תפקוד הבלוטות בגוף משתפר; אגירת הנוזלים פוחתת; יותר שומן משמש כ"דלק"; צמא טבעי מופיע; התיאבון יורד.

אם מפסיקים לשתות את הכמות הדרושה, נוזלי הגוף יוצאים מאיזון ואנו עלולים לחוות אגירת נוזלים, עלייה בלתי מובנת במשקל ואובדן צמא. חזרה לשתייה מרובה תפתור את הבעיות הללו.

התרחקו ממשקאות ממותקים

עם זאת, יש להקפיד על שתיית משקאות ללא סוכר. עלייה בצריכה של משקאות קלים ממותקים בסוכר היא גורם עיקרי לעלייה התלולה בהשמנת-יתר אצל ילדים בארה"ב. כך נקבע במחקר גדול שנערך בארה"ב לפני כשלוש שנים.

שכיחות השמנת יתר בקרב ילדים אמריקאים הוכפלה בין שנת 1980 ל-1994, וההערכה היא כי מספר גורמים סביבתיים וחברתיים הרלוונטיים להרגלי תזונה ולפעילות גופנית תורמים לבעיה. אחד הגורמים העיקריים לעלייה בשכיחות ההשמנה, אשר אליו לא ניתנה תשומת לב מספקת עד עתה, הוא צריכת משקאות קלים הממותקים בסוכר.

במחקר המדובר נאספו נתונים אודות 548 ילדים בני 11 מארבעה בתי ספר שונים בארה"ב. החוקרים עקבו אחר הילדים בין 1995 ל-1997, והעריכו את הקשר שבין צריכה של משקאות קלים להשמנה.

נמצא כי כל עלייה במנה (כוס או פחית ליום) של משקה הממותק בסוכר שנצרך על ידי הילדים במשך שלוש שנים, לווה בעלייה של 60% באינדקס מסת הגוף (BMI Body Mass Index) ובסיכון להשמנה. ההשוואה נערכה בקרב ילדים בעלי משתנים דומים, כגון: סגנון חיים, הרגלי תזונה, משתנים דמוגרפיים ומדידות כגון גובה ומשקל.

מחצית מכל האמריקאים ורוב בני הנוער צורכים משקאות קלים כל יום. רוב המשקאות הללו ממותקים בסוכר ולא בממתיק מלאכותי. הנתונים מראים כי בין 1991 ל-1995, צריכת המשקאות הקלים בקרב בני נוער עלתה מ-195 מ"ל ל-275 מ"ל (בשתיית כוס) ומ-345 מ"ל ל-570 מ"ל ליום (בשתיית פחית/ בקבוק) כידוע, כוס ממוצעת מכילה 200 מ"ל.

ילדים השותים כל יום בממוצע 265 מ"ל או יותר של משקאות קלים, צורכים למעשה כ-200 קלוריות אנרגיה יותר מאשר ילדים אשר אינם שותים משקאות קלים.

השתייה חשובה, והמשקה המומלץ ביותר הוא מים (ללא סוכר, ללא קלוריות). אך אם ילד אינו שותה כיוון שאינו אוהב מים יש לפנות לתה צמחים או למשקאות ממותקים בממתיק מלאכותי ולדלל אותם במים. השימוש בממתיקים מלאכותיים מותר לילדים והכמות היומית המותרת הינה פונקציה של משקל הגוף. על כל בקבוק משקה דיאטטי מצוינת לגבי כל ממתיק הכמות המותרת לפי משקל גוף.

גלית אלדרוטי היא דיאטנית ראשית ומנהלת מקצועית, חברת דיאטה קלאב

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום