התקף לב: כבר בגיל 35

(6)
לדרג

כ-10% מהחולים שלוקים בלבם הם בני פחות מ-45. האשמים: עישון, השמנת יתר, גלולות נגד היריון, קרע בעורקי הלב אחרי הלידה, גנטיקה ושימוש תכוף בקוקאין

מאת: ~~פרופ' שלומי מטצקי ~~

כאלף ישראלים מתחת לגיל 50 לוקים בהתקף לב מדי שנה, ממוצע של 3 ביום. בניגוד לחבריהם המבוגרים לצרה, שאצלם הגורמים המובילים הם יתר לחץ דם, סוכרת וערכי כולסטרול (רע) מוגברים אצל הצעירים הסיבות לכך שונות בתכלית.

המושג "התקף לב" נתפס אצל רובנו כבעיה רפואית שהיא נחלתו הבלעדית של מי שכבר חצה את גיל 50, ובוודאי לא של מישהו בשנות ה-30 או ה-40 לחייו. ואכן, אוטם שריר הלב הינה מחלה ששכיחותה עולה עם הגיל ותוקפת לרוב חולים בני 50 ומעלה. עם זאת, במחקרים שפורסמו בשני העשורים האחרונים נמצא ששיעור החולים הצעירים, מתחת לגיל 50, הוא 10%-15% מכלל האנשים שסבלו מאוטם שריר הלב.

בדומה לידוע לגבי אוטמים בגיל המבוגר, גם בקרב חולים עם אוטם בגיל צעיר, הסיבה הנפוצה ביותר להתקף לב היא מחלה טרשתית כלילית (בעורקי הלב). עם זאת, כאשר בן אדם צעיר סובל מהתקף לב, בכ-20%-25% מהמקרים הסיבה לכך שונה ונובעת ממצבים כמו קרישתיות יתר, ובכלל זה שימוש בגלולות למניעת היריון והיווצרות קריש דם בעורקי הלב כתוצאה מכך.

בין הסיבות הנדירות לאוטם בגיל הצעיר ניתן למנות גם דסקציה (קרע פנימי) בעורקי הלב וכתוצאה מכך יצירת קריש תוך כלילי, מצב המתרחש בעיקר בקרב נשים ובעיקר בתקופה שסביב הלידה. גורם נוסף שחשוב להזכיר בהקשר של התהוות אוטמים בגיל צעיר, הינו שימוש בסמים ובעיקר בקוקאין.

גורמי סיכון נוספים לאוטם בגיל צעיר הם עישון (70%-90%) וסיפור משפחתי של מחלת לב בגיל צעיר, ערכים נמוכים של "הכולסטרול הטוב" (HDL) והשמנת יתר, בשכיחות גבוהה יותר מהחולים המבוגרים. מחקרים חדשים אף מצאו כי מחצית עד שליש מהחולים עם אוטם בגיל צעיר סובלים מהשמנת יתר.

מחקרים רבים בדקו את הקשר בין מצבי קרישתיות יתר לבין התפתחות של אוטמים בשריר הלב. כאשר הקשר נבדק בחולים שלקו באוטם שריר הלב בגיל צעיר, נמצא כי למצבי קרישתיות היה קשר ברור עם היארעות של אוטמים בשריר הלב. על סמך ממצאים אלו, לדעת רבים יש מקום לבצע בירור קרישה בחולים עם אוטם שריר הלב בגיל צעיר ובעיקר באלו שאינם נמצאים בקבוצות הסיכון המסורתיות.

מאפיינים של אוטמים בגיל צעיר

באורח טיפוסי בחולים עם אוטם בגיל צעיר, וזאת בשונה מאוטמים בגיל המבוגר, האוטם הינו הביטוי הראשון למחלה הטרשתית. תעוקה גוברת המתקדמת לאוטם נדירה בקרב חולים הצעירים, והתמונה הטיפוסית הינה של תעוקה חדשה המידרדרת במהירות לאוטם או שהאוטם הינו הביטוי הראשון למחלת הלב.

בסדרה של חולים שסבלו מאוטם שריר הלב בגיל נמוך מ-45, נמצא כי 70% מהחולים לא סבלו מתעוקה שקדמה לאוטם, ובמרבית המקרים הסימפטומים אף נמשכו פחות משבוע לפני האוטם.

מהלך האוטם בחולים עם אוטם בגיל צעיר

ככלל, שיעור התמותה בקרב צעירים שעברו התקף לב הוא נמוך, גם במעקב ארוך טווח של 5-10 שנים. למרות זאת, השיעור השנתי של אירועים חוזרים בחולים הצעירים זהה לשיעור בקרב חולים מבוגרים יותר. בחולים עם טרשת כלילית מתחת לגיל 35, שעברו צנתור והרחבה של היצרות בעורקי הלב, שיעור הניתוחים או טיפולים חוזרים ו/או אירועי לב הינו גבוה יותר כביטויי לתהליך טרשתי ממאיר יותר. בקרב חולים צעירים, המשך עישון קשור באופן ישיר לאירועי לב חוזרים.

מצבו של הישראלי המצוי

מדי שנתיים נערך במחלקות הקרדיולוגיות בכל בתי החולים בארץ סקר לאומי שמטרתו העיקרית היא שיקוף תמונת המצב של אירועי הלב בישראל. שני הסקרים האחרונים כללו כ- 4,000 חולים עם אוטם חד בשריר הלב. כ-9% מהחולים היו בני 45 או פחות. בדומה למתואר בספרות המקצועית, עישון (70%) ורקע משפחתי (45%) היו גורמי הסיכון הבולטים ביותר, ושכיחותם הייתה גבוהה בהרבה מאשר באוכלוסיית החולים המבוגרים יותר. גם שיעור החולים הצעירים שסבלו מהשמנת יתר עם ערכי HDL נמוכים היה גבוה יותר בקרב החולים הצעירים.

שיעור התמותה במהלך האשפוז ובמהלך מעקב של שנה היה נמוך בקרב החולים הצעירים, הן במונחים מוחלטים והן בהשוואה לחולים המבוגרים יותר. לעומת זאת, שיעור האירועים החוזרים ושיעור האשפוזים החוזרים היה דומה בשתי קבוצות הגיל.

הכותב הוא מנהל שירות כאבי חזה, טיפול נמרץ תל השומר, ויו"ר החוג לטיפול נמרץ האיגוד הקרדיולוגי וקבוצת קרדיוהיל בבית החולים אסותא

סובל מהלב? כדי לאבחן את עצמך לחץ כאן.

בואו לדבר על זה בפורום התקפי לב ומוות פתאומי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום