אקנה, הדור הבא

(0)
לדרג

טכנולוגיות חדשות של חימום וקילוף, המבוססות על גלי רדיו ולייזר, מאפשרות לטפל בקלות בצלקות אקנה. זה עדיף על שיטת הפילינג הכימי, וגם לא כואב

רופא עור ומין
050-3886668

רוב בני הנוער סובלים בגיל ההתבגרות מ"אקנה" - פצעונים ופצעי בגרות. פצעים אלה נוצרים מפעילות הורמונאלית מוגברת, היוצרת הפרשת יתר של בלוטת החלב ובהמשך גם דלקת. האזורים המועדים לסבול הם אלה שעשירים בבלוטות החלב: המצח, האף, הלחיים והסנטר, או מה שמכונה: אזור ה"T". לעיתים, יש מי שגם סובלים מאקנה במפתח החזה (במחשוף) ובגב.

הבעיה, מסתבר, לא נעצרת רק בגיל ההתבגרות. בקרב 5-10 אחוז מהאוכלוסייה, בעיקר נשים, נמשכת בעיית האקנה גם בגילאים מבוגרים יותר בשל שינויים הורמונאליים, ועשויה להגיע אף עד גיל 50, גיל הבלות. במקרים מעטים יותר מתפרץ אקנה גם אצל נשים בהיריון.

במקרים חמורים של אקנה שלא טופלו כראוי עלולים להשאיר בפנים עקבות בצורת צלקות שקועות הנראות כחטטים. במקרים נדירים יותר נוצרות גם צלקות בולטות, בעיקר באזורי החזה והגב. בגילאים מבוגרים, מתווספים לצלקות קמטוטים שעלולים להעמיק את הצלקת עוד יותר.

עידן הפילינג נגמר?

עד לפני זמן לא רב, הפתרון העיקרי לטיפול בצלקות כתוצאה מאקנה היה פילינג כימי בדרגות שונות, בהתאם לחומרת המצב. מאחר שמדובר במקרים אלה בצלקות שקועות, הכוונה היא בדרך כלל לפילינג עמוק, המצריך טיפול בחומצות חזקות.

פרוצדורה זו נעשית בחדר ניתוח, עם הכנה מוקדמת מראש של מריחת משחות לאורך זמן. ההחלמה מפילינג בדרגות אלה ארוכה. בסוף התהליך, הצלקות אינן נעלמות לחלוטין, אולם ניכר שיפור במראה העור. לכהי עור לא תמיד מומלץ לעבור את הטיפול מחשש לפיגמנטציה.

לאחרונה, נכנסו לשימוש שתי טכנולוגיות ייעודיות חדשניות המשמשות לשיפור צלקות האקנה, באמצעות חימום וקילוף. מדובר במכשיר הפועל על גלי רדיו ומכשיר הפועל על לייזר. שתי הדרכים קלות לתפעול ומבטיחות טיפול שאינו כואב, והחלמה קצרה וקלה המשפרת את איכות החיים של המטופל. גם כאן, יש לזכור כי הטיפול אינו מעלים את הצלקות לחלוטין והצלחתו תלויה בעומק הצלקות וברוחבן, אולם אפשר להגיע ל-60-80 אחוזי שיפור במראה הצלקות ובמרקם הכללי של העור.

הכירו את ה"מחממת"

הראשונה היא טכנולוגיית NON ABLEATIV, מחממת, ולא מקלפת. ידית המכשיר חודרת את האפידרמיס (שכבת העור העליונה) בצורה ממוקדת באמצעות גלי רדיו או לייזר בדיוק באזור הצלקת, ומגיעה לדרמיס שכבת העור האמצעית.

הגלים מחממים את האזור שמתחת לצלקת מבלי להרוס או לפגום בפני העור. החימום נעשה בצורה מדוייקת להפליא, ויוצר "קונוסים" - עמודות זעירות של חום (הנמדדות במיקרונים) רק במקום הפגוע. החימום מעודד את תאי העור לייצר קולגן היוצר מילוי לצלקת, משטח אותה ומשפר את המראה ואת מרקם העור סביבה.

בעת הטיפול המטופל חש חמימות באזור הצלקת, אולם אין המדובר בטיפול צורב או כואב. הטיפול נפרש על פני 3-6 טיפולים, אחת לחודש, בהתאם למצב הצלקת. כיוון שמדובר בטיפול נקודתי לעומק העור, ההחלמה ממש כמו הטיפול, קלה יותר ואורכת מספר ימים עד שבוע. במקום נוצרת רק אדמומיות, ואין פצע או עור חשוף ורגיש כמו בשימוש בפילינג, אין מניעה להיחשף לשמש למעט בימים שלאחר הטיפול (עד לחלוף האדמומיות), ואין צורך בהכנות או טיפול מקדים.

הכירו את ה"מקלפת"

הטכנולוגיה השנייה נקראת ABLEATIV, כשהכוונה היא לטכנולוגיה מקלפת. מדובר במכשיר השולח קרן לייזר שמקלפת בעדינות את האפידרמיס (השכבה העליונה של העור). טיפול זה מבוצע במקרים שבהם מרקם העור אינו אחיד והצלקות יותר עמוקות. בטכנולוגיה זו אין די בחימום העור ויצירת קולגן, אלא יש גם לקלף את השכבה העליונה ולהביא לחידושה.

שתי הפעולות, החימום והקילוף, נעשות בצורה משולבת: חימום מבפנים באזור השכבה האמצעית של העור (הדרמיס), וקילוף מבחוץ על פני העור (באפידרמיס). הטיפול מתקיים אחת לחודש, לאורך שלושה מפגשים בערך.

כיוון שהידית עוברת על פני העור בצורה של פיקסלים או רשת (שתי וערב), ניתן לעבור נקודתית על המקומות הזקוקים לשיפור בלבד ואין צורך לעבור על כל חלקי הפנים. ההחלמה מהירה ואורכת מספר ימים בלבד. ואין צורך בהכנה למעט מקרים בהם יש נטייה קשה להיפר-פיגמנטציה.

למה זה טוב?

לעומת הפילינג הכימי שמצריך טיפול בכל אזור הפנים, הטיפולים החדשים ממוקדים ופשוטים ולא כואבים. ההחלמה הארוכה לאחר פילינג כימי, האורכת לעיתים חודשים, עלולה לגרום לעור לייצר פיגמנטציה, ולעיתים המטופל נותר עם עור בהיר יותר בהשוואה לצבע העור קודם לטיפול. לעומת זאת, בטכנולוגיית הלייזר, הקילוף המבוקר וההחלמה המהירה יוצרים סיכוי קטן בהרבה ליצירת פיגמנטציה מה שמאפשר גם לכהי עור לעבור את הטיפול ללא סכנה.

בניגוד לפילינג הכימי העמוק אותו יש לעבור בחדר ניתוח, במקרה זה אין צורך בחדר ניתוח, כמו גם בהכנה או בהמתנה לחורף. אפשר לעבור את הטיפול בקיץ, לצאת לשמש לאחר כמה ימים, ולחזור לחיים סדירים במהירות רבה (בגיבוי קל של משחות אנטיביוטיות בעת הצורך).

בנוסף, פילינג כימי עמוק גורם לעור טראומה, והריפוי ממנו איטי. יש יותר סיכוי לזיהומים ופיגמנטציה, ועל כן הטיפול אינו מומלץ למי שעורם רגיש, לאנשים החולים במחלות כרוניות ולסוכרתיים. בהשוואה לכך, יש למכשיר גלי הרדיו או הלייזר יתרון, שכן במהלך הטיפול לא נפגעת שלמות העור, והטראומה שעובר העור הינה קטנה, לא חיצונית, וחולפת במהרה.

מגיל 18 ואילך

את הטיפול אפשר לעבור החל מגיל 18, ומהרגע שבו חלפו הפצעים. אם הפצעים עדיין לא חלפו, מומלץ לטפל בהם במשחות ואנטיביוטיקה, ורק לאחר שהחלימו לחלוטין, לטפל בצלקות.

חשוב לדעת, השיטה מצוינת גם לטיפול בצלקות שנוצרו כתוצאה מאבעבועות רוח, תאונות וכדומה. במקרים של צלקות רחבות פשוט משלבים בעניין טיפול כירורגי: מסירים בדרך כירורגית את הצלקת, תופרים מחדש את הצלקת ובהמשך מטפלים בשיטת החימום-קילוף.

ד"ר מיכאל שוחט, מומחה ברפואת עור, מנהל תחום רפואת עור אסתטית, רשת מרפאות כללית אסתטיקה

טיפול חדש-מחקר קליני לטיפול באקנה

בואו לדבר על זה בפורום אקנה, פצעי בגרות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום