משקאות דיאטטיים: סיכון לסוכרת

(0)
לדרג

בפעם הבאה שאתם קונים שתייה כדאי לזכור: מחקר חדש מספק עוד עדויות לקשר בין צריכת משקאות דיאטטיים ולא דיאטטיים לבין הסיכון ללקות בסוכרת 2

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממצאי מחקר חדש מצרפת, שפורסמו בסוף ינואר בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, מספקים עדויות נוספות התומכות בקשר בין צריכת משקאות ממותקי-סוכר ובין סוכרת מסוג 2.

הנתונים מבוססים על מחקר עוקבה פרוספקטיבי גדול שכלל כ-66,000 נשים בצרפת, להערכת הקשר בין התזונה ובין מחלות ממאירות. החוקרים תיעדו 1,369 מקרים חדשים של סוכרת מסוג 2, שאובחנו במהלך תקופת המעקב בין השנים 1993-2007.

על-סמך שאלונים עצמיים להערכת הרגלי התזונה, הצריכה הממוצעת של משקאות קלים לא-דיאטטיים עמדה על 328 מ"ל לשבוע, בעוד שהצריכה הממוצעת של משקאות דיאטטיים הייתה רבה יותר ועמדה על 568 מ"ל לשבוע.

הסיכון לסוכרת מסוג 2 היה גבוה יותר בנשים ברבעון העליון לצריכת משקאות ממותקי-סוכר (מעל 359 מ"ל לשבוע, עליה של 34% בסיכון לסוכרת) או משקאות עם ממתיקים מלאכותיים (מעל 603 מ"ל לשבוע, עליה של 121% בסיכון לסוכרת), בהשוואה לנשים שלא צרכו משקאות אלו.

החוקרים זיהו מגמה חיובית לסיכון לסוכרת מסוג 2 לאורך רבעוני צריכת משקאות משני הסוגים. כאשר לקחו בחשבון את מדד מסת הגוף, זוהתה השפעה מעטה על התוצאות, אם כי הקשר נותר משמעותי הן עם משקאות ממותקי-סוכר והן עם משקאות דיאטטיים.

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי לבחינת ההשערה כי מטופלים בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, הסובלים מהשמנת-יתר, נוטים להעדיף משקאות דיאטטיים, אך מהנתונים עלה כי הסיכוי לקשר סיבתי הפוך כזה אינו גבוה.

מחקר קודם להערכת הקשר בין משקאות דיאטטיים (משקאות עם ממתיקים מלאכותיים) וסוכרת מסוג 2 העלה תוצאות סותרות. בכל מקרה, מאחר ומשקאות דיאטטיים נחשבים ומשווקים כמוצרים בריאים יותר ממשקאות ממותקי-סוכר, הממצאים דורשים בחינה נוספת של הנושא.

בשלב זה החוקרים ממליצים לנקוט משנה זהירות בעידוד צריכת משקאות אלו, וכן קוראים לערוך מחקרים אקראיים להערכת ההשלכות המטבוליות של ממתיקים מלאכותיים במשקאות דיאטטיים, במטרה לקבוע אם קיים קשר סיבתי עם התפתחות סוכרת מסוג 2.

סובלים מסוכרת? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן.

בואו לאבחן את עצמכם בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום