שישית מהגברים סובלים מאין-אונות

(0)
לדרג

הפרעות הזקפה מתגברות ככל שמתבגרים; בעוד בגילאים הצעירים הסיבות העיקריות הן נפשיות, בגילאים המבוגרים כשליש מהפרעות הזקפה נגרמות מסיבות פיזיולוגיות

מאת: ד"ר ליאורה אברמוב

תפקוד מיני תקין הוא חלק חשוב בחיי כל גבר, ולכן אין ספק שלהפרעות זקפה יש השלכות על איכות החיים המתבטאות באבדן הערכה עצמית, דימוי עצמי ירוד והפרעה במערכת הקשרים הבין אישית.

אין אונות היא בעיה נפוצה: ההערכה המקובלת היום, היא שכ-152 מליון גברים בעולם או 16% מכל הגברים בגילאי 20-70 סובלים מהפרעות זקפה. החלוקה לפי הגיל היא: 8% מהגברים בגילאי 20-29 סובלים מאין אונות, 11% מהגברים בגילאים 30-39, ואילו בגילאי 40-70 כמחצית מהגברים סובלים מבעיה זו. הפרעת הזקפה הינה תלוית גיל ושכיחותה הולכת ועולה ככל שהגבר מתבגר: בעוד בקרב גברים עד גיל 39 נמצא שרק 15% מבעיות הזקפה נגרמו עקב סיבות בריאותיות ואילו השאר מסיבות נפשיות, הרי שאצל גברים מעל גיל 60, בערך 30% מההפרעות נבעו מסיבות בריאותיות.

לבעיות אין אונות ישנן סיבות רבות, פיזיולוגיות ופסיכולוגיות. אם נתקלים בבעיית זקפה, חשוב לפנות למומחה בהקדם האפשרי, זאת משום שבעיות ממושכות בתפקוד המיני יכולות לגרום לחרדת ביצוע ולחוסר ביטחון עצמי ביכולת לתפקד. אך לפני שמחליטים על הטיפול, חשוב לדעת מהי הסיבה לאין אונות, כדי להתאים לה טיפול נכון.

להלן סקירת הבעיות שיכולות להביא לאין אונות והדרכים לטפל בהן:

בעיות נפשיות:

1. חרדת ביצוע: זוהי אחת הבעיות הנפוצות. מקורה בפחד מאי-תפקוד מוצלח ברגע האמת, שהופך לנבואה שמגשימה את עצמה. הפחד והחרדה מונעים מהגבר להתרכז בהנאה ובגירוי, ולכן ברגע האמת התפקוד המיני לקוי. לעתים חרדת הביצוע נוצרת בשל בעיה פיזיולוגית קודמת, שכבר נפתרה, אך משאירה את הגבר במצב של חרדה שמתממשת במציאות. חרדת ביצוע יכולה להתלוות לבעיה פיזיולוגית ולהחמיר את הפרעת הזקפה.

הפתרון: טיפול סקסולוגי, המתמקד בהגברת הביטחון של הגבר ביכולותיו ומעודד אותו להתרכז יותר בגירוי המיני ובתחושות בעת קיום יחסי מין ופחות בנושא הזקפה.

2. דיכאון ולחץ: מצבים נפשיים כמו דיכאון ולחץ יכולים גם הם להביא למצבים של אין אונות וחוסר חשק מיני. אלה מצבים שבהם הגבר פחות מרוכז במין, או שאינו מרגיש צורך מיני.

הפתרון: כדי לטפל באין אונות הנובעת מסטרס או מדיכאון, יש לבדוק קודם מה הגורמים לדיכאון או למתח ולטפל בהם בטיפול נפשי או תרופתי.

3. בעיות בקשר הזוגי: בעיות רגשיות בין בני הזוג צפויות להשליך על תחומים נוספים, כמו יחסי המין. ייתכן שכעס או עלבון יגרמו לאין אונות אצל הגבר ולחוסר חשק מיני.

הפתרון: כדאי לפנות לטיפול זוגי. פעמים רבות מדובר בבעיות תקשורת בין בני הזוג, שגורמות למתחים. כאשר ייפתרו הבעיות בין בני הזוג, עשויה להיות השפעה חיובית גם על בעיית האין אונות, ובכל מקרה בני הזוג יוכלו להתפנות כדי להתמודד עמה.

4. טראומה נפשית: גברים שעברו טראומה נפשית, לדוגמא התאבדות של אדם קרוב או אירוע קשה אחר, עלולים לפתח בעיות זקפה בשל מצבם הרגשי. אם הטראומה לא מטופלת, השלכותיה יכולות להמשיך ולהשפיע על הנפש ולמנוע תפקוד רגיל בכל התחומים, לרבות בתחום המיני.

הפתרון: כדי לטפל בבעיית אין האונות, יש לטפל קודם כל בטראומה הנפשית באמצעות סיוע פסיכולוגי.

5. מין בגיל מבוגר: ישנם גברים מבוגרים המוותרים מראש על מין בשל סברה לא נכונה שממילא לא יוכלו לתפקד.
הפתרון: כיום ישנם טיפולים שונים גם לגברים מבוגרים לתפקוד מיני תקין, ואין סיבה לוותר על מין גם בגילאי 60-80. במקביל לטיפול התרופתי, ניתן לשלב שיחות עם סקסולוג כדי להעלות את הביטחון ביכולת לתפקד.

בעיות פיזיולוגיות:

1. ירידה בטסטוסטרון וגיל המעבר הגברי: גיל 50 הוא הגיל שבו ישנה ירידה בטסטוסטרון בקרב גברים, מה שיכול להוביל לבעיות שונות כגון עייפות לא מוסברת, דיכאון, הידלדלות במסת השריר, אבדן מסת עצם, השמנה, חוסר חשק מיני ואין אונות. תופעה זו ידועה גם כ"גיל המעבר הגברי" (אנדרופאוזה). ירידה בטסטוסטרון היא גורם חשוב בגברים מעל גיל 45 הסובלים מהפרעות זקפה וירידה בחשק המיני. גם אם הגבר שומר על אורח חיים בריא, בשל הירידה בטסטוסטרון הוא עלול לסבול מבעיות אין אונות.

הפתרון: אם מדובר באין אונות לאחר גיל 50 המלווה בירידה בחשק המיני, כדאי לעשות הערכה הורמונלית ולמדוד את רמות הטסטוסטרון בדם. בגברים שלא מגיבים לטיפול בתרופות לאין אונות (PDE5I) כדאי גם כן לעשות הערכה הורמונלית. אם אכן קיים מחסור בהורמון, ניתן לטפל בכך באמצעות השלמות ההורמון בצורה של ג'ל, כגון טסטומקס, זריקה ועוד.

2. בעיות רקע רפואיות: 50% מהגברים מעל גיל 50 סובלים מהפרעות זקפה כלשהן. זאת בשל בעיות שונות שנפוצות אצל גברים בגיל זה, כגון חסימות בכלי הדם, השמנה, יתר לחץ דם, שומנים גבוהים בדם, עישון ועוד. כל גורמי סיכון אלו גורמים לכך שאין זרימת דם תקינה בפין. הפרעות זקפה לאחר גיל 50 יכולות להוות תסמונת המקדימה ב-10 שנים מחלת לב, זהו סימן אזהרה שיש לשנות את אורח החיים.

הפתרון: אורח חיים בריא יכלול תזונה בריאה ודלת שומנים, פעילות גופנית, הימנעות מסטרס ומעישון. ככל שבריאותו של הגבר אחרי גיל 50 מאוזנת יותר, כך הסבירות להפרעת זקפה יותר נמוכה. במקביל לשינוי אורח החיים, ניתן לטפל בהפרעות הזקפה באמצעות תרופות או באמצעות זריקות לתוך הפין אם הגבר אינו מגיב לטיפול התרופתי.

3. תרופות: ישנן תרופות שיכולות לגרום לבעיות אין אונות, כגון תרופות לאולקוס, יתר לחץ דם, או תרופות פסיכיאטריות.

הפתרון: במקרה הזה ניתן לפנות לרופא ולנסות לשנות מינונים, להחליף לתרופות אחרות שפחות פוגעות בזקפה או להוסיף טיפול תרופתי לבעיות זקפה, אם לא ניתן להחליף את התרופות הקיימות.

4. בעיות הורמונאליות: בקרב גברים בעלי בעיות הורמונאליות שונות כגון בעיות בבלוטת התריס או עליה בהורמון הפרולקטין גם עלולה להופיע בעיית זקפה, או ירידה בחשק המיני שהיא אחד הסימפטומים של בעיות אלה.

הפתרון: יש לבצע בירור הורמונאלי אצל הרופא ולטפל נקודתית בבעיה ההורמונאלית.

5. מחלות כרוניות: מחלות כרוניות שונות עלולות לגרום לאין אונות, לדוגמא בעיות נוירולוגיות, דלקת פרקים או מחלת הסרטן. מחלות אלה יכולות לגרום לאין אונות גם בשל סיבות נפשיות וגם בשל המחלה עצמה.

הפתרון: ניתן לפנות לסקסולוג ולשלב בטיפול הסקסולוגי טיפול תרופתי לבעיות זקפה.

6. טראומה גופנית: ישנן פגיעות גופניות שגם הן עלולות להוביל לבעיות זקפה, כגון פגיעה עצבית, פגיעה בעמוד השדרה, פגיעות באגן ועוד.

הפתרון: יש להתייעץ עם רופא ולבדוק האם הפגיעה הגופנית היא שגרמה לאין אונות ולטפל בבעיה בהתאם בטיפול תרופתי מתאים.

ד"ר ליאורה אברמוב היא מנהלת המרפאה לטיפול מיני "ליס" במרכז הרפואי תל אביב

בואו לדבר על זה בפורום מיניות האישה, הריון ומניעתו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום