הקשר בין דלקת מפרקים לקרינה

(0)
לדרג

תוצאות מחקר חדש מראות כי חשיפה לקרינת UV-B הנמצאת באור השמש, מפתיחה את הסיכון ללקות בדלקת מפרקים שגרונית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת פברואר של כתב העת Annals of the Rheumatic Diseases, עולה כי חשיפה רבה לקרינת UV-B (Ultraviolet B) הנמצאת באור השמש, מלווה בסיכון מופחת לדלקת מפרקים שגרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חשיפה לקרינת UV-B קשורה באופן הדוק עם הסיכון להתפתחות ממאירויות של העור, הנפוצות יותר בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לקרינת UVB ובין הסיכון לדלקת מפרקים שגרונית בקרב משתתפים בשני שלבי NHS, כאשר הראשון עקב אחר המצב הבריאותי של למעלה מ-120,000 אחיות מ-1976, כשהיו בגילאי 30-55 שנים, עד 2008. המחקר השני עקב אחר המצב הבריאותי של 115,500 אחיות מ-1989, כשהיו בגילאי 25-42 שנים, עד 2009.

החוקרים מדווחים כי 1,314 נשים אובחנו עם דלקת מפרקים שגרונית במהלך תקופת המחקר: 933 נשים במחקר NHS הראשון ו-381 נשים במחקר השני.

מניתוח הנתונים עלה כי בנשים במחקר NHS נרשמה ירידה של 21% בסיכון לדלקת מפרקים שגרונית, עם החשיפה המצטברת הגבוהה ביותר לקרינת UVB בהשוואה לחשיפה מעטה לקרינה. עם זאת, במחקר NHSII לא זוהה קשר משמעותי בין השניים.

החוקרים חושדים כי ההבדל בין המדגמים נבע לפחות בחלקו מהבדלים בהרגלי הגנה מפני השמש.

ממצאי המחקר תומכים בהשערה לפיה קרינה אולטרה-סגולה מפחיתה את הסיכון לדלקת מפרקים שגרונית. קרינה אולטרה-סגולה היא המקור העיקרי לויטמין D, האחראי לבקרת הגדילה וההתמיינות של תאים המעורבים בבקרת המערכת החיסונית, ופועל כתכשיר המדכא את המערכת החיסונית. קרינה אולטרה-סגולה עשויה גם לדכא פעילות אוטואימונית.

מרגישה טוב? כדי לאבחן את עצמך לחצי כאן.

בואו לדבר על זה בפורום דלקות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום