מרפאים מסמואה ותרופה לאיידס

(0)
לדרג

רכיב סותר לאיידס מיערות הגשם אושר לראשונה על ידי המועצה הלאומית לסרטן כקרן מחקר ללא מטרות רווח.

מאת: רכיב סותר לאיידס מיערות הגשם אושר לראשונה על ידי המועצה הלאומית לסרטן כקרן מחקר ללא מטרות רווח.

אגודת המחקר לאיידס באמריקה (ARA) הכריזה על השבת 20% מהרווחים המסחריים, שהרכיב הנסיוני אבל המבטיח, שנקרא פרוסטרטין לאנשי סמואה, שסייעו לצוות החוקרים האמריקאי לגלות את הטיפול המופק מהצמח.
ההסדר קובע חלק ברווחים העתידיים מהרכיב הראשון שאושר לפיתוח על ידי המועצה הלאומית לסרטן, באמצעות קרן ללא מטרות רווח.

"אנחנו מאוד מרוצים מההסדר" אומר הנס קייל, שר המסחר והתיירות של סמואה. "זוהי פריצת דרך, פלוס לכל התרבויות הילידות בעולם. אם פרוסטרטין יוכח כמוצלח, התשואה לסמואה תהיה גדולה, ונשתמש בסכום למטרות טובות".
ההסכם שנחתם בין ARA וראש הממשלה הסמואי מסכם שנים של מחקר על ידי המרכז לחקר הסרטן, מערכת הבריאות בבתסדה, מרילנד, ומחקר רשום לגבי צמח שאסף ד"ר פול אלן קוקס, ראש המוסד המשותף בהוואי ובפלורידה המתמקד בשימור צמחים טרופיים ובאתנובוטניקה (כיצד משתמשים שבטים ילידים בצמחים).

ד"ר קוקס מצא שאנשי המרפא הסמואיים השתמשו בגזע הצמח הומלנטוס נוטאנס לטיפול בצהבת, ושלח את התרכובת למרכז לחקר הסרטן, שם בודדו את הרכיב פרוסטרטין.

לפני שהתחיל את המחקר, ד"ר קוקס והצ'יף בכפר הסמואי הסכימו שחלק מהרווחים העתידיים יוחזרו לכפר. בהרשאת הפיתוח לרכיב, קרן המחקר ביקשה לקיים משא ומתן עם ממשלת סמואה לגבי העם הסמואי.
ARA, מוסד מחקר ללא מטרות רווח השותף לפילוסופיה זו, אישר למרכז הסרטן לחקור את יכולתו של הרכיב להגן על התאים מפני HIV, ולהפעיל וירוס רדום מעבר להישג יד של התרופות הקיימות היום נגד איידס.

"מחקר אתנובוטני בסמואה מסייע לנו ללמוד על חשיבות המשאבים הטבעיים והפוטנציאל שלהם לרפא איידס" אומר ארל ברפילד, מנהל תפעולי ב ARA. "מתבקש שאנשי סמואה יחלקו ברווחים העתידיים, ואנו מקווטים שבכך יקבע סטנדרט של עסקאות אתיות בכל הנוגע לתרופותהמגיעות מחברות שבטיות."
ברפילד מקווה שניסויים קליניים בפרוסטרטין על בני אדם יתחילו כבר בשנה זו. "יותר מידי פעמים בעבר תפקידה של החברה השבטית בזיהוי התרופה לא צויין בכלל, אומר ד"ר קוקס. "על מנת להתייחס לנקודה זו הגענו אני והצ'יפים בסמואה להסכמה, עוד לפני תחילת המחקר, כי הכפר יקח חלק בהצלחה." ההסכם גם יהווה דוגמהה לתרומה של המרכז לחקר הסרטן לגבי גילויים פרמקולוגיים ושיתופי פעולה בין מדינות.
"המרכז לחקר הסרטן משתף פעולה עם מדינות רבות, ודואג להחזרת הרווחים בטווח הקצר ובטווח הארוך" אומר גורדון קראג, ראש אגף המוצרים הטבעיים בקרן לחקר הסרטן. "ההסדר הזה מהווה דוגמה מצויינת כיצד שתי המדינות יכולות להינות מתהליך הגילוי. זוהי גם התרופה הראשונה שזכתה לאישור לפיתוח ללא מטרת רווח".

הבטחת הפרוסטרטין
המנהל הרפואי של ARA, ד"ר סטיבן בראון, הבחין בעבודה של קרן הסרטן על הפרוסטרין ב 1999 והתחיל מחקר בנושא. בעקבות תוצאות מבבטיחות נוצר קשר בין הקרן לחקר הסרטן ו ARA. במחקר שפורסם לאחרונה עולה כי הפרוסטרטין מביא לפעולה כפולה: הגבלת תהליך השכפול של נגיף האיידס, והפעלת הנגיף הרדום. זוהי תגלית משמעותית שכן תאים רדומים הנגועים בנגיף ממשיכים לשכפל את עצמם, ויכולים לשהות בגוף גם 60 שנה, מוגנים מפני המערכת החיסונית ובפני טיפולים. פרוסטרטין מעורר את התאים הרדומים כך שהנגיף מזוהה על ידי המערכת החיסונית, ומחוסל באמצעות הטיפולים הקיימים.

במחקר זה חוקרים מקרן הסרטן ומהמכללה הרפואית על שם ג'פרסון בפילדלפיה הראו בניסויים במעבדה כי פרוסטרטין יכול לעורר תאים רדומים של HIV שנלקחו מחולי איידס. מחברי המחקר מציעים לערוך מחקרים נוספים על מנת לבחון טיפול משולב באמצעות פרוסטרטין ותרופות אחרות נגד איידס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום