ורידים בולטים ברגליים: מדריך מקוצר

(0)
לדרג

לפי מסמך של מכון NICE האנגלי לפחות שליש מהאוכלוסייה סובלת מורידים בולטים ברגליים. אז מהן דרכי הטיפול המומלצות, ולמה אנו עדיין בפיגור אחרי ארה"ב

מאת: ~~ ד"ר אלכסנדר קנטרובסקי~~

לפחות שליש מהאוכלוסייה סובלת מתופעת הורידים הבולטים ברגליים. כמו כן, קיימת הערכה כי 3% עד 6% מאלו הסובלים מדליות, ייפתחו כיבים ורידיים ברגליים. כך עולה מטיוטת המלצות ואבחון שפורסמה בפברואר 2013 על ידי מכון NICE האנגלי. למעשה, עולה מהמסמך כיכיב ורידי ברגל הוא מחלה כרונית קשה לריפוי, הפוגעת קשה מאוד בתפקוד ובאיכות החיים.

חשוב לציין, כי יש מקרים בהם חשוב להגיע לכירורג כלי דם. אם קיימות דליות ראשוניות או דליות חוזרות לאחר הטיפולים ובמידה והן תסמיניות; אם ישנם שינויים בעור השוקיים (פיגמנטציה או אקזמה) שנגרמו על ידי מחלה ורידית כרונית; אם ישנו כיב ורידי מתחת לברך שלא התרפא תוך שבועיים; במקרים בהם קיימת צלקת לאחר התרפאות הכיב הורידי; במקרים של דימום כתוצאה מדליות ובמקרים של פקקת (טרומבוזה) ורידים שטחית.

במסמך גם נכתב כי יש צורך לבצע בדיקת דופלקס (סוג של אולטרסאונד) על מנת לאמת את האבחנה ולתכנן טיפול לכל אלה הסובלים מדליות.

לתת את כל המידע

במרבית המקרים בארץ, בדיקת הדופלקס אינה מתבצעת בעת הבדיקה הראשונית של הרופא המומחה, והחולה נשלח לבדיקה במכון חיצוני שלעיתים מבצע רק בדיקה חלקית (לא מציין את כל הורידים השטחיים החולים). במקרים אלה, תוצאות הבדיקה מכילות רק תמליל במקום מיפוי ("מפה" של הורידים הזקוקים לטיפול). חסר נתונים זה יכול למנוע מהרופא התאמה מיטבית של שיטת הטיפול לנתוני המטופל.

בנוסף, מסמך NICE מציין גם כי חובה לספק מידע לסובלים מבעיות דליות, ולשטוח בפניהם סיבוכים אפשריים של המחלה (פקקת ורידית עמוקה, שינויים בעור, כיב ורידי, דימום ופקקת ורידית שטחית), ואפשרויות טיפוליות ושינויים באורח החיים (ירידה במשקל, פעילות גופנית. חשוב גם לדעת כי הסיכוי להישנות דליות, לאחר טיפול בדליות
חוזרות, הוא גבוה יותר מהישנותן לאחר טיפול ראשון.

כל סוגי הטיפולים

אז מה אפשר לעשות? המסמך מציין כי אגידה אלסטית היא הטיפול המומלץ במידה וכל טיפול פולשני או זעיר פולשני אינו מתאים או אינו ניתן לביצוע. להבדיל מההמלצות הקודמות יש להשתמש באגידה אלסטית (חבישות או גרביים אלסטיות) לא יותר משבוע אחד לאחר סיום טיפולים זעיר פולשניים לדליות.

בכל מקרה, קו ראשון לטיפול בדליות ואי ספיקה מסתמית בורידים השטחיים הוא טיפול אנדותרמי (כגון לייזר תוך ורידי, מחולל גלי רדיו). טיפול זה עדיף על הזרקות קצף. הטיפול בורידים שטחיים גדולים נעשה על-ידי הזרקות בהכוונת דופלקס, עם קצף שמיוצר על ידי ערבוב של חומר מטרש ואוויר. לאחר שהורידים החולים נחסמו בעקבות תהליך דלקתי הנגרם ע"י הטרשת קצף , תהייה זרימה דרך הורידים הבריאים.

במקרים בהם הטיפול אנדותרמי אינו מתאים או אינו ניתן לביצוע, העדיפות השניה היא טיפול בהזרקות קצף.

ניתוח להוצאת הוריד

עדיפות שלישית (במידה ולא ניתן לבצע הטרשת קצף) היא ניתוחים. בניתוח stripping מוצא הוריד על ידי המנתח. הניתוח נערך בהרדמה אזורית או כללית, דרך חתכים ניתוחיים במספר מקומות. מטרת הניתוח היא להוציא החוצה את הווריד החולה, כדי שהדם יזרום דרך ורידים בריאים, ועל ידי כך להקטין את הלחץ במערכת הוורידית השטחית. היום טיפול זה מהווה רק כ- 5% מסך הטיפולים המתבצעים בארה"ב. השימוש בניתוח זה הולך וקטן משום שקיימות היום שיטות פחות פולשניות, המלוות בפחות כאבים במהלך הטיפול ואחריו.

ניתוח striping הוא שליפת וריד הצפון וכריתת דליות נוספות. הוא נערך בהרדמה אזורית או כללית, דרך חתכים ניתוחיים במספר מקומות, וגורם לחבורות ולבצקת למשך מספר שבועות. לאחר הניתוח יש צורך באגידה אלסטית למספר שבועות. סיבוכים אפשריים כרוכים בהרדמה או בפגיעה אפשרית בעצבים באזור הניתוח. כמו כן, ייתכנו כאבים חזקים לאחר הניתוח וצלקות שאינן הפיכות.

בארץ קיימות מרפאות רבות שבהן הטיפול היחיד לדליות הוא הזרקות קצף או ניתוח stripping. לכן חשוב שהמרפאות האלו ירחיבו את מגוון הטיפולים שלהן במהרה, במיוחד את הטיפולים האנדותרמיים.

ד"ר אלכסנדר קנטרובסקי הינו חבר באיגוד לכלי דם האירופי ((ESVS, מנתח בכיר ביחידה לכירורגיית כלי דם במרכז הרפואי הלל יפה ומנהל מרפאה פרטית לייעוץ וטיפול בתחומי כירורגיית כלי דם ופלבולוגיה (מחלות ורידים).

בואו לדבר על זה בפורום דליות ו-ורידים ברגליים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום