קרטוקונוס: לראות מבעד לקונוס

(0)
לדרג

רבים סובלים מליקוי ראייה הקרוי "קרטוקונוס", שגורם לראייה מטושטשת, עיוותי ראייה וקשיים תפקודיים אחרים. ניתן לטפל בליקוי בעדשות מגע מיוחדות ולעיתים גם בניתוח

מאת: מערכת zap doctors

לפי הסטטיסטיקה, אחד מכל 1,000 ישראלים יסבול בחייו מליקוי ראייה הנובע מקרטוקונוס, או במילים אחרות "קרנית בצורת קונוס". מדובר בליקויי ראייה הכוללים ראייה מטושטשת לקרוב ולרחוק, עיוות בראייה לקרוב ולרחוק וקשיים תפקודיים ראייתיים.

"אצל אנשים החולים בקרטוקונוס, הקרנית של העין הופכת דקה ועם הזמן מתעוותת. היא למעשה מקבלת צורה של קונוס במקום צורה של אליפסה המאפיינת קרנית עין בריאה", כך אומר האופטומטריסט יניב עשור, מרשת "אופטיק דורון".

עשור מוסיף כי בקרנית פגועה מקרטוקונוס נוצר בלט בצורת חרוט, ומכאן שם המחלה הגורמת להופעה של אסטיגמציה - מצב בו האור בקרנית נשבר למספר מוקדים במקום למוקד אחד על הרישתית, וזה בעצם גורם לטשטוש ולעיוות בראייה.

האם מחלת הקרטוקונוס היא גנטית?

מחלת הקרטוקונוס נוטה להופיע באמצע העשור השני לחיים, להמשיך להתפתח עד אמצע העשור השלישי, תוך כדי שהסימנים מחמירים באופן הדרגתי. הגורמים למחלה, שמופיעה בשתי העיניים, עם הבדלים בהתקדמות המחלה בכל עין, אינם לגמרי ידועים, והדעה הרווחת היא שמדובר בגורמים תורשתיים.

המחלה נוטה להופיע ברמות ודרגות חומרה משתנות והיא מאובחנת במהירות ובקלות יחסית. לחולה המתלונן על התסמינים השונים, מבוצעת בדיקת טופוגרפיה של הקרנית שנותנת תמונה המדגימה את קימורי הקרנית, ומסייעת לזהות ולאתר מצבים ואזורים בהם הקרנית קמורה באופן חריג.

מהם אמצעי הטיפול במחלה?

מי שמאובחן כחולה בקרטוקונוס צריך להיות במעקב ולקבל טיפול מתאים. "בשלבים התחלתיים של המחלה הטיפול נעשה באמצעות משקפי ראייה עם עדשות ייחודיות שתפקידן הוא לתקן את האסטיגמציה", אומר עשור.

"שימוש במשקפי הראייה הייחודיים מאפשר את שבירת האור על מוקד אחד בקרנית ולא על כמה מוקדים מצב שנגרם בשל המחלה וכך נמנע טשטוש הראייה. בשלבים מתקדמים יותר, למרבה הצער, המשקפיים הייחודיים כבר לא עוזרים לטיפול, ובשלב זה רוב החולים יעברו להשתמש בעדשות מגע מיוחדות המסייעות לשיפור תפקודם הראייתי".

עדשות המגע מסייעות למרבית החולים. בעבר, סיוע זה היה לוקה בחסר, אך חידושים בתחום ופיתוחים מודרניים ביטלו את החסרונות, והפכו את הטיפול בקרטוקונוס באמצעות עדשות לטיפול יעיל במיוחד, נוח ולכן מועדף.

מהו הטיפול בקרטוקונוס באמצעות עדשות מגע?

"הטיפול בעדשות מגע כלל עד לפני זמן לא רב שימוש בעדשות קשות. עדשות אלה היו יושבות על הקונוס ומחזיקות מתחתן שכבת דמעות", מוסיף עשור. "המצב הזה גרם לביטול האסטיגמציה ואפשר שבירה יותר אחידה של האור. העדשות הקשות סייעו למטופלים רבים, אך חלקם דיווחו על אי נוחות וקשיים בעת שימוש יומיומי בהן".

עשור מוסיף עוד כי חסרונן הגדול של העדשות הקשות נובע מכך שהן זזות בתוך העין, מציקות ואף עלולות ליפול. רבים מהמטופלים גם דיווחו על פרקי זמן של טשטוש ראייה בעת שימוש בעדשות. "כיום ישנו פתרון חדשני ועדיף, הן בשל הנוחות והן בשל איכות הראייה".

הפתרון המדובר הוא עדשות מגע סקלרליות. בעת שימוש בעדשות אלה החלק הפריפרי שלהן יושב על ה"סקלרה" - החלק הלבן של העין - וגורם לכך שהחלק המרכזי שלהן בעצם ירחף מעל הקרנית. במצב זה נוצר רווח בין הקרנית לעדשה. רווח זה מתמלא בנוזל - דמעות או תמיסת סליין ובכך מבטל את האסטיגמציה.

"זה נובע מהעובדה שמקדם שבירת האור של הקרנית והמים כמעט זהה, ומקווה המים תחת העדשה מבטל את הקרנית ומחקה את פעילותה", אומר עשור. "העדשה יוצרת מעין קרנית חלופית ללא עיוותים המתפקדת היטב ומשפרת את הראייה. היתרון הבולט של הטיפול נובע מהעובדה שאין מגע בין הקרנית לעדשה ולכן אין גירויים וחוסר נוחות. החיסרון הוא אי הנוחות בהכנסת העדשות והוצאתן, בשל מידותיהן הגדולות. משום כך פותחו עדשות חדישות - מיני סקלרליות שהן הרבה יותר ידידותיות לשימוש, ונוחות גם להוצאה והחזרה בשל מידותיהן הקטנות".

בכל אופן, כ-20 אחוז מהחולים בקרטוקונוס לא מצליחים להסתייע בטיפול בעדשות, חדישות ונוחות ככל שיהיו. עובדה זו נובעת לרוב ממצבם החמור מדי של עיני החולים ומדרגה מתקדמת של המחלה. אצל אותם חולים הקרנית דקה מדי או מצולקת מדי, והם לא מצליחים להסתייע במשקפיים או עדשות מגע, ולכן מופנים לביצוע ניתוח השתלת קרנית.

בניתוח מושתלת קרנית שלמה או חלקית שנלקחה מתורם שנפטר. הוא יכול להיות קל וקצר או רציני יותר וארוך, תלוי בסוג הניתוח ובהיקפו. הוא יכול להיעשות בהרדמה מקומית או בהרדמה מלאה. ההחלמה תלויה בהיקף הניתוח, והיא יכולה לנוע בין מספר ימים למספר שבועות.

בואו לדבר על זה בפורום משקפיים, עדשות מגע ובדיקות ראייה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום