הפרעות קשב: טיפים להורים

(0)
לדרג

איך גורמים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז להצליח בלימודים, ליצור יחסים חברתיים תקינים ולהימנע מתתנהגויות לא בטיחותיות. הנה כמה עצות עבור ההתחלה

מאת: מערכת zap doctors

הפרעת קשב וריכוז, או ADHD, הופכת עם השנים לנחלתם של יותר ויותר ילדים, ככל הנראה עקב מודעות גבוהה יותר בקרב ההורים המובילה ליותר אבחונים, וגם בגלל הדרישות החברתיות להישגיות.

כ-4%-8% מהילדים סובלים מהפרעות קשב וריכוז, שעלולות להוביל להישגים ירודים בלימודים, להפרעות התנהגותיות, כמו למשל חוסר היכולת להתרכז ולשבת במקום אחד במשך זמן רב. כמו כן, להפרעות רגשיות, ולתקשורת לקויה עם ההורים, האחים וילדים אחרים. הורים לילדים כאלו לא תמיד יודעים כיצד לדבר עם ילדיהם או לעזור להם, וכך נוצר מעגל אינסופי של כעסים וחוסר הבנה.

לקראת הכנס הבינלאומי בנושא ADHD שייערך לראשונה בישראל, בהובלת מומחי המרכז הרפואי גהה מקבוצת הכללית ויעסוק בהשפעה של ADHD על כל תחומי החיים, ד"ר מרים פסקין, רופאה פסיכיאטרית מומחית וסגנית מנהלת במחלקת יום ילדים במרכז לבריאות הנפש גהה מקבוצת הכללית, מציעה כמה עצות להורים של ילדים עם ADHD.

ליצור סביבת לימודים נוחה

בכל הנוגע ללימודים, ולקשיים בהתמקדות, השקעה והכנת השיעורים מומלץ לעשות מספר דברים. קודם כל, מומלץ לעשות הפסקה לילדים אחרי שהם מגיעים מבית-הספר, ולא להלחיץ אותם לגשת לעשיית שיעורי הבית מיד. הם יכולים לאכול ולנוח ורק אז לעשות שיעורי בית. בנוסף, חשוב לייצר אוירה שקטה ורגועה בבית, ללא גירויים נוספים עבור הילדים. ולייצר סביבה ללא טלוויזיה, רדיו או רעשים אחרים שיוכלו להסיח את דעתם.

עוד דבר מומלץ הוא תמריצים חיוביים: ישנם הורים שמנהיגים סנקציות שליליות מול הילד: "אם לא תעשה שיעורים, לא תלך לחבר", אבל סנקציות אלה לא עובדות בדרך כלל ומנציחות את התקשורת השלילית עם הילדים. במקום הסנקציות, כדאי להנהיג תמריצים חיוביים, למשל "לאחר שתסיים את שיעורי הבית, נלך לחבר/לטיול".

המסר צריך להיות שהאחריות על שיעורים היא על הילד, וזו לא טובה שהוא עושה להורה. האשמות בעצלנות גורמות לילד לאמץ דימוי שלילי, גם אם הוא לא עצלן, וכך נוצר מעגל קסמים. לכן חשוב לעודד אותו לעשות דברים ולהצליח בכוחות עצמו, כי גם הדברים הכי פשוטים דורשים ממנו הרבה מאמץ.

חשוב לזכור, במידה ויש צורך בטיפול תרופתי, חשוב לתזמן אותו כדי שיפעל בשעות שבהן הילד מכין שיעורי בית. ובלי שום קשר, בתור הורים חשוב להיות קשובים לצורך לכוון את הילד לשיעורי הבית, אם הילד ממקד את תשומת ליבו בדברים אחרים.

אימא, משעמם לי

בכל הנוגע ליחסים במשפחה ועם חברים, חשוב קודם כל שיהיה תיאום בין ההורים, ושהם לא יתווכחו מול הילד כיצד להתנהל. ההורים צריכים לגבש עמדות בנוגע לנושאים כמו שיעורי בית, שעות שינה וכו', ורק אז להציג אותן לילדים.

כדי למנוע שעמום, חשוב לתת לילדים משימות קטנות בתוך הבית, החל משטיפת כלים ועד סידור המיטה וניקיון החדר. המשימות צפויות גם להעניק תחושת ערך לילד, וגם להעסיק אותו מספיק כדי שהוא לא ישתעמם.

כמו כן, מומלץ להורים לעבור הדרכה שתעזור להם להתמודד עם הפרעת הקשב של הילדים. ההדרכה צפויה לעזור להם גם להבין את האתגרים, וגם להבין את ההפרעה ואת התנהגויות הילד. בכל הנוגע ליחסים עם האחים, חשוב לדעת כי לעתים ישנו יותר מילד אחד שסובל מהפרעת קשב וריכוז. גם ביחסים בין האחים ההורים צריכים לדעת לשים את הגבול, אך לאפשר לילדים מרחב להסתדר ביניהם.

מרחב ותכנון

בכלל, חשוב לאפשר לילדים מרחב אישי. ילדים עם ADHD רגישים מאוד למרחב האישי שלהם, וצפיפות גורמת להם לאבד את הריכוז במהירות. בנוסף, להשגיח על הילד, משום שהרבה פעמים ילדים עם הפרעות קשב לבד בבית זה מתכון מועד לפורענות.

עוד המלצה היא לתכנן את היום. זה מכניס את אלמנט השגרה לתוך חייהם של הילדים ומוריד את הסיכוי לשעמום, שיוביל להשתוללות של הילדים. תכנון היום חשוב במיוחד במהלך חופשות. כמו כן, חשוב להרגיל את הילדים לסבלנות. אפשר להתחיל מתרגול של ישיבה בשקט במשך דקה, אז חמש דקות ואז עשר דקות, ולהסביר לילד שזה לא נורא לשבת בשקט.

להשגיח ללא הפסקה

אחרי לימודים ויחסים חברתיים, ישנו גם עניין הבטיחות. ילדים היפראקטיביים נוטים לקחת יותר סיכונים ופחות לשים לב להוראות בטיחות. חשוב לשמור שהם לא ייפגעו, בכביש או בבית, לכן אסור להתייחס בקלילות לפעלולים של הילד, אלא להסביר לו שזה מסוכן. הורים לא צריכים להיות משועשעים מטיפוס על מדפים גבוהים או פעולות דומות, אלא לקחת את זה ברצינות ולשמש דוגמא להתנהגות זהירה.

בנוסף, חשוב שהבית יהיה בטיחותי, ושדברים מסוכנים לא יהיו בהשג ידו של הילד. ובכלל, לא להשאיר את הילד לבד ללא השגחה בבית, גם אם הוא מתעורר בשעה שש בבוקר. כאשר הוא ללא השגחה, הוא עלול לסכן את עצמו ואת הסביבה.

הכנס הבינלאומי בנושא ADHD ייערך במלון דייויד אינטרקונטיננטל בתל אביב בין התאריכים 27.2-1.3 בשיתוף הארגון האירופאי ENNA ((European Network Adult ADHD והארגון האמריקאי APSARD (American Professional Society of ADHD and Related Disorders.

סובלים מהפרעות קשב וריכוז? כדי לאבחן את ילדכם לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום