חסמי ביתא: יעילים לחולי לב?

(0)
לדרג

הם אולי יעילים לחולים עם אי ספיקת לב במקצב סינוס, אבל מחקר חדש מראה כי לחסמי ביתא אין ממש תועלת עבור חולים עם אי ספיקת לב ופרפור פרוזדורים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

ממטה-אנליזה חדשה שפורסמה במהדורת פברואר של כתב העת Journal of the American College of Cardiology: Heart Failure, עולה כי לחסמי ביתא השפעה מעטה בחולים עם אי-ספיקת לב ופרפור פרוזדורים.

למרות שבחולים עם אי-ספיקת לב במקצב סינוס, הודגמה תועלת רבה לחסמי ביתא, עם ירידה של 35% בשיעורי התמותה - מהסקירה עולה כי אין תועלת דומה בחולים עם פרפור פרוזדורים.

כיום, חסמי ביתא נכללים כטיפול סטנדרטי לכלל החולים כאמצעי להפחתת התחלואה והתמותה, ללא קשר למקצב הלב. בנוסף, הוכח כי הטיפול בחסמי ביתא מונע מקרים חדשים או חוזרים של פרפור פרוזדורים בחולים עם אי-ספיקת לב, כשידוע כפרפור פרוזדורים פוגע בפרוגנוזה של אי-ספיקת לב, עם עליה בשיעורי ההיארעות של אירועים מוחיים.

עם זאת, בהנחיות לטיפול בפרפור פרוזדורים, חסמי ביתא מומלצים לאיזון קצב הלב להפחתת תסמינים עקב פרפור פרוזדורים, אך לא לצורך שיפור הפרוגנוזה של החולים.

יעילות חלקית

בסקירה הנוכחית נכללו ארבעה מחקרים שבחנו את ההשפעות של טיפול בחסמי ביתא במסגרת מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, בחולים עם פרפור פרוזדורים ומקטע פליטה של חדר שמאל קטן מ-40%.

הסקירה כללה מחקרים שבחנו את ארבעת חסמי הביתא המאושרים כיום לטיפול באי-ספיקת לב: Bisoprolol, Metoprolol Controlled Release, Nebivolol ו-Carvedilol. המחקרים כללו 8,680 חולים עם אי-ספיקת לב, 1,677 מהם סבלו מפרפור פרוזדורים בתחילת המחקר (19%); מבין אלו, 842 טופלו בחסמי ביתא ו-835 בפלסבו.

בחולים עם פרפור פרוזדורים, טיפול בחסמי ביתא לא הפחית את שיעורי התמותה, בעוד שבחולים במקצב סינוס, נרשמה ירידה משמעותית בתמותה.

בדומה, לא נמצא קשר בין טיפול בחסמי ביתא ובין ירידה באשפוזים על-רקע אי-ספיקת לב בחולים עם פרפור פרוזדורים, זאת בניגוד למצב בחולים עם מקצב סינוס.

סובל מהלב? כדי לאבחן את עצמך לחץ כאן.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום