גיל המעבר: גם אצל גברים

(0)
לדרג

לא מעט גברים הסובלים מהשמנת יתר, עודף משקל, השמנה בטנית, מחלות לב וכלי דם וסוכרת נמצאו גם כסובלים מרמות נמוכות של ההורמון הגברי טסטוסטרון

מאת: מערכת zap doctors

כשנשים מגיעות לגיל המעבר מתרחשים שינויים רבים בגופן. במהלך השנים נחקר לעומק הקשר בין תחילתו של גיל הבלות, השלב בו מפסיק המחזור החודשי של האישה, אשר מופיע בסביבות גיל 50, לבין הופעת מחלות. נתונים מראים כי בתקופה זו חוות רוב הנשים שלל תופעות המכונות "תופעות גיל המעבר". נשים לאחר גיל המעבר חולות הרבה יותר: מחלות לב, סרטן, מחלות מטבוליות, אוסטיאופורוזיס ועוד. עם הגיע הנשים לגיל המעבר, רמות ההורמון הנשי אסטרוגן בגופן יורדות. האסטרוגן מעניק הגנה לכל איברי הגוף ולכן מונע תחלואה.

גיל מעבר גם בגברים?

אצל גברים הקשר בין פעילות הורמונאלית לבין תחלואה פחות ברור, אך נראה שהוא קיים בכל זאת, בעיקר החל מגיל 40. "אנו יודעים שגברים עוברים שינויים הורמונאליים. מתרחש אצלם תהליך של ירידת טסטוסטרון אשר מתרחש במקביל לתחלואה שלהם", אומר האורולוג-אונקולוג ד"ר דן ליבוביץ', מנהל היחידה לאורולוגיה אונקולוגית באסף הרופא.

"יש להכיר בכך שאובדן טסטוסטרון קשור למחלות שונות, וכאשר גבר מגיע לאבחון וטיפול יש לתת את הדעת למאפייניו ההורמונאליים. התהליכים ההורמונאליים והשפעתם על גוף האישה הרבה יותר ברורים ומובהקים: הם אחידים, אוניברסאליים ומדויקים. אצל הגברים התהליכים האלה משתנים מאדם לאדם והם הדרגתיים ולא אחידים. העובדה הזו לא צריכה לגרום לרופאים להתעלם מההשפעה של תהליכים הורמונאליים על בריאות הגבר וההכרה בהשפעה כזו תיטיב עם הגבר".

השפעות הורמונאליות בגברים

רמות טסטוסטרון נמוכות בגברים הוכחו כקשורות למגוון מחלות. לא מעט גברים הסובלים מהשמנת יתר, עודף משקל, השמנה בטנית, מחלות לב וכלי דם וסוכרת נמצאו גם כסובלים מרמות נמוכות של טסטוסטרון. ד"ר ליבוביץ מדגיש כי עדיין לא ידוע מה גורם למה, כלומר אם מצבו הבריאותי של הגבר ואורח חייו, הכולל אכילה בלתי מבוקרת, היעדר פעילות גופנית, מזון לא בריא, עישון וכדומה, הם הגורמים לירידה ברמות הטסטוסטרון או שלחילופין הירידה ברמת ההורמונים היא שגורמת להשמנה ולתחלואה הנלווית.

"לירידה בטסטוסטרון יש השפעה משמעותית על בריאות גוף הגבר", אומר ד"ר ליבוביץ'. "בין אם זוהי הביצה או זוהי התרנגולת, מדובר במעגל בו באופן מסוים הירידה בטסטוסטרון הופך להיות גורם מרכזי לתחלואה. גם אם אותה ירידה איננה הגורם המרכזי להשמנה ולתחלואה אלא נגרמת בעקבות אורח החיים של הגבר, עדיין ברגע שהיא נגרמת היא גוררת בעיות נוספות. בפועל נוצר מעגל שקשה לצאת ממנו: איבוד טסטוסטרון גורר, בין היתר, ירידה ברמת שריר. ירידה כזו פוגמת ביכולת של הגוף לשרוף שומן ולעבד סוכר, מה שגורר השמנה ועלייה ברמות סוכר.

כשהפרשת הטסטוסטרון יורדת, ובוודאי כשהיא מתחת לכמות הרצויה, מתחיל תהליך של אגירת שומן במיוחד באזור הבטן. במקביל, ידוע שעודף שומן גורם להפיכה מוגברת של הטסטוסטרון לאסטרוגן דבר שמביא בסופו של תהליך למחסור בטסטוסטרון בגוף, מה שגורם להשמנה וכן הלאה. מכאן הדרך לסוכרת ומחלות נלוות להשמנה קצר. זהו חלק מהסינדרום המטבולי במסגרתו השמנה מזינה תחלואה ותחלואה מזינה השמנה וקשה לשבור את הרצף ולמנוע את ההשפעות ההדדיות".

תחלואה נפוצה בגברים

בנוסף לתחלואה הקשורה להשמנה שניתן לקשור אותה לירידה בטסטוסטרון, ישנן מחלות נוספות נפוצות בגברים שאינן קשורות כנראה לפעילות ההורמונאלית בגופם. עם זאת מחלות אלה נפוצות יותר בגברים מבוגרים ותפוצתן עולה עם הגיל. מגיל 40 גברים חולים יותר וסובלים מיותר מחלות. בין המחלות הנפוצות בגברים נמצאת הגדלה שפירה של הערמונית: מצב נפוץ ביותר אשר מתפתח בקרב 90% מהגברים ורק אצל חלקם גורם לתסמינים קלים ואף קשים. מצב נפוץ נוסף הוא סרטן הערמונית המופיע בקרב אחד מכל שישה גברים במהלך החיים. לרוב זהו איננו סרטן קטלני והוא מתפתח לאטו מבלי לאיים על חיי החולה, אך במקרים מסוימים הסרטן הזה הוא אלים ומהווה סכנת חיים ולכן גילויו המוקדם חשוב ביותר.

לשאלון בחן את עצמך לחץ כאן.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעה בתפקוד מיני אצל גברים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום