ברית מילה: מה צריך לדעת?

(4)
לדרג

מתי לשים משחה, האם צריך להחליף תחבושת, מה צריך להיות צבע העטרה ומה עושים אם הילוד לא מפסיק לבכות? כל מה שצריך לדעת כדי לעבור את ברית המילה בשלום

מאת: ד"ר עמוס נאמן

ברית מילה היא אירוע משמח, אבל עדיין חשוב בצד השמחה, גם להפקיד על מספר דברים בסיסיים, כדי שהכל יעבור בשלום, ובאמת אפשר יהיה לשמוח. אז על מה יש להקפיד? קודם כל, יש להקפיד על דימום, ובמידה וקיים דימום פעיל יש לפנות לבדיקה דחופה. לאחר מכן חשוב לוודא שהתינוק מטיל שתן (חיתול רטוב).

במידה ואין שתן בחיתול תוך שעתיים מקיום הברית, יש לפנות לבדיקה. כך גם במקרה שחום הגוף עולה. במקרה של סימני דלקת באזור הברית (אודם, הפרשה, בכי רב, נפיחות) גם אז יש לפנות לבדיקת רופא.

גם אחרי הברית חשוב לבדוק ולטפל. במידה והחבישה "מתלכלכת", אין צורך להחליף חבישה אלא רק לנקותה, אבל בכל מקרה צריך להסירה למחרת הברית. רבים נותנים לרך הנולד משככי כאבים. כמובן, אפשר לתת במידת הצורך אקמול, אבל שיהיה מדויק לפי משקל הילוד.

בנוסף, לאחר הורדת החבישה מומלץ למרוח משחה אנטיספטית לחיטוי וריפוי של פצעים וחתכים, כדוגמת "בפנטן פלוס", ולעשות זאת במשך שבוע עם כל החלפת חיתול. כמו כן, יום לאחר הברית ולאחר הסרת החבישה, ניתן ורצוי לרחוץ את התינוק במים וסבון.

שימו לב

ולמה בכלל צריך לשים לב? ובכן, לאחר ירידת החבישה ייתכן ותיווצר מעין טבעת בצבע צהוב באזור בו בוצע הברית. לא צריך להילחץ. מדובר בתהליך החלמה תקין (היווצרות פיברין), ויש להמשיך למרוח משחה עם כל החלפת חיתול.בנוסף, צבע העטרה יכול להיות כחול/סגול לאחר הברית . לעיתים נוצר פיברין (בצבע צהוב) גם על העטרה. אין להוריד בכוח את הפיברין, הוא יירד לבד עם הזמן.

ביום הראשון לאחר הברית הילד יכול להיות באי שקט ולבכות יותר מהרגיל. צריך לקחת את זה בחשבון. בכל מקרה, יום לאחר מכן הוא כבר אמור לחזור למצבו הרגיל, להיות נינוח, לאכול ולשתות.חשוב מאוד לא לשפשף בכוח את איזור הברית, וגם אם יש דימום, לא לבצע חבישות לחץ בבית, יש לפנות לטיפול רפואי ואין למרוח יוד או חומרים מחטאים אחרים.

ד"ר עמוס נאמן מומחה באורולוגית ילדים, מנהל שירות אורולוגית ילדים בית חולים מאיר כפר סבא

בואו לדבר על זה בפורום ברית מילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום